Naozaj sa treba vyhýbať modrému svetlu tesne pred spánkom? Nové zistenia vedcov tvrdia niečo iné

Pozeranie do telefónu pred spaním zrejme nemá významný vplyv na spánok, uviedli vedci po preskúmaní dôkazov.

13.06.2024 08:30
mobil, noc, modré svetlo, Foto:
Sledujete obrazovku vyžarujúcu modré svetlo tesne pred spaním?
debata

Podľa nového prehľadu 11 štúdií uskutočnených po celom svete neexistujú žiadne dôkazy o tom, že by sledovanie obrazovky vyžarujúcej modré svetlo mala zlý vplyv na zaspávanie, napísal denník The Times.

Webové stránky britského systému verejnej zdravotnej starostlivosti NHS často odporúčajú ľuďom, aby večer obmedzili používanie obrazoviek. Varujú, že jasné modré svetlo, ktoré produkujú displeje televízorov, telefónov či tabletov, potláčajú produkciu melatonínu, hormónu, ktorý zrejme telu signalizuje, že je čas na oddych.

žena, tvár, únava, zrkadlo, pokožka Čítajte viac Len štyri či päť hodín spánku? Čo to urobí s vašou pokožkou?

Experimenty ale podľa nového prehľadu dôkazov nepreukázali významný účinok na oneskorenie zaspávania. „Keď sa pozeráme späť na všetky faktory, ktoré môžu škodiť nášmu spánku, obrazovky sú preceňované,“ povedal klinický psychológ Michael Gradisar, ktorý sa podieľal na článku publikovanom v odbornom časopise Sleep Medicine Reviews.

Dodal, že najzreteľnejší spôsob, akým môžu obrazovky narúšať spánok, nemá nič spoločné so svetlom. Namiesto toho ide o dôsledok toho, že ľudia zostávajú hore dlhšie, ako by mali, pretože ich pohltia to, čo na telefóne sledujú.

vôňa, žena, spánok, zaspávanie, kvety, vankúš Čítajte viac Náročné zaspávanie? Skúšali ste už éterické oleje, ktoré pomôžu navodiť spánok?

Nie všetci odborníci súhlasia. Niektorí sa domnievajú, že obmedziť večerné používanie obrazovky je pre tých, ktorí majú problémy so spánkom, je prvým rozumným krokom. Je možné, že modré svetlo neskoro v noci pôsobí na niektorých jedincov viac ako na iných, najmä ak cez deň nevideli prirodzené svetlo.

Profesor cirkadiánnej neurovedy na Oxfordskej univerzite Russell Foster, ktorý sa na štúdii nepodieľal, však súhlasil, že tvrdenia o modrom svetle narúšajúcom spánok boli prehnané. „Neexistujú žiadne dôkazy o tom, že by modré svetlo z obrazoviek malo vôbec nejaký významný vplyv,“ povedal. Myšlienka, že obrazovky môžu vyvolávať nespavosť, podľa Fostera vznikla na základe objavu „fotosenzitívnych gangliových buniek sietnice“ v oku v roku 2000. Tieto bunky sú veľmi citlivé na modré svetlo a tiež pomáhajú riadiť produkciu melatonínu.

"Modré a zelené svetlo síce najefektívnejšie potláčajú večernú hladinu melatonínu a spôsobujú, že sa cítime bdelejší, ale sila svetla musí byť jasná. Aj keď obrazovky vyžarujú viac modrého svetla ako iné farby, sila svetla jednoducho nie je dostatočne jasná na to, aby narušila spánok, "uviedol Gradisar.

Foster sa domnieva, že je napriek tomu rozumné vyhýbať sa pred spaním niektorým zariadeniam, najmä tým, ktoré môžu vyvolávať úzkosť. „Nezačínajte si prezerať e-maily pred spaním, to je naozaj zlý nápad,“ povedal.

Gradisar však uviedol, že niektoré inteligentné zariadenia môžu spánok podporiť. „Testovali sme obsah tým, že sme ľudí prinútili hrať násilné videohry hodinu pred spaním a oni zaspali v pohode – ak išli spať, kedy mali a nepokračovali v hraní tak, že im to nahlodávalo spánok,“ povedal. "Nedávno vedci testovali účinky napínavého konca televíznej epizódy. Zistili, že na spánok nemá žiadny vplyv. Ak niečo, ľudia zasiali rýchlejšie, "dodal.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #zaspávanie #modré svetlo

+ Očakávajte príjemný deň, využite počasie a zájdite k vode, zaplávajte si.
Analyzujte svoje výdavky, aby ste...

+ Zistíte, že vám prestáva slúžiť pamäť, mali by ste začať s trénovaním.
Vymyslíte plán vďaka, ktorému budete mať...