Čo sa stane s telom, keď jeme neskoro večer?

Múdre hlavy sa trápia s otázkou, či je konzumácia jedla vo večerných hodinách zdravá, alebo prináša riziká. Vo všeobecnosti sa hovorí, že ideálnym časom posledného denného sústa je čas do siedmej hodiny večer. Aj v tomto prípade však platí, že jedenie večer netreba vnímať čierno-bielo. V určitých prípadoch škodí, ale i pomáha.

01.11.2022 06:59
chladnička Foto:
Neskoré večerné jedenie dokonca narúša fázu spánku, ktorá je kľúčová pre regeneráciu psychických síl.
debata

Narastie nám brucho

Dietológovia varujú, že konzumácia jedla v neskorších večerných hodinách sa podpisuje pod nárast hmotnosti najmä v oblasti brucha. Odborníčka na výživu Trista Bestová vysvetľuje, že priberaniu sa môžeme vyhnúť, keď si doprajeme jedlo počas dňa, keď ešte nezapadlo slnko. „Ak chcete znížiť objem takzvaného brušného tuku, mali by sme sa vyhnúť nočnému maškrteniu,“ vysvetľuje pre portál eatthis.com. Výživová špecialistka zdôrazňuje, že keď sa snažíme jesť v čase, keď je vonku denné svetlo, dokážeme si lepšie kontrolovať váhu. Prečo je to tak? „Jedenie za denného svetla skracuje naše stravovacie okno z približne 15 na 12 hodín.“ Podľa nej sú ľudia vo večerných hodinách náchylnejší konzumovať menej zdravé potraviny a chvatne siahajú po kalorických potravinách, ktoré sú plné tuku a stužených rastlinných tukov.

Video

VIDEO: S trénerom Marošom Molnárom z Extrémnych premien sme sa zhovárali o obezite, o boji s ňou, o dôležitej motivácii či o tom, aké ciele si treba stanoviť, ak chcete schudnúť.

Pozor na kyselinu, ktorá páli hrdlo

Poznáte ten pocit, keď sa vám tlačí kyselina zo žalúdka do pažeráka. Reflux je nepríjemným ochorením, ktorého hlavným protagonistom je žalúdočná kyselina chlorovodíková. Trista Bestová poznamenáva, že jedenie tesne pred spaním môže výrazne zhoršiť príznaky refluxu. „Žalúdočná kyselina nás trápi najmä v noci, pretože sa začne spomaľovať trávenie. Jedenie neskoro večer celý problém iba zhoršuje.“ Ako zdôrazňuje, trávenie sa spomaľuje bez ohľadu na to, či jeme kvalitné zdravé jedlo, alebo kalorické jedlá. Spomínanú skutočnosť ovplyvňuje aj to, že v noci sa takmer vôbec nehýbeme a spíme najčastejšie na chrbte. V takomto prípade sa kyselina zo žalúdka presúva do pažeráka a spôsobuje nepríjemné pálenie.

chudnutie, kilogramy, diéta Čítajte aj Prečo nás ohrozuje tento druh telesného tuku?

Ťažké sny a menej oddychu

Neskoré večerné jedenie dokonca narúša fázu spánku, ktorá je kľúčová pre regeneráciu psychických síl. Netreba zabúdať, že v takzvanom REM cykle snívame a zbavujeme sa trápení a stresu, ktoré sa u nás nahromadili počas dňa. Viaceré výskumy ukazujú, že ľudia, ktorí jedia tesne pred spaním sa zvyknú prebúdzať počas noci. Vyhnúť sa týmto ťažkostiam môžeme načasovaním jedla minimálne tri hodiny pred uložením sa na nočný odpočinok. Ak teda zaspávame o deviatej či desiatej večer, posledné jedlo dňa si treba naplánovať pred siedmou hodinou.

Predsa má aj výhody, nie pre všetkých

Každá minca má dve strany a platí to aj v tomto prípade. Konzumovanie jedla večer môže prinášať výhody pre určité skupiny ľudí. Podľa výživovej expertky Rachel Fineovej neskoršie jedenie môže mať prínosy pre ľudí, ktorí cvičia na konci dňa. Jedlo po večernom cvičení je potrebné pre regeneráciu a rast svalov. Okrem toho zlepšuje celkovú silu a vytrvalosť organizmu. Pre športovcov je kľúčovou látkou glykogén. „Ľudia, ktorí cvičia vo večerných hodinách a u športovcov sa glykogén vyčerpáva veľmi rýchlo. Doplnenie hladiny tejto látky, ktorá sa nachádza vo svaloch dosiahneme pomôže zlepšiť cvičenie na ďalší deň,“ hovorí Rachel Fineová. V tomto prípade tiež platí, že jedlo po cvičení pomáha stimulovať syntézu svalových bielkovín.

Aj pre diabetikov?

Vedci sa tiež domnievajú, že večerné občerstvenie pomáha niektorým ľuďom s diabetom. Podľa autorky knihy Moje prvé tehotenstvo Lauren Manakerovej môže byť konzumácia zdravého jedla vo večerných hodinách užitočná pre ľudí s cukrovkou 1. typu. „Pre ľudí s týmto druhom cukrovky môže konzumácia jedla pred spaním pomôcť lepšie kontrolovať hladinu glukózy v krvi,“ uzatvára známa autorka bestsellerov o výžive.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #cvičenie #reflux #chudnutie #spánok #diabetes mellitus #nočné prejedanie sa #REM fáza

+ Cvičte pravidelne, aby ste zvýšili energiu. Pohyb je kľúčový.
Dôverujte svojim nápadom, pokúsite sa presvedčiť...

+ Aj keď ste zdraví mali by ste pravidelne navštevovať svojho lekára.
Zlodejov môže priťahovať vaše otvorené auto,...