Poznáte top vitamíny pre ženy na rok 2023?

Osem. Toto číslo dominuje aktuálnemu kalendárnemu roku v súvislosti s počtom mikro živín, ktoré potrebuje nežnejšia polovička ľudstva na dosiahnutie fyzickej, duševnej pohody a rýchlejšieho chudnutia. Odborníci vytipovali zoznam vitamínov, na ktoré ani v tomto roku netreba zabudnúť.

14.02.2023 06:00
zelenina, celiakia, bezlepková diéta, zdravá... Foto:
Vitamíny charakterizujeme ako organické látky, ktoré zlepšujú fungovanie organizmu.
debata

Patria k životu

Vitamíny charakterizujeme ako organické látky, ktoré zlepšujú fungovanie organizmu. Majú rozličné funkcie a dokážu nám prakticky pomôcť od hlavy až po päty. V tele sa zároveň funkčne dopĺňajú a zabezpečujú optimálne fungovanie všetkých telesných orgánov a tkanív. Vo všeobecnosti ich rozdeľujeme do dvoch skupín, na vitamíny rozpustné vo vode a tukoch. Do prvej skupiny patrí vitamín C a vitamíny B. Do druhej zase vitamíny D, E, K, A. Mikro živiny rozpustné vo vode sa rýchlejšie vylučujú z tela, napríklad močom, a nepredstavujú v prípade zvýšeného užívania.

1. Vitamín A

Krásu ženy má v prvom rade na starosti vitamín A. Zlepšuje stav kože, slizníc, zubov a posilňuje kosti i mäkké tkanivá. Používa sa v rámci prevencie chronických ochorení, pri poruchách zraku. Vitamín A spomaľuje proces starnutia a považuje sa aj za kľúčový vitamín pri chudnutí a posilňovaní imunitného systému. Spomínanú látku nájdeme tak v rastlinných ako aj živočíšnych zdrojoch. Obsahom vitamínu A sa pýši mrkva, tekvica, paradajky, kapusta, brokolica, ale aj mliečne výrobky, vajíčka, pečeň.

2. Vitamín B2

V prípade, ak si ženy potrpia na udržiavanie štíhlej línie a ladných kriviek, nemali by zabúdať na vitamín B2. Podporuje fungovanie metabolizmu. Pri látkovej výmene sa spracovávajú tuky, bielkoviny i sacharidy. Riboflavín, ako sa tiež označuje táto živina, dodáva organizmu viacej energie, posilňuje jeho obranyschopnosť proti infekciám. V plačlivom a depresívnom období vraj dodá aj trochu optimizmu, pretože potláča úzkosti a zbavuje nás horšej nálady. Zdrojom tohto vitamínu sú listová zelenina, celozrnné obilniny, orechy, droždie i huby.

3. Vitamín B6

Označuje sa tiež ako pyridoxín a získal na popularite vďaka šikovnému triku lekárnikov. Kombinuje sa totiž s minerálnou látkou zvanou horčík. Vitamín B6 umožňuje rýchlejšie vstrebávanie magnézia do tkanív, čím bráni kŕčom a vyčerpanosti. Pripisujú sa mu aj iné vlastnosti, napríklad udržiavanie stabilnej hladiny cukru v krvi. V opačnom prípade dochádza k pocitom hladu a nárazovému prejedaniu. Pyridoxín asistuje pri tvorbe hormónov, ktoré sú dôležité pre udržanie duševnej pohody a ocenia ho aj budúce mamičky, ak trpia rannými nevoľnosťami. Obsahom vitamínu B6 sa pýšia sladké zemiaky, banány, žltý melón, jogurt, strukoviny, ale aj ryby.

zdravá strava, ovocie, zelenina, orechy, výživa Čítajte aj Prečo nedokáže fungovať diéta bez tohto vitamínu?

4. Vitamín B12

Nežnejšia polovička ľudstva sa trochu obáva prijímania tohto vitamínu, pretože sa používa vo forme injekcií pri chudých ľuďoch na nabratie telesnej váhy. Pravdou však je, že ide o kľúčový vitamín pre náš zažívací systém, metabolizmus a syntézu bielkovín. Strach z B12 nie je namieste, pretože jeho nedostatok sa prejavuje anémiou a únavou. Vitamín B12 tiež zlepšuje stav srdca, podporuje nervovú sústavu a pamäť. Nachádza sa najmä v živočíšnych produktoch. Hlavným zdrojom tejto živiny sú vajíčka, mlieko, syry. Nájdeme ho však aj v kvasenej kapuste a droždí.

5. Vitamín B9

Ide o živinu, ktorá je nevyhnutná pre zdravý vývoj plodu u tehotných žien. Okrem toho zlepšuje plodnosť, znižuje riziko srdcových ochorení, ale aj vysokého krvného tlaku. Pomáha v rámci prevencie depresie, pri Alzheimerovej chorobe i depresii. Vitamín B9 sa nachádza v pomarančovom džúse, tmavej listovej zelenine, špargli, jahodách, kvasniciach i vo vajíčkach.

6. Vitamín C

Patrí do kategórie antioxidantov, ktorá chránia naše telo pred oxidačným stresom. V praxi to znamená, že likviduje následky zlého životného štýlu či znečisteného životného prostredia. Vitamín C chráni tkanivá pred poškodením, znižuje riziko vzniku rakoviny, podporuje tvorbu červených krviniek, odstraňuje únavu a osviežuje telo. Výborným zdrojom „céčka“ sú citrusové plody, paprika, jahody, zemiaky, brokolica, rajčiny i kvasená kapusta.

7. Vitamín D

Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, vitamín D sa používa v rámci „prvej pomoci“ pri predmenštruačnom syndróme. Zmierňuje bolesti brucha i depresie. Oceňuje sa aj jeho schopnosť bojovať proti rakovine, artritíde a slabým kostiam. Vitamín D posilňuje kosti tým, že umožňuje lepšie vstrebávanie vápnika do ich štruktúry. Rovnako ide o kľúčovú látku pre podporu imunitného systému. Ľudské telo si tento vitamín dokáže vyrobiť s pomocou slnečných lúčov. Jeho množstvo v organizme klesá v chladných mesiacoch. Nachádza sa vo vajíčkach, mliečnych výrobkoch, pečeni, hubách.

8. Vitamín E

Označuje sa tiež ako elixír mladosti. Patrí do kategórie antioxidantov a chráni pokožku pred starnutím. Používa sa často v kozmetických výrobkoch, ale odporúča sa aj pri horšom zraku, poruchách pamäti a srdcových chorobách. Nájdeme ho v orechoch, rastlinných olejoch, semenách rastlín či v arašidovom masle.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vitamíny #vitamín C #minerály #vitamín D #vitamín E #výživové doplnky #vitamín A #vitamín B12 #mikroživiny #vitamín B9 #vitamín B6 #vitamín B2

+ Pitie kávy na prázdny žalúdok vám nespraví dobre, hľadajte toaletu.
Kupujte si letenky čo najskôr,...

+ Pridanie hudby k vašim tréningom môže zlepšiť výkon a náladu.
Pracovné skúsenosti vás posunú ďalej a vy si...