Patria ryžové chlebíčky stále do diéty?

Chudnutie a vynechávanie pečiva. I napriek varovaniam odborníkov tento spôsob zhadzovania nadbytočných kilogramov akosi zľudovel. Namiesto chrumkavej bagety či krajca chleba často v snahe dosiahnuť štíhlu líniu siahame po iných sacharidových alternatívach. Napríklad aj tých z ryže. Môžeme ich však považovať za zdravé?

03.11.2023 12:43
Spoznajte všetky druhy: Ktorá ryža je... Foto:
Samozrejme, nie všetky potraviny s vysokým glykemickým indexom sú na škodu, pretože sú skvelým zdrojom rýchlej energie napríklad pre bežcov.
debata

Výstrelok alebo užitočná potravina

Módny trend 80. a 90. rokov v podobe pochutnávania si na ryžových chlebíčkoch síce trochu utíchol, ale táto potravina si predsa drží svoje miesto v regáloch obchodov s diétnymi pochutinami. Chrumkavá potravina, ktorej hlavnou zložkou je ryža je však stále opradená rúškom mýtov a povier. Nahrádza chlieb, rožky, bagety, sušienky a niekedy aj slané maškrty. Funguje táto nezvyčajná pochúťka pri diéte alebo ide skutočne len o preceňovaný výstrelok, ktorý sa používa pri diéte?

Nutričná hodnota? Žiadna výhra

Výživová hodnota ryžových chlebíkov je otázna. I keď majú nízky obsah kalórií a tuku, ponúkajú minimálnu výživovú hodnotu. Kelly Pritchettová z americkej Akadémie výživy a dietetiky sa domnieva, že nejde o ukážkovú potravinu vzhľadom k jej nutričným vlastnostiam. Zopár kúskov tejto chrumkavej dobroty s mierne slanou chuťou má len 35 – 60 kilokalórií. Samozrejme za predpokladu, že nie sú namáčané do tmavej či bielej čokoládovej polevy. Spomínané množstvo zodpovedá podľa nej asi 11 gramom jednoduchých sacharidov, ktoré sa rýchlo uvoľňujú do krvného obehu. Obsah vitamínov a minerálov akosi pokrivkáva.

Nič sofistikované to nie je

Ryžové chlebíčky, koláčiky či kolieska sa vyrábajú z klasickej alebo hnedej ryže. Prvá je takzvaná brúsená ryža. To znamená, že sa zbavuje najcennejšej časti, obalu zrnka. V nej je najvyšší obsah vlákniny. Hnedej alebo natural ryži obal nechýba a je pravdou, že má menšiu obľubu u niektorých ľudí, pretože sa dlho varí a nemá tak jemnú maslovú a kašovitú chuť ako biela ryža. Pri výrobe spomínaných chlebíčkov sa surovina vystavuje vysokému teplu a tlaku. Zrnká ryže sa rozopínajú, vytvárajú pukance, ktoré sa zároveň tlakom tvarujú do štvorca, kruhu či trojuholníka. Výživoví odborníci tvrdia, že vysoké teplo a tlak odoberajú ryži najviac živín. Chrumkavý snack je tak zdrojom sacharidov, ktoré sa rýchlo menia na energiu.

Zdravá alternatíva: Kuskus, ktorý si zamilujete a nepriberiete z neho Čítajte viac Zdravá alternatíva: Kuskus, ktorý si zamilujete a nepriberiete z neho

Ako ovplyvňuje hladinu cukru v krvi

V súvislosti s diétnymi potravinami sa často spomína takzvaný glykemický index. Čím nižší, tým lepšie. Potraviny, ktoré sa v tele rýchlo menia na glukózu (cukor) majú vysoký glykemický index. GI je teda hodnota, ktorá sa priraďuje k tým potravinám, ktoré dokážu rýchlo zvýšiť hladinu cukru v krvi. Náhly príliv glukózy do krvi vyplaví hormón inzulín, ktorý spomínaný cukor bleskovo spotrebuje. Dochádza tak k nárastu a rýchlemu prepadu energie. S týmto javom sa spája únava, ospalosť a podráždenosť. Napríklad, napolitánka dokáže úplne rozbiť hladinu cukru v krvi. Vyvolá krátkodobé potešenie, ktoré sa po chvíľke prejaví únavou a neskôr väčším hladom. Varená hnedá (natural) ryža má veľké množstvo vlákniny, ktoré bráni náhlemu uvoľňovaniu sacharidov do krvi a tak organizmu prináša pomalý, stabilný zdroj energie. Čistá glukóza (jednoduchý cukor) má GI 100, ryžové chlebíčky 70 – 90.

Niekedy sa zídu, napríklad po behu

Samozrejme, nie všetky potraviny s vysokým glykemickým indexom sú na škodu, pretože sú skvelým zdrojom rýchlej energie napríklad pre bežcov. Ľudia s cukrovkou by sa po tejto chrumkavej potravine mali obzerať opatrne. Aj v tomto prípade však môžu ryžové chlebíčky poslúžiť na diétne účely. Pokiaľ sa kombinujú z cícerovou nátierkou či kvalitným orechovým maslom, môžu stabilizovať hladinu cukru v krvi. Podľa Kelly Pritchettovej jedením ryžových koláčikov si neublížime, ani veľmi nepomôžeme. V prípade, že si ich doprajeme v malom množstve, môžu byť zaujímavou, no nie plnohodnotnou náhradou napríklad za celozrnné pečivo.

Pozor na soľ, hlavne pri vysokom tlaku

Spomínaná potravina môže mať ešte jednu chybičku krásy. Keďže pripomína pukance, podobá sa im aj iným spôsobom – obsahom soli. Ryžové chlebíky majú v niektorých prípadoch vyšší obsah sodíka, napríklad 20 – 75 mg na jeden kúsok. Vysoký obsah soli v jedle spôsobuje zvyšovanie krvného tlaku, čo je zvlášť nebezpečné u ľudí, ktorí majú nábeh na srdcovocievne ochorenia. Spoločnosť American Heart Association odporúča ideálny príjem sodíka na úrovni 1500 mg a nie viac ako 2300 mg denne. Zjedenie jedného ryžového „koláčika“ ukrojí z dennej potreby soli 5 %. Aj v tomto prípade však existuje dobrá pomoc, pretože niektorí výrobcovia ponúkajú ryžovú dobrotu s nižším obsahom soli.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #energia #chudnutie #sacharidy #vláknina #ryža #glykemický index #vysoký krvný tlak #soľ #sodík #nestráviteľná vláknina #ryžový chlebík #hnedá ryža #monosacharidy

+ Začnite čítať viac kníh, pomôže vám to oddychovať a vypnúť.
Ak chcete niečo dosiahnuť, nepodceňujte sami seba....

+ Ranné cviky by vám prospeli viac ako si myslíte.
Vždy máte viac možností, preto sa nerozhodujte unáhlene....