Ktoré „fakty“ o chudnutí zaručene nefungujú?

Skrývajú sa za masku reality. Existujú minimálne štyri takzvané zaručené tipy, ktoré nám majú pomôcť k zhadzovaniu nadbytočných kilogramov. Na prvý pohľad vyzerajú logicky, a preto o nich nepochybujeme. Keď sa však na informácie o chudnutí z pera niektorých kvázi odborníkov či internetových diskutérov pozrieme bližšie, tak zistíme, že ide o obyčajné mýty o chudnutí. Ktoré k nim patria?

18.02.2023 13:00
váha, chudnutie, diéta Foto:
Diéty ponúkajú často len dočasné riešenia.
debata

Zbytočná námaha a takmer žiadne výsledky

Chudnutie je komplexný proces, ktorý sa neobmedzuje na krátky časový úsek nášho života. V prípade, ak zhodíme vďaka „zaručenej“ diéte nejaké kilogramy z telesnej hmotnosti, môžeme v blízkej budúcnosti rátať s jej návratom. Diéty ponúkajú často len dočasné riešenia. Napríklad sú založené na vynechávaní tukov či sacharidov z jedálneho lístka. Po návrate do reálneho života bez diét však dochádza aj k návratu k pôvodnej váhe. Pod neúspech pri budovaní štíhlej línie sa podpisujú viaceré mýty, ktoré skutoční odborníci razantne popierajú.

1. Mýtus: Jedzme menej tukov

Tuky patria do skupiny základných makroživín, podobne ako bielkoviny a sacharidy. Na rozdiel od posledných dvoch spomínaných látok majú vyššiu kalorickú hodnotu čo nás automaticky núti premýšľať o tom, že sa z nich priberá. Vyhýbanie sa tukom v strave nemá s chudnutím nič spoločné a ide skôr o dobrý pocit, než o skutočné výsledky. Poznáme živočíšne a rastlinné tuky. Niektoré z prvej skupiny nepomáhajú nášmu telu. Ide napríklad o takzvané nasýtené mastné kyseliny, ktoré sa podieľajú na zvyšovaní váhy. Naopak, rastlinné nestužené tuky majú mnoho výhod. Najznámejšie z nich sú omega-3 mastné kyseliny a mononenasýtené mastné kyseliny (zdravé tuky). Pravdou je, že pomáhajú redukovať cholesterol v krvi, štartujú metabolizmus, ľahko sa trávia. Okrem toho bojujú proti zápalom a udržujú nás v dobrej fyzickej i psychickej kondícii. Najväčšou výhodou zdravých tukov je, že držia hlad na uzde. Stačí konzumovať napríklad zopár gramov pekanových orechov denne a získame kvalitný prísun mononenasýtených tukov, ale aj bielkovín, sacharidov, vitamínov a minerálov vrátane horčíka i železa. Tuky sa bežne používajú pri udržiavaní váhy, alebo aj pri jej redukcii. Bežnou súčasťou zdravých jedálničkov tak nepochybne sú losos, vajíčka, avokádo, tmavá čokoláda, orechy, semená rastlín, rastlinné oleje či grécke jogurty. Naopak, zvýšený cholesterol a horší zdravotný stav má na svedomí konzumácia veľkého množstva stužených tukov, ktoré sa nachádzajú v sladkostiach.

chudnutie, kilogramy, diéta Čítajte aj Podivné diéty či šikovné triky? Oklamú telo, aby chudlo

2. Mýtus: Menej jedla, viac pohybu

Obmedzenie prísunu jedla a navýšenie jednotiek tréningu môže mať predsa niečo do seba. Odborníci hovoria, že ide len o teoretickú úvahu. Výskumy dokazujú, že čím viac škrtíme príjem základných živín, tým viacej vystavujeme telo stresu. Ľudský organizmus sa pod stresom z nedostatku jedla správa ako človek v dobe ľadovej. Jednoducho si uchováva zásoby energie (najmä tuku) na horšie dni. Násilné redukovanie jedla spôsobuje, že sa ťažko zbavíme podkožného tuku na telesných partiách ako brucho, pás, zadok či boky. Trik s jedlom má pointu v tom, že telo zásobujeme dostatočným množstvom energie z kvalitných rastlinných a živočíšnych zdrojov. Pravidelná konzumácia chudého mäsa, rýb, orechov, strukovín, mliečnych výrobkov či vajec nespomalí, ale skôr rozbehne metabolizmus. Vďaka rýchlejšej látkovej výmene dokážeme spaľovať viacej kalórií. Pri chudnutí však nepomáha ani vyčerpávajúce trénovanie. Ak sa umárame v posilňovni niekoľko hodín týždenne, naše telo sa nedokáže regenerovať. V takomto prípade je náchylné na zranenia a v konečnom dôsledku produkuje stresové hormóny, ktoré komplikujú chudnutie.

3. Mýtus: Chudne sa najmä kardiom

„Kardio“ je zaužívaný pojem pre športy, ktoré dávajú viacej zabrať srdcovému svalu. Buduje sa pri nich viac vytrvalosť a menej sila. Naopak, pri silových tréningoch sa posilňuje najmä svalová hmota a, samozrejme, získava sa aj kondícia. Vo všeobecnosti panuje názor, že chudnutie dokážu zabezpečiť najmä kardio tréningy. Beh, cyklistika či plávanie majú svoje čaro, lenže ich výsledkom môže byť aj strata svalovej hmoty. Silový tréning posilňuje a zväčšuje svalovú hmotu. Ide o takzvanú aktívnu telesnú hmotu, ktorá pomáha naštartovať metabolizmus. Svaly sa podieľajú na spaľovaní energie. Čím menej ich máme, tým sú naše pokusy zhodiť nadbytočné kilogramy tuku v nedohľadne. Ideálnym receptom na vyvážený tréningový týždeň je striedanie napríklad silového tréningu s tridsaťminútovým kardio cvičením a dostatočnou pauzou na regeneráciu. Zlým príkladom je napríklad behanie väčšinu dní v týždni.

4. Mýtus: Detoxom k štíhlej línii

Za týmto pojmom sa skrýva najmä čistenie organizmu. Telo chceme zbaviť toxínov a zároveň túžime odľahčiť náš tráviaci systém. Zvykneme sa detoxikovať na jar po náročných sviatočných dňoch. Detoxikačné kúry zahŕňajú najmä hladovku, pitie bylinných čajov, vynechávanie niektorých druhov jedál alebo konzumovanie špeciálnych výživových doplnkov. Hoci sa na prvý pohľad zdá, že prečisťovanie organizmu má čo-to spoločné s chudnutím, nie je to celkom pravda. Vedci nenašli relevantný dôkaz o tom, že tieto kúry pomáhajú pri dosahovaní cieľa v podobe štíhlej línie. V niektorých prípadoch môžu byť pre telo nebezpečné, pretože sa pripravujeme o základné živiny, ale aj tekutiny.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #chudnutie #kalórie #zdravé stravovanie #kardio #tuky #detox #silový tréning #diéty

+ Fyzická stránka je na tom dokonale, snažte sa popracovať na tej psychickej.
Organizácia pracovného času a...

+ Pravidelné stravovanie v menších porciách udržiava stabilnú hladinu energie.
Nie vždy sú peniaze to, čo vám...