Pór - jemná a sladká cibuľovina

26.12.2018 12:00
pór, zelenina
Chuťovo je pór o niečo jemnejší ako jeho príbuzní cibuľa a cesnak. Autor:

Pór patrí do čeľade ľaliovitých, tak ako napríklad cesnak a šalotka. Má jemnejšiu a sladšiu chuť.

Pestuje sa pre svoje listy a je špecifický okrem iného aj tým, že vydrží na hriadkach aj v zimných mrazoch a má tú výhodu, že ho možno uchovať až do jari.

Pri nákupe póru treba dbať na to, aby bol pevný, rovný – s priemerom ideálne do 4 centimetrov. Jednotlivé kusy by mali mať približne rovnakú veľkosť, nech sa varí rovnomerne, no lepšie je ho len máličko podusiť alebo ľahko opražiť. Pór môžeme aj zamraziť.

Viete, že…?

Pór spolu s cibuľou patrili k pravidelným a niekedy spolu s chlebom aj jediným jedlám egyptských robotníkov pri stavbe pyramíd. Rímsky cisár Nero ho oceňoval, pomáhal vraj ku krásnemu hlasu.

Pravidelná konzumácia póru prispieva k zníženiu krvného tlaku a je prevenciou pred kardiovaskulárnymi chorobami. Pór má diuretické účinky, pomáha preto pri detoxikácii organizmu. Prispieva k liečbe infekcií a v neposlednom rade je vďaka vysokému obsahu vlákniny ideálnou potravinou pre správnu funkciu čriev. Odporúča sa pri zápche a problémoch s trávením. Vďaka nízkemu obsahu kalórií si ho môžu vo veľkom dopriať aj tí, ktorí sa snažia znížiť svoju hmotnosť. Póru by sa však mali vyhýbať ľudia, ktorí trpia ochorením obličiek a žlčníka. Obsahuje totiž väčšie množstvo solí kyseliny šťaveľovej, ktoré nie sú pre týchto ľudí vhodné. Pretože tieto soli zhoršujú schopnosť vstrebávania vápnika, mali by sa konzumácii vyhnúť aj tí, ktorí trpia jeho nedostatkom. Pre zachovanie najväčšieho obsahu zdravých látok je najlepšie konzumovať pór surový alebo dusený. Pokiaľ ho budeme pridávať do polievok, stačí ho len krátko povariť.

Vitamíny

A, B6, C, K

Živiny a minerály

éterické oleje s obsahom síry, vláknina; draslík, horčík, zinok, mangán, selén, fosfor

Chuťovo je pór o niečo jemnejší ako jeho príbuzní cibuľa a cesnak. Ako súčasť polievkovej zeleniny zjemňuje polievky, pridáva sa do dusených jedál, dobrý je aj zapekaný. Môžeme ho vyprážať, plniť, dusiť, nakrájať do rolád, mäsových zmesí, šalátov, nátierok, zemiakových či ryžových pokrmov. Obľúbená je pórová polievka alebo zapečený pór so syrovou omáčkou. Veľmi dobre sa hodí do slaných koláčov (obľúbený je napríklad obrátený koláč s karamelizovaným pórom). Skúsiť ho treba napríklad v dijonskej smotanovej omáčke s kuraťom, tradičných afganských taštičkách s mäsovou omáčkou alebo v pikantnej polievke s údenou paprikou. Po jedle však môže niekomu spôsobovať nadúvanie rovnako ako cibuľa, zvlášť prehnojený pór silne nadúva.

Pôvodnou domovinou póru je južná Európa, juhozápadná Ázia, južné Anglicko a Perzia. Pestovanie póru má dlhú tradíciu, pestovali ho už Egypťania, Gréci aj Rimania v staroveku. Pestuje sa takmer po celom svete nielen ako zelenina, ale aj ako korenie.

Krémová pórová polievka

Potrebujeme:
400 g póru, 3 PL masla, 3 PL hladkej múky, 1 l vývaru z kocky, 300 ml smotany, 50 ml mlieka, 1 žĺtok, mleté čierne korenie, soľ
Postup:
Na lyžici masla najskôr opražíme nakrájaný pór, zalejeme ho časťou vývaru a dusíme domäkka. Zo zvyšku masla a múky pripravíme zápražku, rozriedime ju vývarom, rozšľaháme a povaríme. Pridáme podusený pór, ktorý môžeme rozmixovať, povaríme, zjemníme smotanou, dosolíme a okoreníme. Zjemníme žĺtkom rozšľahaným v mlieku a na tanieri ozdobíme kolieskami póru.

Pórová nátierka s tvarohom a horčicou

Potrebujeme:
2 vajcia, 80 g masla, 1 kl plnotučnej horčice, soľ, mleté čierne korenie, pór, tvaroh vo vaničke
Postup:
Do misky dáme maslo a roztopíme ho v mikrovlnnej rúre, potom pridáme tvaroh z vaničky a rozmiešame metličkou. Pridáme lyžičku plnotučnej horčice a premiešame. Pridáme nadrobno nakrájaný pór a natvrdo uvarené a nadrobno nakrájané vajcia. Osolíme a okoreníme. Natierame na pečivo alebo chlieb.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#recept #polievky #tvaroh #pór #cibuľoviny #nátierky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Všetko čo si prajete sa vám raz splní, máte sa na čo tešiť.
Vzdelávajte sa vo všetkom čo vás zaujíma,...

+ Začnite jesť zeleninu a ovocie, vitamíny z nich vášmu telu môžu len prospieť.
Nedávajte späť to, čo...