Kto je flexitarián? A čo mäso?

12.11.2019 15:00
jedlo, stravovanie, zdravie, životospráva,
Flexibilná strava prospieva aj životnému prostrediu. Autor:

Strava, ktorá šetrí peniaze i planétu. Flexitariánsky jedálniček využíva benefity vegetariánstva a neštíti sa ani mäsa.

Stravovací plán si nastavíte presne podľa chuti i výšky finančných prostriedkov. Odmenou je zdravé srdce, nižšia váha a dobrý pocit z ochrany životného prostredia.

Základom je rastlinná strava

Už samotný názov tohto životného štýlu napovedá, že ide o flexibilný spôsob stravovania. Nepatrí teda do rodiny prísnych stravovacích plánov, akými je napríklad vegánstvo, ktoré sa vyhýba všetkým živočíšnym potravinám vrátane medu. Jednoducho povedané, flexitarián sa menej obáva o to, čo môže a nemôže jesť. Základom je rastlinná strava, ktorú vhodne dopĺňajú mäso a ryby vyššej kvality. Nakoľko sa mäso považuje za finančne náročnejšiu položku stravovania, flexitariáni ho konzumujú viac menej sviatočne, ale predsa.

Dovolené aj kvalitné mäso

Mäso predstavuje kvalitný zdroj bielkovín, to je všetky esenciálne aminokyseliny, ktoré si ľudské telo nedokáže samo vyrobiť. Dôraz sa dáva aj na ekológiu. Napríklad, lososy ulovené vo voľnej prírode a hovädzie mäso kŕmené trávou majú lepší pomer zdravých omega-3 mastných kyselín a omega-6 mastných kyselín, ktorým sa pripisujú výrazné protizápalové účinky. V dňoch, keď sa nekonzumuje mäso a ryby sa jedia ľahké rastlinné jedlá s lacnejšími proteínovými zdrojmi, ktorými sú fazuľa, šošovica či quinoa.

Chráni srdce pred infarktom

Podľa viacerých štúdií konzumácia rastlinnej stravy s občasným jedením hovädzieho mäsa pomáha znižovať riziko srdcovocievnych ochorení, rakoviny či cukrovky. Vedci sa domnievajú, že tento druh stravovania je ideálnym pre všetkých ľudí, ktorí sa živia duševnou prácou, ale aj pre starších ľudí so zhoršenými funkciami pamäti. Zdravé tuky obsiahnuté v rastlinnej strave totiž dokážu účinne zlepšovať kognitívne funkcie, teda pamäť, reč a schopnosť sústrediť sa. Ako zdôrazňuje štúdia z lekárskej fakulty v New Yorku, u ľudí ktorí konzumujú rastlinnú stravu je až o 42 percent nižšia pravdepodobnosť zlyhania srdca, a to aj napriek tomu, že dochádza k občasnému jedeniu mäsa. Pri nastavovaní jedálnička je vhodné staviť na všetky druhy ovocia, zeleniny a na celozrnné výrobky, akými sú cestoviny, hnedá ryža a pečivo. Pri flexitariánstve platí, že do stravy sa spočiatku vyberá rastlinná strava a živočíšna v pomere jedna k jednej. Až postupne sa zvyšuje množstvo rastlinných výrobkoch a znižuje množstvo mäsa na úroveň, ktorá vyhovuje konkrétnemu jednotlivcovi.

Poteší aj životné prostredie

Flexibilná strava prospieva aj životnému prostrediu. Živočíšne poľnohospodárstvo je totiž v súčasnosti jedným z najväčších záťaží pre prírodu. Podľa prieskumu Organizácie OSN pre výživu a poľnohospodárstvo je zdrojom takmer 15 % celosvetových emisií skleníkových plynov. Odborníci z Univerzity v Oxforde zastávajú názor, že produkcia hovädzieho mäsa je zodpovedná až za šesťnásobne viac skleníkových plynov oproti produkcii hrachových bielkovín. Na výrobu živočíšnych výrobkov sa spotrebúva omnoho väčšie množstvo vody, než pri rastlinnej výrobe. Zníženie spotreby mäsa tak prispieva k menšiemu množstvu emisií v ovzduší a ochrane životného prostredia.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zeleniina #zdravé tuky #stravovanie #mäso #flexitarián
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Začnite robiť veci, na ktoré ste pred tým nemali čas, pokúste sa začať športom.
Mali by ste myslieť na...

+ Nezabúdajte, že aj vaše pracovné prostredie musí zdravo pôsobiť.
Počúvajte to, čo hovoria v práci...