Poznáte fakty o bravčovine a treba ju vynechať pri chudnutí?

Čas grilovania, ale aj otázok. Najmä tých, či bravčové mäso, ktoré tak radi opekáme, pečieme, varíme či dusíme škodí nášmu zdraviu i štíhlej línii. Hoci sa na prvý pohľad zdá, že ide o živočíšny produkt s nedobrou známkou, odborníci sa snažia napraviť jeho povesť.

02.06.2023 06:00
maso, bravčové, hovädzie, mäso, rezne, plátky Foto:
Bravčové mäso vyniká aj iným spôsobom. Obsahuje totiž cholín.
debata

Populárna potravina

Bravčovina patrí do kategórie takzvaného červeného mäsa. Vyniká, rovnako ako hovädzina, výraznejšou farbou, ktorú mu dodáva najmä minerál železo. Podľa štatistík ide o najčastejšie konzumované mäso na celom svete a len v USA je v rebríčku obľúbenosti na treťom mieste. V ostatných rokoch sa dostáva do popredia najmä pre neutíchajúce otázky o jeho vplyve na telesnú kondíciu, pričom jednou z nich je to, či skutočne patrí do takzvaného zdravého jedálnička.

Čo ponúka pre zdravie?

Približne deväťdesiatgramový kúsok bravčovej dobroty obsahuje 170 kilokalórií. Energia pramení z 8 g tukov a 23 g bielkovín. Nasýtené mastné kyseliny sú v tukoch zastúpené tromi gramami. Okrem makro živín obsahuje táto živočíšna potravina aj pomerne veľké množstvo minerálov draslíka a sodíka. Dobrou správou pre zdravie je množstvo proteínov v tomto druhu mäsa. Ide o kvalitné zdroje bielkovín, ktoré majú všetky potrebné aminokyseliny. Dobre tak poslúžia na regeneráciu svalovej hmoty či budovanie sily. Bielkoviny takisto skvele zasýtia, podporia imunitný systém a produkujú energiu potrebnú pre telesnú i duševnú prácu.

Mäso je pri športe dôležité

Podľa Diétnych odporúčaní pre Američanov na roky 2020 – 2025 je odporúčaný denný príjem bielkovín na úrovni 140 – 190 gramov. Nejde o zanedbateľné množstvo a na jeho získanie potrebujeme jesť nielen vajíčka, mliečne výrobky, orechy, ale aj mäso. Podľa odborníka na výživu Johna Burdeosa je proteín z mäsa zvlášť dôležitý, keď starneme. Za starnutie sa, samozrejme, nepovažuje iba vysoký vek. Telo totiž každým dňom stráca na sile a bielkoviny sú pre neho skvelou vzpruhou. Okrem toho bránia aj pri strate svalov, ktoré sa v tele potom prirodzene nahrádzajú tukmi. Vo výsledku tak priberáme na hmotnosti. „Strata svalovej hmoty (sarkopénia) je progresívna strata čistej telesnej hmoty a spája sa s viacerými nepriaznivými následkami, a to podvýživou, slabosťou, pádmi, ale i depresiami,“ hovorí Burdeosa pre portál eatingwell.com.

žena, činky, cvičenie Čítajte aj Výber jedla pri chudnutí má presné pravidlá

Zaujímavá živina pre budúce mamičky

Bravčové mäso vyniká aj iným spôsobom. Obsahuje totiž cholín. Ide o živinu, ktorá je kľúčová pre zdravé fungovanie mozgu, miechy pri vývoji detí v tehotenstve. Podľa výskumov prijímajú budúce mamičky nízke hladiny tejto živiny, čo môžu napraviť pravidelnou konzumáciou bravčoviny. Okrem toho má tento živočíšny produkt aj vitamíny skupiny B, najviac tiamín, niacín, vitamín B6 a B12. Podľa americkej Akadémie pôrodníkov a gynekológov zohrávajú „béčkové“ vitamíny kľúčovú úlohu pri budovaní placenty, ktorá je zdrojom energie pre vývoj plodu.

Niektoré časti mäsa majú menší obsah tuku

Ide najmä o bravčovú panenku, ktorá obsahuje 5 g tuku a z toho len 2 g nasýtených tukov na cca 100 g. Bravčová panenka sa tak hodí do diétnych plánov a poskytuje potrebné množstvo bielkovín s minimom tukov najmä pre ľudí, ktorí si budujú postavu snov v posilňovni či pri iných fyzických aktivitách. Netreba zabúdať, že spomínaný druh mäsa prináša omnoho väčšie výhody, keď sa kombinuje s kvalitnými rastlinnými potravinami. K bravčovému mäsu pasujú napríklad hrušky, ananás, fazuľa, modrý syr i rukola. Kombináciou živočíšnych a rastlinných potravín dodáme telu okrem bielkovín aj dôležité vitamíny, minerály, stopové prvky a vlákninu. Poslednú spomínanú látku mäso neobsahuje.

Aké riziká existujú?

Často sa hovorí o vplyve cholesterolu na zdravie srdca. Iste, bravčové mäso skrýva v sebe aj túto látku, ktorá z dlhodobého hľadiska upcháva cievy. Pre srdcový sval sú však škodlivé najmä isté druhy výrobkov z mäsa, ktoré sú kombináciou mäsa, pomletej kože či tuku. Do tejto kategórie potravín patria párky, klobásy a slanina, ktoré v malom množstve potešia zmysly a neublížia. American Heart Association predsa len upozorňuje, že cholesterol zvyšuje riziko srdcových chorôb, ktoré sa ale zvyšuje až s prehnanou konzumáciou spomínaných lahôdok.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vitamín B #cholesterol #bielkoviny #bravčovina #cholín #nasýtené mastné kyseliny #červené mäso #bravčové mäso #vitamín B12 #bravčové #vitamín B6

+ Nečakajte na zázrak, ten rozhodne tak skoro nepríde.
Veľa času trávite pozeraním do mobilu a strácate cenný...

+ Ranné cviky by vám prospeli viac ako si myslíte.
Vždy máte viac možností, preto sa nerozhodujte unáhlene....