Boj s únavou: Odborníčka radí o doplnkoch výživy a ich účinkoch

Jedno či dve zívnutia ešte nič neznamenajú a netreba podliehať panike. Pokiaľ sa však väčšinu dňa necítime vo svojej koži, niečo nie je v poriadku. Za pocitmi únavy, ktoré obťažujú a znižujú kvalitu nášho života však niekedy stojí aj nedostatok niektorých živín v tele. Viac o ich účinkoch a význame hovorí v rozhovore pre Pravdu nutričná terapeutka, fitness trénerka a autorka článkov na blogu GymBeam Markéta Tesařová.

21.01.2023 13:54
únava Foto:
Únava? Preč s ňou.
debata

Ako by sme mohli definovať únavu, kedy je potrebné tento stav riešiť napríklad výživovými doplnkami?

Únava je v určitej miere bežnou súčasťou života každého z nás. Rozhodne by sme však ňou nemali len tak prechádzať, skôr naopak. Dobrým nápadom je počúvať svoje telo a neísť za hranicu. Ak sa teda cítime unavení viac než obvykle, je nutné začať hľadať príčinu a nesnažiť sa ňou prejsť ďalšou šálkou kávy alebo plechovkou energetického nápoja. Môže sa totiž prejaviť na našej fyzickej aj psychickej výkonnosti a v konečnom dôsledku aj na kvalite života.

Čo je jej príčinou?

Príčina únavy môže byť ukrytá aj v nedostatku či nadbytku spánku, prípadne pohybu alebo v nevhodnom jedálničku. Vybíjať naše vnútorné baterky môžu tiež stres, hormonálne zmeny či nepriaznivé počasie. Keď vonku svieti slnko, tak sa cítime lepšie, než keď je zamračené a prší. V prvom rade je tak nutné zamyslieť sa nad svojím životným štýlom. Nie je v poslednej dobe náhodou niečo inak, než býva bežne?

Aký je vzťah medzi únavou a výživou?

V prípade vzťahu únavy a výživy hrá rolu nielen množstvo prijatej energie, ale tiež nutričná kvalita jedla. Ak naša strava nie je dostatočne pestrá a vyvážená, držíme diétu alebo vyraďujeme určité potraviny z jedálnička, môžu nám chýbať niektoré vitamíny a minerálne látky. Veľa z nich potom súvisí s energetickým metabolizmom, o ktorom sa dá zjednodušene povedať, že produkuje energiu pre svaly aj mozog. Niektoré potom dokonca pomáhajú znížiť únavu a vyčerpanie. Patria k nim horčík, železo, vitamín C, B2, B3, B5, B6 a B12. Tieto látky pôsobia väčšinou ako kofaktory biochemických reakcií, ktoré sú zapojené do tvorby energie v bunke. Takže, keď ich máme dlhodobý nedostatok, jedným z prejavov môže byť aj zvýšená únava.

Ako zistíme nedostatok týchto látok v tele?

Deficit týchto látok odhalia krvné testy, na ktoré sa môžeme objednať u lekára. Tiež existuje čím ďalej populárnejšia možnosť domácich samodiagnostických testov. Pri nedostatku vitamínov a minerálnych látok je nutné zvýšiť ich príjem v strave. A práve s tým nám môžu pomôcť tiež výživové doplnky. Vždy je však dôležité myslieť na to, že základom zdravia a vitality sú základné kamene v podobe kvalitného spánku, stravy a pohybu. K tomu môžeme pridať ešte schopnosť zvládať stres, ktorému v rôznych formách čelí takmer každý z nás. Ak máme výrazné nedostatky v týchto oblastiach, výživové doplnky nás potom nezachránia. Z dlhodobého hľadiska fungujú podobne, ako keď sa snažíme uhasiť horiaci dom detskou vodnou pištoľou. Je nutné stavať na pevných základoch a doplnky potom brať ako taký tmel, ktorý celý dom spevní.

Prečo netreba podceňovať únavu?

Dlhodobú únavu, ktorá negatívne ovplyvňuje kvalitu nášho života, by sme nemali podceňovať. Ak nie sme schopní zistiť, čo je príčinou, je vhodné vyhľadať lekára a objednať sa na komplexné vyšetrenia. Ide totiž o sprievodný symptóm mnohých ochorení.

hodiny, budík, spánok Čítajte viac Super tipy na lepšie zaspávanie. Fungujú doslova na počkanie

Na trhu je množstvo prípravkov, ktoré bojujú proti vyčerpanosti a únave. Ako sa môžeme v tejto téme rýchlo zorientovať?

V kategórii doplnkov proti únave najčastejšie nájdeme vitamíny, minerálne látky, nootropiká a adaptogény. Vitamíny a minerálne látky sú esenciálne látky, ktoré sú nevyhnutné pre správne fungovanie organizmu. Naše telo si ich totiž nedokáže vyrobiť samo, a preto ich potrebujeme prijímať z externých zdrojov (strava, suplementy). Podieľajú sa tak napríklad na metabolizme, pri ktorom vzniká energia pre svaly aj mozog, ale tiež na okysličovaní telesných tkanív a mnohých ďalších dejoch, ktoré súvisia s hladinou pociťovanej úrovne energie počas dňa.

