Rozmanité podoby orechov

20.09.2014 14:00
vlašské orechy, semená, rastlinné oleje
Spojením vlašských orechov a medu vznikne naozaj zdravá maškrta. Autor:

Orechy sú zdrojom kvalitných tukov, vitamínov a minerálov. Preto by sa mali objavovať v našom jedálnom lístku pravidelne.

Ideálne je skonzumovať denne 15 až 20 gramov orechov. Ich výhodou je, že sa môžu jesť každodenne počas celého roka a v rôznych podobách.

Orechy prírodné

Tepelne neupravené orechy si zachovávajú svoje pôvodné nutričné vlastnosti. Tento druh orechov by mal v našom jedálnom lístku prevažovať. Pre lepšie trávenie je potrebné ich rozhrýzť na kašu. Inak prejdú tráviacim traktom bez využitia.

Orechy pražené

Pražené orechy sú lepšie stráviteľné, majú oproti prírodným lákavejšiu chuť a arómu. Nevýhodou praženia je oxidácia mastných kyselín a možnosť vzniku zdraviu nebezpečných látok. Slané orechy treba konzumovať opatrne, v menšom množstve.

Orechy máčané

Máčané orechy sú ideálnym kompromisom medzi prírodnými a praženými orechmi. Vďaka namočeniu sa lepšie hryzú a využitie prospešných látok počas trávenia sa viacnásobne zvýši. Navyše namáčaním sa prebudí aktivita enzýmov.

Orechy mleté

Stráviteľnosť mletých orechov je vyššia, nevýhodou je, že zomletím orechy rýchlo podliehajú oxidácii a žltnú. Keď ich pri pečení melieme v robote, pridáme ku každej várke dve lyžice práškového cukru. Orechy budú pekne zomleté, nie kašovité.

Orechová pasta

Pri orechových pastách si treba dať pozor, aby neobsahovali pražené orechy. Taká pasta je síce chuťovo výraznejšie a lepšia, ale menej zdravá. Orechovú pastu môžeme natrieť na chlieb či na pečivo alebo ju môžeme použiť do iných jedál.

Orechy v mede

Spojením dvoch prospešných surovín – orechov a medu – vznikne naozaj zdravá maškrta. Do medu môžete naložiť akékoľvek druhy orechov. U nás sa nakladajú najmä vlašské orechy, ale chutné sú napríklad aj nakladané lieskovce alebo mandle.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zdravá výživa #orechy #rastlinné oleje
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku