Pečivo, ktoré spomaľuje starnutie? Jeden druh zlepší aj trávenie

Chlieb, áno či nie? Pred touto otázkou často stojíme v prípade, keď sa snažíme udržiavať príjem sacharidov na uzde. Existuje však jeden druh tejto potraviny, ktorý nášmu telu prospieva a neohrozuje snahu zhodiť nadbytočné kilogramy tuku.

28.05.2023 08:12
chlieb, kvások Foto:
Kváskový chlieb má pôsobivý výživový profil.
debata

Ako funguje?

Ideálny pre zdravie tráviaceho systému, konkrétne čriev. Kváskový chlieb podľa nových výskumov pasuje presne na problémy so zažívaním, ktoré sa odohráva nielen v žalúdku, ale aj v črevách. V nich sa tvoria prospešné baktérie, ktorých množstvo klesá doslova v priamej úmere s úrovňou stresu, užívaním antibiotík či horším jedálničkom. Podľa štúdie, ktorú zverejnil časopis Nutrients jedlo, ktoré konzumujeme ovplyvňuje tvorbu a typ baktérií v našich črevách. Vybalansovaný mikrobióm dokáže urobiť s telom zázraky. Podporuje lepšie trávenie, znižuje krvný tlak, tlmí depresie, úzkosti a údajne zlepšuje aj spánok.

Menej zaťaží trávenie

Podľa gastroenterológa Dr. Willa Bulsiewicza z Južnej Karolíny patrí k najlepším chlebom na trávenie práve ten s prívlastkom kváskový. Ako vysvetľuje, kvasinky reagujú s múkou a vodou a namletú obilninu tak premieňajú na malý zázrak. „Múka sa pomaly fermentuje a kvasinky v nej uvoľňujú vitamíny, ďalšie živiny, nové formy vlákniny,“ hovorí o známom kváskovaní spomínaný odborník. Výsledný produkt v podobe nadýchaného a chrumkavého bochníka chleba poteší nielen zmysly, ale aj telo. Keďže cesto obsahuje menej lepku a fruktánov (pšeničný cukor) uľahčuje zažívanie a pomáha nielen ľuďom s celiakiou, ale každému, kto túži uľaviť svojmu zažívaniu.

Podporí aj imunitu

Zdravotné benefity voňavého kváskového pečiva na seba nenechajú dlho čakať. Vďaka procesu fermentácie sa v ňom nachádza veľké množstvo prebiotík a probiotík. Prvé spomínané látky sú v podstate nestrávené zložky potravy, ktoré ostávajú v črevách a slúžia ako potrava pre probiotiká. V prípade probiotík ide už o živé mikroorganizmy. Netreba sa báť ich úlohy v našom organizme, pretože sa v ňom prirodzene nachádzajú. Okrem ochrany tráviaceho systému sú dôležité aj pri posilňovaní imunitného systému. Nie nadarmo sa hovorí, že odolnosť voči vírusovým a bakteriálnym chorobám nemáme v nose či hrdle, ale v črevách.

fototrener zien 01 Čítajte aj Chudnutie bez diét a utrpenia? Budete prekvapení, tréner žien vysvetľuje ako na to

Pestrý obsah vitamínov

Kváskový chlieb má pôsobivý výživový profil. Napríklad jeden krajec tejto voňavej dobroty obsahuje približne 80 kilokalórií. Väčšina energie pochádza zo 16 gramov sacharidov a 3 g bielkovín. Okrem toho obsahuje 1 g vlákniny a minimum tuku. Proces fermentácie pomáha najmä pri tvorbe vitamínov skupiny B. Zaujímavé je, že pri tomto druhu rastlinnej stravy sa tvorí aj vitamín B12, ktorý sa nachádza väčšinou v živočíšnych zdrojoch potravín. Vitamíny radu B sú potrebné nielen pre správne fungovanie nervového systému, ale aj pre štiepenie tukov a sacharidov, čím prispievajú k stabilizovaniu hmotnosti.

Spomalí starnutie?

Niektoré výskumy hovoria o tom, že kváskový chlieb je neoddeliteľnou súčasťou stredomorského spôsobu stravovania. Jeho súčasťou sú aj ryby, oleje, orechy, semená rastlín, zelenina, olivy, byliny. Výskum, ktorý uverejnil časopis Nutrients zistil, že fermentované produkty a zvlášť v kombinácii so stredomorskou stravou majú antioxidačné vlastnosti. Pomáhajú pri potláčaní zápalov a tým bránia predčasnému starnutiu organizmu. Aj v tomto prípade platí staré známe pravidlo, že všetko treba konzumovať s mierou. S pribúdajúcimi krajcami, hoc aj kváskového chleba, si totiž navyšujeme celkový denný príjem kalórií a sabotujeme túžbu po štíhlej línii.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vitamín B #probiotiká #lepok #kvások #vitamín B12 #fermentácia #probiotické baktérie #kváskový chlieb

+ Vaše telo sa čoskoro dosť zmení, je na vás či k lepšiemu alebo horšiemu.
Obmedzte výbery z bankomatu, vaša...

+ Obmedzenie alkoholu a spracovaných potravín chráni vaše zdravie.
Ďalšie mesiace si nevšímajte nadriadeného...