Viete o tom, že dobre napísaný sprievodný respektíve motivačný list vás môže veľmi rýchlo posunúť do ďalšieho kola výberového procesu? Naopak, žiadny alebo veľmi zle napísaný sprievodný list, vás môže vyradiť „z kola“ oveľa skôr. Prečo je tak dôležitý? V dobre napísanom sprievodnom liste dokazujete, aký je váš písomný prejav, ako viete vyjadriť svoje myšlienky, či si veríte alebo nie, ale i to, ako viete predať svoje doterajšie pracovné skúsenosti. Sprievodný list o vás prezradí viac, ako by ste si mysleli.
Ako na to? Ponúkame vám pár tipov na jeho správne napísanie:
1. Sprievodný list by mal mať rozsah A4.
2. V záhlaví uveďte kontaktné informácie o vás. (Meno, priezvisko, bydlisko a telefonický prípadne e-mailový kontakt). Na pravej strane by mala byť uvedená spoločnosť, ktorej sprievodný list adresujete.
3. Základom je slušné oslovenie, ideálne ak máte meno kontaktného pracovníka.
4. Uveďte, o akú pozíciu sa uchádzate (spoločnosť môže inzerovať viac pracovných pozícií) a kde ste sa o nej dozvedeli.
5. Stručne vysvetlite váš záujem, prečo vás daná pracovná ponuka oslovila, prípadne prečo ste sa rozhodli reagovať na ponuku práve tejto spoločnosti. Môžete doplniť i to, čím by ste mohli byť prínosom pre danú spoločnosť.
6. Napíšte niečo o vašich predchádzajúcich pracovných skúsenostiach (kde ste pracovali, na akej pozícii, čo bolo vašou náplňou práce a čím vás obohatila a podobne). Nezabúdajte, práve toto je miesto kde sa môžete predať! Tak neváhajte a prezentuje svoje úspechy, skúsenosti, ale aj ciele, ktoré by ste na danej pozícii chceli dosiahnuť.
7. Pozor! Pri prezentovaní svojej osoby neklamte, nevymýšľajte si pracovné skúsenosti, nezavádzajte. Ak napríklad nie ste počítačovo veľmi zdatný, nehovorte, že ste expert a podobne. Radšej napíšte, že sa momentálne v danej oblasti vzdelávate.
8. V závere listu uveďte, že by ste svoje pracovné skúsenosti a schopnosti radi prezentovali budúcemu zamestnávateľovi aj na osobnom stretnutí.
9. Zabudnite na to, že budete používať univerzálny sprievodný list pre viac spoločností.
10. V sprievodnom liste sa vyhnite negativizmu, arogancii, ale i príliš vtieravému obsahu. Kreativitu a voľný štýl v písaní zapojte iba vtedy, ak posielate list do mediálnych, umeleckých či iných spoločností vyžadujúcich vašu tvorivosť.