Základné podoby zdravia a výkonnosti

Pri zdravom varení sa kvalitné suroviny spracovávajú šetrnými technikami.

chia puding
Chia puding s mangom a kokosovými lupienkami.
Autor:

Zelenina nadovšetko

Na zeleninu by sa nemalo zabúdať nielen pri športe, ale ani pri klasickom dennom stravovaní. Vhodné je dať si denne niekoľko porcií čerstvej, varenej alebo v pare pripravenej zeleniny, najlepšie je skonzumovať aspoň pol kila. Večer by sa však nemala jesť napríklad kukurica, ktorá je veľmi sladká.

Každodenné ovocie

Ovocie patrí do každodennej stravy. Pritom by sa malo ovocie jesť len dopoludnia a v skorom popoludní, pretože vďaka vyššiemu obsahu cukrov nie je najvhodnejšie jesť ovocie večer. Popoludní si ale môžeme dať ovocie, ktoré neobsahuje priveľa cukrov – jablká, hrušky či pomaranč.

Polievka so šošovicovými klíčkami

V hrnci rozpálime olej, pridáme nakrájanú cibuľu a cesnak a niekoľko minút pražíme. Tofu, citrónovú šťavu a strúhanú kôru spolu so šošovicovými klíčkami pridáme do hrnca a zamiešame. Podlejeme vodou, okoreníme. Uvedieme do varu a prikryté varíme 5 minút na miernom ohni. Odstavíme a primiešame sójové miso.

Chudé mäso

Všeobecne sa športovcom odporúča jesť chudé mäso. Nemusíme si vyberať iba obligátne kuracie a morčacie mäso, z času na čas sa netreba báť ani chudého hovädzieho, jahňacieho a obmedzene aj bravčového mäsa a diviny. Dôležité je nekonzumovať kožu z kurčaťa, ktorá je tučná, a z bravčového si vybrať napríklad panenku.

Nezabúdať na ryby

Ryby by sme nemali zabúdať zaradiť do jedálneho lístka aspoň dvakrát až trikrát týždenne. Väčšinou treba konzumovať „chudé“ ryby – tresku, pangasia, platesu či šťuku, ale nemusíme sa báť ani tučnejších rýb, ako je losos, tuniak alebo makrela, ktoré obsahujú dôležité omega 3 mastné kyseliny.

Mliečne výrobky

Mliečnych výrobkov sa predáva veľmi veľa, časť z nich je diétnych, časť polotučných a zvyšok tučných. Mali by sme si vyberať z prvých dvoch menovaných kategórií. Medzi diétne a polotučné patria syrčeky, cottage, jogurty, tvrdé syry s nízkym obsahom tuku v sušine či acidofilné mlieko.

Chlieb a pečivo

Najlepší chlieb pri zdravom životnom štýle je ražný, ražno-pšeničný, celozrnný alebo pšenično-ražný. Pri celozrnnom chlebe je nutné dbať na to, aby ste si kúpili naozaj celozrnný (väčšinou sa predáva balený), len veľmi malé percento celozrnných chlebov sa predáva nebalených.

Čítajte viac o zdravom jedle

Chia puding s mangom a kokosovými lupienkami

Potrebujeme:
6 PL chia semienok, 200 ml kokosového mlieka, 200 ml vody, 2 PL medu alebo agávového sirupu, 1 zrelé mango, kokosové lupienky
Postup:
1. Chia semienka dáme do kokosového mlieka zmiešaného s vodou. Môžeme použiť len kokosové mlieko, ale v pomere 1: 1 s vodou ničomu neuškodíme. K semienkam primiešame 2 lyžice medu alebo agávového sirupu.
2. Semienka dobre premiešame a rozdelíme do pohárov podľa porcií. Takto necháme odležať v chladničke, ideálne do druhého dňa, aby do seba semienka natiahli maximum vody.
3. Pred podávaním nakrájame čerstvé mango nadrobno alebo ho rozmixujeme a dáme na puding. Čerstvé mango vyberáme naozaj starostlivo, aby bolo dostatočne zrelé a mäkké. Kokosové lupienky necháme zľahka opražiť na rozpálenej panvici, čím zvýrazníme ich kokosovú chuť a vôňu, a umiestnime na mango v pohároch.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

volské oko, vajíčka

Ako pripraviť volské oko na jednotku s hviezdičkou? Tu je postup!

24.03.2017 09:30

Praženicu ste už tento týždeň možno pripravili podľa návodu známeho šéfkuchára. A čo tak volské oko?

omáčka, pesto

Rýchle omáčky k rýchlemu jedlu

23.03.2017 14:30

Ak sme si pripravili chutné mäso narýchlo, patrilo by sa k nemu pripraviť omáčku. A, samozrejme, aj jej príprava by mala byť rýchla, aby mäso dlho „nečakalo“.

Praženica s pridanými hríbami na archívnom zábere.

Perfektná praženica? Slávny šéfkuchár radí, spravte ju takto

22.03.2017 09:30

Ak má byť praženica skutočne chutná, treba ju vraj robiť nasledovne. Tvrdí to aspoň známy kuchár Anthony Bourdain.

Koniec diaľnice, diaľnica, značka

Nemecké diaľnice od roku 2019 spoplatnia

24.03.2017 11:06

Vodiči osobných áut budú musieť od roku 2019 platiť za jazdu na nemeckých diaľniciach. O zavedení mýta rozhodol Spolkový snem.

Marine Le Penová

Le Penová prehovorila pred zahraničným výborom ruskej dumy

24.03.2017 10:54

Marine Le Pen v piatok prehovorila pred zahraničným výborom ruskej Štátnej dumy.

vlak do rakuska, stanica, doprava,

Plánujú obnoviť vlakové spojenie Bratislavy s Rajkou a  Győrom

24.03.2017 10:33

Bratislava by mala mať od decembra tohto roka opäť medzinárodné vlakové spojenie medzi Petržalkou a Rajkou a Győrom v Maďarsku.

mladí, mladomanželia, pár, nový byt, bývanie, hypotéky, zariadenie domu, sťahovanie, renovácia

Do druhého piliera vstupuje len 30 % mladých ľudí

24.03.2017 10:32

Od zavedenia dobrovoľného vstupu do druhého piliera v roku 2008 vstúpilo do tohto systému len 30 % mladých ľudí prichádzajúcich na trh práce.