8 chýb pri chudnutí? Toxíny, stres i nedostatok spánku

Cvičenie, počítanie kalórií a tvrdá disciplína. Pokiaľ sa snažíme zhodiť nadbytočné kilogramy tuku držaním prísneho diétneho režimu a nejde to podľa našich predstáv, niečo nie je v poriadku. V boji proti nadváhe sa možno dopúšťame nenápadných omylov, ktoré v konečnom dôsledku sabotujú celý proces chudnutia. Na čo si dať pozor?

25.05.2023 00:00
chudnutie, stravovanie, cvičenie Foto:
Chudnutie nie je súťaž, netreba sa za ňu odmeňovať.
debata

1. Stále meníme stravu

Chudnutie staví všetko na jednu kartu, pravidelnú a rozmanitú stravu. V prípade diéty, pri ktorej často meníme stravovacie návyky, nedochádza k rýchlejšiemu spaľovaniu tukov. Ak si napríklad uberáme zo stravy sacharidy, telo sa snaží prispôsobovať novým podmienkam. Energiu si tak získava z tukov. Neustále výkyvy v stravovaní sabotujú stratu hmotnosti. Ideálne je vybrať si cestu konzumácie menších a vyváženejších porcií jedla. Mali by obsahovať sacharidy, bielkoviny, ale aj zdravé tuky.

2. Máme v tele toxíny

Redukcia hmotnosti si vyžaduje očistu tela. V ňom sa totiž nachádzajú rôznorodé toxíny z jedla, ale aj životného prostredia. Spomínané látky môžu poškodiť hormonálnu sústavu, ktorá má veľmi dôležitý vplyv na telesnú hmotnosť. Výsledkom hromadenia toxínov v organizme nie je len zhoršenie zdravia, ale aj ukladania tuku do oblastí brucha, stehien a zadku. Toxínov sa dokážeme zbaviť jedením listovej zeleniny, bielkovín a potravín s vysokým obsahom vlákniny.

3. Chyba vo vynechávaní jedál

Vážnou prekážkou chudnutia je aj vynechávanie niektorých denných jedál. V snahe rýchlo schudnúť sa môžeme uchyľovať k tomu, že si z času na čas nedoprajeme obed alebo večeru. Ide o tak nebezpečný zlozvyk, ako keď jeme neskoro večer. Telo sa hladovaním dostáva do stresu a snaží sa uložiť energiu do zásoby, napríklad do tuku na bruchu. V prípade, keď sa prejedáme pred spaním, nestíhame spaľovať prijatú energiu, ktorá takisto putuje do zásobární telesného tuku.

4. Keď máme málo vitamínov

Pri udržiavaní hmotnosti je dôležitý najmä vitamín D. Ide o takzvaný slnečný vitamín, ktorý si ľudské telo dokáže vytvoriť vďaka pôsobeniu slnečného žiarenia. Déčko je kľúčovou látkou pri všetkých metabolických telesných funkciách a pri jeho nedostatku máme horšiu schopnosť spaľovať tuk. Okrem pravidelného slnenia si vitamín D môžeme doplniť aj konzumáciou vajec, sardiniek, kravského mlieka či húb.

fototakacovci02 Čítajte aj Poznáte návod na chudnutie bez trápenia a omylov? Odborníci radia, ako na to

5. Vyhýbame sa tuku

Ak príliš škrtíme prísun tukov, telo má problém s chudnutím. Samozrejme, vyhýbať by sme sa mali nasýteným tukom z tučných a slaných jedál, údenín a mäsových lahôdok. Naopak, redukcii hmotnosti pomáhajú takzvané zdravé tuky, medzi ktorými sa vynímajú najmä omega-3 mastné kyseliny. Spomínané zdravé tuky pomáhajú pri čistení ciev, chránia srdce aj mozog. Zbavujú telo cholesterolu a udržujú zdravú hladinu tuku v tele. Nájdeme ich v orechoch, semenách rastlín, rastlinných olejoch a morských rybách.

6. Často sa odmeňujeme

Chudnutie nie je súťaž, netreba sa za ňu odmeňovať. Pri pocite, že naše telo je po celodennom cvičení nastavené na prísun mega dávok energie, radšej zbystrime pozornosť. Hoci je pravdou, že pri športe a náročnom pohybe spálime stovky kalórií, základnou chybou je dohnať tento deficit konzumáciou zbytočne veľkého množstva jedla. Chudnutie často zlyháva najmä v prípadoch, keď si po náročnom dni v posilňovni, či po behaní doprajeme viac jedál ako zvyčajne, pretože sme spálili stovky kalórií. Aj v tomto prípade platí jednoduchá matematika založená na kalorickom deficite. K zhadzovaniu hmotnosti dochádza vtedy, keď minieme viac energie, ako jej cez deň prijímame.

7. Slabý spánok

Pokiaľ patríme k 40 % populácie, ktorá spí menej ako sedem hodín denne, máme problém. Nedostatok spánku je jednou z príčin, prečo sa nám nedarí chudnúť. Problematický nočný odpočinok zvyšuje hladinu cukru v krvi, inzulínu a kortizolu. Výsledkom je vystresovaný organizmus a návaly hladu. Okrem toho sa časom môžu vyvinúť poruchy metabolizmu, cukrovka, nadváha či obezita. Ideálny spánok je v rozmedzí siedmich až ôsmich hodín. V tomto prípade neplatí, že čím viacej spíme, tým lepšie. Každá hodina nočného odpočívania škodí podobne ako nedostatok oddychu.

8. Menej vody

Nedostatočný príjem tekutín. Ide o základnú chybu každej diéty. Ľudské telo je tvorené približne 80 % vody a preto sa netreba čudovať, že všetky biologické procesy si na správne fungovanie vyžadujú túto životodarnú tekutinu. Voda hydratuje a zabezpečuje funkčnosť obličiek. Ak máme problém s týmto orgánom, zaťažená je aj pečeň, ktorá pracuje o čosi viac akoby mala. Pečeň sa tak nesústreďuje na chudnutie, ale na zachovávanie rovnováhy. Aj z tohto dôvodu nedokáže spracovať tuk, ktorý sa ukladá do problémových partií tela.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #cvičenie #chudnutie #kalórie #vitamíny #tréning #spánok #zdravé chudnutie #pravidelný pohyb #nedostatočný spánok #kalorický príjem

+ Aktívnych športovcov čakajú zmeny, posunú sa vpred kozmickou rýchlosťou.
Budete môcť presadiť nápady,...

+ Deň začnete s optimizmom, snažte sa udržať dobrú náladu počas celého dňa.
Pauzy na obnovenie energie zvýšia vašu...