Po ktorom jedle máme ešte väčší hlad?

01.12.2019 08:00
Máte chuť na slané? Chýba vám vápnik
Potraviny s vysokým obsahom sodíka zvýšia chuť na sladkosti. Autor:

Keď žalúdok volá po jedle, dajte si pozor čo mu ponúknete na zahnanie hladu. Existujú totiž niektoré druhy potravín, ktoré neuspokoja hlad, ale vyvolajú chuť na ďalšie maškrtenie. Ako si dať pozor na kalórie z nadbytočného jedla?

Chlieb a cestoviny

Vyrábajú sa z bielej múky a vyvolávajú väčšiu túžbu po jedle. Spomínané druhy potravín sa vyrábajú z rafinovanej múky, ktorá neobsahuje dôležité časti zŕn, akými sú otruby a klíčky. Odborníci na výživu sa pritom zhodujú, že tieto druhy jedál môžu spôsobiť prudké zvýšenie hladiny cukru v krvi. S vyššími hladinami glukózy v krvi sa ihneď vyplavuje viac inzulínu, ktorý uvedenú látku metabolizuje. Po poklese cukru tak nastáva nepríjemný efekt, hlad. Výbornou náhradou za pečivo vyrobené z bielej múky sú predovšetkým celozrnné výrobky. Povrch, respektíve obal zrna obsahuje vlákninu, ktorá bráni rýchlemu uvoľňovaniu cukru do krvného obehu a drží tak pocity hladu pod kontrolou.

Tučný syr

Vedci sa nechali počuť, že syry obsahujú určité druhy bielkovinových zlúčenín, ktoré vyvolávajú väčšiu túžbu po jedle. Najviac nám dávajú zabrať najmä tučné syrové omáčky, ktoré v sebe kombinujú vysoké dávky tuku a sodíka. Zvýšená spotreba tuku vyvoláva túžbu po ďalšom jedle, a to najmä bohatom na sacharidy, ako sú koláče, zákusky, cukríky a čokoláda. Úplné vylúčenie tukov zo stravovacieho plánu však môže byť na škodu. Nedostatok spomínanej makroživiny si potom ľudský organizmus automaticky nahrádza zvýšenou spotrebou cukru. K tuku, ktorý nevyvoláva hlad ani chuť na sladké patria predovšetkým rastlinné oleje a tuky. Obsahujú vysoké množstvo omega-3 mastných kyselín, ktoré okrem pozitívnych účinkov na srdce, cievy a mozog účinne zaháňajú neodolateľnú túžbu po ďalšom jedle.

Slané dobroty

Podobne ako syr sú na tom aj slané maškrty v podobe zemiakových lupienkov, hranoliek či praclíkov. Potraviny s vysokým obsahom sodíka na chvíľu zaženú túžbu po slanom jedle, ale rovnako zvýšia aj chuť na sladkosti. Slané jedlá obsahujú vysoké dávky soli, ktoré v ľudskom tele viaže vodu, zvyšujú krvný tlak a výrazne zvyšujú pocit smädu. Hoci sú čínske jedlá plné rôznych druhov exotickej zeleniny, o ich zaradení do zdravého jedálnička majú odborníci stále pochybnosti. Argumentujú predovšetkým tým, že do spomínaného druhu jedla sa pridáva glutaman sodný, ktorý sa používa ako náhrada soli a dochucovadlo, čo dramaticky zvyšuje chuť do jedla.

Sladké nápoje

Ani nápoje osladené cukrom či umelými sladidlami nie sú v prípade potláčania hladu žiadnou výhrou. Samotný cukor sa totiž pri nedostatočnom pohybe usádza v podkožnom tkanive vo forme tukových zásob. Umelé sladidlá fungujú na inom princípe. I keď nemajú žiadnu kalorickú hodnotu, dokážu poriadne poblázniť telo. Organizmus si totiž po vypití takéhoto drinku „myslí“, že prijal veľké dávky cukru a z tohto dôvodu vylučuje do krvi veľké množstvo inzulínu. V takomto prípade môže dôjsť k vzniku inzulínovej rezistencie, cukrovke druhého typu a obezite.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#tučný syr #sodík #sladené nápoje #prejedanie #maškrtenie #hlad #biela múka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Začnite robiť niečo pre svoju postavu, prospeje vám to.
Prácu na neskôr určite neodkladajte, potrebujete...

+ Dbajte v tomto období na teplé počasie a nepodceňujte počasie.
Doprajte si všetko čo potrebujete, avšak...