Zostaňme pri téme nootropík. Ako fungujú?

Potom tu máme nootropiká, čo sú prírodné alebo syntetické látky, ktoré sú určené pre podporu mozgových funkcií, ako je pamäť a myslenie. Dokážu však zvýšiť tiež úroveň bdelosti, koncentrácie, ostražitosti, sústredenia a znížiť pocit únavy. Tým najznámejším nootropikom je kofeín, ktorý v podobe kávy, čaju alebo energetického nápoja často využíva k povzbudeniu väčšina z nás. Môžeme ho však užívať tiež v tabletách alebo energy shotoch. Často sa kombinuje s l-teanínom, ktorý má podobné účinky a navyše dokáže tĺmiť pre niekoho ostrý nástup účinku.

Ktoré ďalšie látky dodávajú energiu mozgu?

Do kategórie nootropík patrí tiež kreatín, ktorý nie je len na rast sily a svalov, ale pomáha dodávať energiu tiež mozgovým bunkám. K tejto skupine látok patria aj ďalšie viac či menej známe látky, ako sú omega 3 mastné kyseliny, cholín, acetyl l-karnitín alebo rôzne extrakty z rastlín či húb. Typickým príkladom je bakopa drobnolistá, známa tiež ako Brahmi alebo korálovec ježovitý (Lion‘s Mane). Akú úlohu zohrávajú v boji proti únave adaptogény, ktoré sa nachádzajú v rastlinách, prípadne hubách? Tieto látky môžu pomôcť so zvládaním stresu, psychickou odolnosťou a znižovaním pocitu únavy. Pri dlhodobom užívaní dokážu posilniť mechanizmy, ktoré nám pomáhajú zvládať vyššiu záťaž. Vďaka tomu sa na úroveň zažívaného stresu môžeme lepšie adaptovať, čím tiež ušetríme veľa duševnej energie. Obľúbenými adaptogénmi sú rozchodnica ružová (Rhodiola Rosea), ženšen pravý, ashwagandha, reishi alebo cordyceps.

Ktoré suplementy sú najviac obľúbené na trhu pri dodávaní energie a pre celkovú vitalitu organizmu?

Na prvých priečkach sa najčastejšie umiestňujú rôzne doplnky s kofeínom. Obľúbené sú tak najmä energy drinky a tiež suplementy s obsahom rastlinných extraktov, ktoré sú prirodzenými zdrojmi tejto povzbudzujúcej látky. Ide napríklad o výťažok zelenej kávy, zeleného čaju alebo guarany. Výhodou týchto prírodných látok je, že okrem kofeínu obsahujú tiež antioxidanty a ďalšie biologicky aktívne zložky, ktoré môžu priaznivo ovplyvniť naše zdravie. Najmä športovci potom kofeín užívajú tiež pred tréningom pre zlepšenie výkonu, napríklad vo forme BCAA nápojov alebo energy shotov. Z kategórie adaptogénov sú najpopulárnejšie už spomínaná rozchodnica ružová, ashwagandha a ženšen. Tie sa tešia obľube medzi športovcami, študentmi a ľuďmi s psychicky náročným zamestnaním. Tieto látky im pomáhajú s podporou produktivity a športovým aj duševným výkonom.

Veľmi obľúbeným doplnkom výživy je aj horčík. Ako účinkuje?

Horčík sa tiež používa pre podporu fyzickej a psychickej výkonnosti. Ten nám totiž v jedálničku často chýba. Podľa jednej štúdie, ktorá sa uskutočnila v Nemecku, malo deficit horčíka dokonca 33 % testovaných. Podobné údaje však nájdeme aj v prieskumoch z iných vyspelých krajín. Na dostatočný príjem horčíka by sa tak mal zamerať prakticky každý. V súčasnosti ho užívajú hlavne športovci, čo je dané jeho účinkami. Podporuje totiž správne fungovanie svalov a samotný športový výkon. Ďalej pomáha znížiť únavu a vyčerpanie, ale má tiež vplyv aj na nervový systém. V neposlednom rade prispieva k odolnosti organizmu voči stresu a vďaka relaxačným účinkom môže tiež zlepšiť aj spánok. V doplnkoch stravy ho môžeme nájsť v kombinácii s vitamínom B6, ktorý sa tiež podieľa na správnej funkcii psychiky a nervovej sústavy. Prehľad výživových doplnkov si môžete tiež pozrieť na stránke gymbeam.sk.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vitamíny #únava #kofeín #spánok #minerály #energetické nápoje #chronická únava #adaptogén #doplnky výživy #nootropiká
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy

+ Aktívna forma odpočinku vám dodá potrebnú energiu a chuť do života.
Rozhodnete sa postaviť chatu na horách,...

+ Nasadili ste poriadne vysoké tempo, nemuseli by ste to celkom zvládnuť.
Pri výbere letenky sa nespoliehajte na...