Ako neprepadnúť popoludňajšiemu „prepadu“?

08.08.2019 17:00
žena, únava,
Pod popoludňajšiu únavu sa podpisuje aj nedostatok tekutín. Autor:

Ak je do záverečnej v práci ešte ďaleko a už trpíte neodolateľnou chuťou na chvíľu si zdriemnuť, buďte na pozore. Zrejme aj vás postihol syndróm s nevšedným názvom, popoludňajší prepad.

Za zívaním stojí pokles telesnej teploty

Je krátko po obedňajšej prestávke a čas sa akoby zastavil. Zatiaľ čo hodiny po príchode do práce utekali ako voda, o čase pred koncom pracovnej doby sa to vôbec nedá povedať. Vedci dávajú tento náhly pokles energie, neustáleného zívania a ospalosti do súvisu s biologickými procesmi, ktoré ak sa zanedbajú, vypýtajú si svoju daň v podobe dotieravej únavy. Podľa viacerých odborníkov sa skrýva za týmto problémom údajný pokles telesnej teploty. Aj keď sa môže zdať, že v letnom počasí nás nič také nemôže postihnúť, opak je pravdou. Vedci totiž tvrdia, že teplota jadra nášho tela, okrem končatín, prirodzene klesá medzi štrnástou až šestnástou hodinou. Je to v čase, keď vám do konca pracovnej doby chýba už len zopár hodín.

Únavu prelomí už aj prechádzka po schodoch

Znižovanie telesnej teploty núti telo k produkcii známeho hormónu melatonínu, ktorý má na starosti reguláciu bdelosti a spánku. Aj v tomto prípade platí, že čím je v tele viac melatonínu, tým je túžba zdriemnuť si silnejšia. Najlepším spôsobom, ako zabrániť nepríjemným účinkom spomínanej látky počas dňa, je zvýšenie telesnej teploty. Pomôcť môže krátka prechádza po schodoch, či zopár šikovných cvikov v rámci strečingu. Ak máte možnosť, pomôže aj osprchovanie sa vlažnou až teplou vodou, alebo si len na chvíľu dopriať slnečné lúče v okne kancelárie. Klimatizáciu v kancelárii je vhodné nastaviť tak, aby rozdiel medzi teplotou v miestnosti a vonku nepresahoval päť stupňov.

Sladké a tučné jedlá unavujú

V popoludňajšom prepade má prsty aj neustále vysedávanie za počítačom. Pracovisko, konkrétne stoličku na ktorej celý deň sedíme, by sme mali opustiť na niekoľko minút každú hodinu. Pomôže aj vzpriamené sedenie za počítačom a vyhýbanie sa príliš mastným a sladkým jedlám počas obedňajšej prestávky. Nedostatok pohybu a ťažké jedlá urýchlia útlm, ktorý môže trvať aj niekoľko hodín. Kalorické potraviny navyše rýchlo zvyšujú hladinu cukru v krvi, čím dochádza k rýchlemu a nárazovému vyplavovaniu hormónu inzulínu do krvi. V dôsledku toho dochádza k prudkému poklesu cukru, čo sa prejavuje najmä únavou a silnými výkyvmi nálad. Netreba zabúdať, že opakovanie tohto zlozvyku vedie k cukrovke 2. typu, nadváhe až obezite, zvýšenému krvnému tlaku, srdcovému infarktu alebo mozgovej príhode.

Menej sacharidov na tanieri, viac zdravých tukov

Obed v pracovných dňoch by mal pozostávať z dostatočného množstva kvalitných bielkovín, a to napríklad z mäsa alebo strukovín. Chýbať by nemali ani zdravé tuky, ktoré je možné získať z rastlinných olejov, semien rastlín, avokáda alebo rýb. Sacharidy, napríklad z ryže, celozrnných cestovín a zemiakov by mali tvoriť menšiu časť taniera. Pod popoludňajšie zívanie sa podpisuje aj nedostatok tekutín. Vodu pri práci často nahrádza šálka čerstvo uvarenej kávy, ktorá síce na jednej strane povzbudzuje organizmus, no na strane druhej ho silno odvodňuje. Nakoľko ľudský mozog tvorí až 75 % vody, pokles tejto tekutiny v organizme sa premietne najmä do skoršej únavy a vyčerpanosti. K tekutinám, ktoré pomáhajú hydratovať ľudské telo patria okrem vody, jemne sýtené minerálne vody, bylinkové čaje. Telo dehydruje káva, čierny čaj a kolové nápoje.

Pomôže „desaťminútkovka“

Nenadarmo sa hovorí, že kondíciu a energiu počas dňa ovplyvňuje aj nočný odpočinok. Ideálnym je v trvaní 7 – 8 hodín. Ak je pod túto hranicu, do tela sa uvoľňuje stresový hormón kortizol. Naopak, škodí aj každá ďalšia hodina nad odporúčaných osem hodín spánku denne. Pokiaľ si plánujete zdriemnuť cez deň, odporúča sa skloniť hlavu v rozmedzí maximálne 10 – 30 minút. Pri prekročení pol hodiny je človek podľa odborníkov ešte viac unavený, ako pred tým.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#cvičenie #klimatizácia #pitný režim #únava #stravovanie #Melatonín #strečing #útlm #telesná teplota #popoludňajší prepad
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Komplikujete si život rôznymi diétami, mali by ste prestať.
Pokúste sa zefektívniť svoju prácu, delegujte...

+ Máte veľa energie, preto si ju pokúste aj niekde vybíjať.
Premyslite si najskôr do čoho idete, až potom...