Ospalosť po prebudení? Naštartuje nás ovos, jogurt, ale aj potravina proti úzkosti

Zívanie v skorých ranných hodinách o nás prezrádza, že nevenujeme veľkú pozornosť konzumácii raňajok. Existuje totiž zopár zaručených tipov na zlepšenie ranného stravovacieho plánu, ktoré sa dokážu šikovne popasovať s nepríjemnou únavou. Ktoré jedlá nám dodajú na začiatku dňa najviac sily?

16.02.2023 00:00
home office, žena, práca, raňajky, radosť Foto:
Kľúčovou úlohou raňajok je potlačenie pocitu hladu na niekoľko hodín.
debata

Bez prvého jedla dňa to nejde, energia pokrivkáva

Niet pochýb o tom, že raňajky patria ku kľúčovým jedlám dňa. Pokiaľ ich vynecháme, pripravujeme sa o dôležité živiny, telo hladuje a produkuje stresové hormóny. Výsledkom je podráždenosť z nedostatku cukru, výkyvy nálady a ospalosť. Úlohou raňajok je dopĺňanie cukru – glukózy do krvi, ktorá počas noci výrazne klesá. Ak si totiž na sebe občas všimneme rannú nervozitu, nemusí ju spôsobovať stres z práce či iných povinností, ale jej príčina je omnoho jednoduchšia. Absencia jedla v úvode dňa sa pohrá nielen s našou telesnou, ale aj duševnou kondíciou.

Staré známe ovsené vločky. Nič nimi nepokazíme

Ideálnou voľbou jedla na začiatok dňa sú ovsené vločky. Ponúkajú širokú škálu živín, ktoré podporujú celkové zdravie a dodávajú nám dôvod na radosť počas celého dňa. Ovos je zdrojom rozpustnej vlákniny, ktorá pomáha znižovať hladinu cholesterolu v krvi a zasycuje na dlhú dobu. Vláknina má skvelú schopnosť, ktorá spočíva v pomalom uvoľňovaní cukru do krvi. V praxi to znamená, že do ďalšieho jedla, desiaty či obeda, máme dostatočné množstvo stabilnej energie. Ovsené vločky si môžeme pripraviť na rôzne spôsoby. Zvykneme ich zalievať horúcou vodou či mliekom, miešame ich s jogurtom a drobným bobuľovitým ovocím. Kombinácia vločiek, ovocia a napríklad jogurtu poskytne ľudskému organizmu dostatočné množstvo bielkovín, tukov a sacharidov.

Keď sa chceme zbaviť hladu

Kľúčovou úlohou raňajok je potlačenie pocitu hladu na niekoľko hodín. Takouto vlastnosťou sa pýšia aj vajíčka, ktoré sú zdrojom kvalitných bielkovín. Proteíny pomáhajú zdolávať hlad a regenerujú poškodené telesné tkanivá. Zaujímavý výskum presviedča, že ľudia, ktorí si ráno dopriali miešané vajíčka, volské oko alebo vajíčka s kúskom slaniny mali počas predpoludnia menší pocit hladu než tí, ktorí ráno konzumovali jedlá z obilnín. Vajíčka majú ešte jednu zaujímavú vlastnosť. Obsahujú totiž látku luteín, ktorá má antioxidačné vlastnosti. Potláča zápaly, čím zvyšuje celkovú výdrž tela. Okrem toho luteín zlepšuje zrak a kvalitu kože.

chudnutie, kilogramy, diéta Čítajte aj Prečo môže z raňajok rásť tuk na bruchu?

Trochu drahé, ale zdravé riešenie

Každý kto si aj v úvode dňa stráži množstvo prijatej energie, si môže pokojne dopriať bobuľovité ovocie. Maliny, čučoriedky, černice či ríbezle nie sú najlacnejším ovocím, ale za vyššiu cenu získame aj dobrý zdroj vlákniny, antioxidantov, vitamínov a minerálov. Napríklad, šálka zmesi bobuľovitého ovocia má len 100 kilokalórií, ktoré pochádzajú z prírodných cukrov. Okrem toho sa však spomínané množstvo chutného ovocia chváli riadnou dávkou vlákniny, a to až na úrovni 4 –8 gramov. Vláknina nám pomôže ihneď zrána dostať trávenie pod kontrolu. Upravuje problémy s hnačkou, zápchou a zlepšuje črevnú mikroflóru.

Psychika je zrána tiež dôležitá

Hoci sa hovorí, že grécky jogurt je módny trend, nie je to celkom pravda. Vyniká totiž vysokým obsahom bielkovín, pričom klasické jogurty ich majú o čosi menej. Navyše má tuhšie, krémové zloženie. Pochváliť sa môže lahodnou chuťou a rýchlo zasycuje na dlhší čas. Zaujímavé je, že prvé husle nehrajú v gréckom jogurte len proteíny, ale aj množstvo vitamínov, minerálov a probiotiká. Posledné spomínané látky zaraďujeme do kategórie prospešných baktérií, ktoré sa udomácňujú v našich črevách a podporujú trávenie. Výskumy dokonca ukazujú, že zdravie našich čriev súvisí aj s celkovou duševnou rovnováhou. Grécky jogurt skvele dopĺňajú obilniny, ovocie či orechy.

Je toto jedlo proti úzkosti?

Ranný nepokoj, ktorý prerastá do úzkosti. Pod ťarchou povinností, ktoré nás čakajú počas nasledujúcich hodín môžeme prepadať strachu z toho, či ich zvládneme. Aj na toto majú vedci celkom neškodné riešenie. Mierne výkyvy nálady dokážu údajne mierniť ľanové semienka, ktoré majú vysoký obsah takzvaných zdravých tukov. Do tejto kategórie látok zaraďujeme najmä omega-3 mastné kyseliny, ktoré chránia nielen srdce a cievy, ale i mozog. Zdravé tuky prispievajú k pevnému duševnému zdraviu a okrem protizápalových účinkov vraj pôsobia antidepresívne a zaháňajú ľahké formy úzkosti, ktorá by nás mohla brzdiť pri pracovnom výkone a celkovej duševnej pohode.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #raňajky #bobuľovité ovocie #únava #úzkosť #maliny #čučoriedka #ovsené vločky #bielkoviny #antioxidanty #ospalosť #grécky jogurt

+ Tréning s priateľmi prinesie zábavu a zlepší výkonnosť.
Nebojte sa požiadať o zvýšenie platu, zaslúžite si to....

+ Vitamíny doplníte liekmi, ktoré vám lekárnik poradí v lekárni.
Peniaze síce budete mať, ale šťastie vám to...