Grilujeme! Ale tentoraz zdravšie - poradíme vám, ako na to

, 18.07.2017 17:00
Grilovanie môže mať aj zdravšie verzie
Grilovanie môže mať aj zdravšie verzie - či už čo sa týka samotného procesu, alebo potravín, ktoré položíme na gril. Autor:

Prečo je lepšie mäso pred grilovaním marinovať? A čo syr a zelenina? Vznikajú pri ich úprave na grile karcinogénne látky?

Koho by nezlákala letná grilovačka? Zväčša sa na stole objaví nepreberné množstvo jedla a nápojov. A pobádaniu hostiteľov sa odoláva ťažko. Ak však hostí pozvete na záhradnú párty vy, môžete im ponúknuť zdravšiu alternatívu grilovania.

Namiesto špekáčikov či bravčových rebierok voľte iné druhy mäsa. „Pri grilovaní treba uprednostniť chudé biele mäso z hydiny a z rýb. Lepšou voľbou pred červeným mäsom (bravčové, hovädzie, teľacie, jahňacie a ďalšie) sú preto, lebo pri mäse z hydiny a z rýb sa doteraz nepotvrdili u ľudí priame karcinogénne účinky. Vhodnejšie sú preto aj pri iných spôsoboch tepelnej prípravy, nielen pri grilovaní,“ nabáda na zmenu gastroenterológ, MUDr. Peter Minárik. Zároveň upozorňuje, že pri grilovaní červeného mäsa vzniká v dôsledku vysokých teplôt väčšie množstvo karcinogénnych látok, aj preto je lepšie grilovať chudú hydinu alebo ryby. „Konzumácia červeného mäsa v akejkoľvek úprave by sa mala obmedziť na množstvo menšie než 500 gramov do týždňa.“

Ak predsa len červenému mäsu na grile odolať nedokážete, riaďte sa odporúčaniami. „Pokiaľ sa už griluje červené mäso, potom treba vyberať čo najchudšie druhy, respektíve z mastnejšieho mäsa najprv odstrániť čo najviac tuku pred samotným grilovaním. Onkologické spoločnosti odporúčajú grilovať mäso v menších kúskoch, čím sa skráti grilovací čas, keďže menšie kúsky sa rýchlejšie upečú. Zároveň vždy pridať aj kúsky zeleniny. Obzvlášť rizikové je grilovanie mastných údenín pripravených z červeného mäsa, sú to u nás bežné klobásy, salámy a slanina. Napriek všeobecnej obľube sa grilovanie klobás a slaniny neodporúča,“ dodáva Minárik.

Syr je lepšia voľba

Ak by ste si trúfli vymeniť mäso na grile za syry a zeleninu, vášmu zdraviu by ste urobili medvediu službu. „Pri tepelnej príprave syrov nevznikajú látky s potvrdeným karcinogénnym účinkom, podobne ani pri zelenine. Naopak, grilovaná zelenina a takisto aj grilované ovocie nevytvárajú karcinogény ani iné nebezpečné látky,“ vysvetľuje odborník. Ak predsa len patríte k „zarytým mäsožravcom“, tak si kúsky mäsa aspoň prekladajte zeleninou. „Negrilujte iba čisté mäso, ale prekladajte ho zeleninou či ovocím, aj týmto spôsobom znížite množstvo grilovaného mäsa.“

Marinujte, ale šetrite soľou

Zaujímavý je aj fakt, ako pôsobí na mäso pred grilovaním marinovanie. Ak ste ho doteraz takto neupravovali, zrejme zmeníte názor. „Výsledky vedeckých výskumov potvrdili, že marinovanie mäsa znižuje tvorbu karcinogénnych látok v mäse pri grilovaní (heterocyklických amínov, HCA),“ uvádza Minárik. Marinovať mäso však neznamená, že je nutné použiť množstvo soli. Tej by sme sa mali skôr vyhnúť. „Na zvýraznenie chuti je lepšie použiť koreniny v podobe zelených byliniek alebo pomletej červenej papriky.“

Problémy s trávením?

Ani v dobrej nálade netreba zabúdať na to, že grilované pokrmy sú vo všeobecnosti ťažšie stráviteľné. Ak ste už toto leto na grilovačke boli, skúste si spomenúť, či vás po nej netrápil žalúdok. „Pokiaľ má niekto problémy s trávením a vyžaduje šetrnú tepelnú prípravu, mal by uprednostniť varenie v pare, vo vode, dusenie alebo pečene na sucho v alobale – s pridaním menšieho množstva tuku až v závere po ukončení tepelnej prípravy,“ nabáda gastroenterológ.

Počas grilovačky pite!

Aj pri grilovaní je dôležitý pitný režim, ktorého základom je kvalitná minerálna a pramenitá voda. „Zásaditá minerálna voda navyše pomáha pri trávení. K letu patria aj osviežujúce nealkoholické nápoje, nemusíte však sami vypiť celú fľašu, radšej sa podeľte s najbližšími alebo si vezmite ich light verziu. Pravidelným prísunom tekutín zabránite nielen bolestiam hlavy, ale aj zaplníte žalúdok a zjete menej jedla,“ dodáva MUDr. Peter Minárik, ktorého odporúčania týkajúce sa zdravého životného štýlu si pozrite na stránke vsetkosmierou.sk.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#ženský magazín MiA #zelenina #zdravie #syr #Peter Minárik #jedlo #grilovanie #gastroenterológ
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk