Dať správny darček je hotová veda. Aké sú jej tajomstvá?

Vybrať pod stromček správny darček môže niekedy vyzerať ako poriadna veda.

23.12.2014 17:00
Vybrať správny darček rozhodne nie je jednoduché. Foto:
Vybrať správny darček rozhodne nie je jednoduché.
debata

V minulých rokoch sa témou obdarovávania zaoberalo niekoľko štúdií vykonaných psychológmi skúmajúcimi spotrebiteľské správanie. Ukázalo sa, že sa stačí držať niekoľkých prostých pravidiel a človek sa nemusí dôsledkov svojej voľby obávať.

Zložité vymýšľanie alebo pokusy o originálne darčeky nemusia byť vždy šťastné, napísal časopis New York Magazine. Nepreháňajte to s extravagantnosťou a zložitosťou darčekov, radí magazín na základe jednej zo štúdií. Jej autori z univerzity Yale oslovili skupinu ľudí s otázkou, či by radšej dostali darčekový certifikát do exkluzívnej drahej reštaurácie, ktorá je hodinu cesty od domova, alebo do obyčajnejšieho podniku za rohom. Veľká časť zvolila druhú možnosť. V prospech lacnejšieho, ale užívateľsky jednoduchšieho darčeka dopadlo aj porovnanie dvoch programov na editáciu fotiek.

Nedávajte malý darček zároveň s veľkým, znie ďalšia z rád založených na práci psychológov. Výskum univerzity vo Virgínii riešil, ako urobiť atraktívnejším balenie iPodu. Jedna skupina ľudí dostala otázku, na koľko si cení iPod v balení s puzdrom zdarma, zatiaľ čo druhá mala oceniť iPod, puzdro a stiahnutie jednej piesne z internetu, ktoré boli k baleniu pridané ako prémia. Kým prvá skupina bola ochotná zaplatiť v priemere 242 dolárov, druhá 176, pretože podľa psychológov ľudia vnímajú veľký darček lepšie, keď nie je doplnený drobnosťami.

Predstavte si, čo by si obdarovaní kúpili sami, uvádza časopis pomerne samozrejme znejúcu radu, ktorá však podľa ďalšej zo štúdií nie je pre ľudské uvažovanie nijako prirodzená. Keď totiž účastníci experimentu usporiadaného univerzitou v Cincinnati dostali za úlohu kúpiť imaginárnemu chlapcovi a dievčaťu DVD s filmom, ktorý by si najskôr tieto deti – obaja mali radi animované filmy a chlapec navyše ešte sci-fi – kúpili sami, vybrala väčšina K oblakom, jediný animovaný film na poskytnutom zozname. Druhá skupina účastníkov mala vybrať darček, bez toho, aby riešila, čo by si deti kúpili sami, a spomínaný film od väčšiny z nich dostalo iba dievča, kým chlapec dostal sci-fi.

Dajte najavo, že ste na obdarovaného pri výbere mysleli, odporúča magazín. Ako opora mu pritom slúži pokus, ktorého účastníci dostali podivný a nechcený darček, drevené pravítko z múzejnej predajne suvenírov. Skupina, ktorá ho dostala bez akéhokoľvek dôvetku, ho ohodnotila výrazne nižšou známkou ako ľudia, ktorým bolo povedané, že ho pre nich darca dlho a starostlivo vyberal.

Nebojte sa dávať peniaze, tie chce každý, doplňuje magazín poslednú radu pre tých, čo do dneška nevymysleli žiadny dar. Dokazuje to vraj už spomínaná virginská štúdia, ktorej autori požiadali skupinu ľudí, aby vypracovali poradie darov z ponúknutého zoznamu, z ktorých všetky mali hodnotu 15 dolárov.

Na prvé miesto sa po porovnaní výsledkov dostala 15-dolarová hotovosť, ktorá predbehla všetky vecné dary. Druhá skupina dostala rovnaký zoznam a mala hádať, aké dary by tá prvá dostala najradšej. Peniaze dali až na posledné miesto a veľmi sa zmýlili.

debata chyba

+ Nájdenie hobby, ktoré milujete, zlepší vaše psychické zdravie.
Nerobte všetko naraz, rozdeľte si všetko tak aby...

+ Pozitívne myslenie pritiahne šťastie a podporí zdravie.
Momentálne máte dostatok času, preto začnite viac a viac...