Odborníčka radí: Ako chudnúť v menopauze, 1. časť

„Počas menopauzy je problém schudnúť a ženy udávajú, že priberajú snáď aj zo vzduchu. Ocitajú sa v hormonálnom mixéri a nedokážu si svoju hmotnosť udržať.“ Aj týmito slovami opisuje najcitlivejšie obdobie ženy odborníčka na tému menopauzy Tatiana Benčeková, ktorá si sama prešla týmto búrlivým obdobím. Čo sa deje so ženským telom v strednom veku a dokážeme aj chudnúť? Aj na tieto otázky dáva odpovede v rozhovore pre Pravdu známa autorka kníh o klimaktériu.

24.10.2022 11:00
menopauza - návaly tepla - žena v prechode Foto:
K najčastejším príznakom prechodu patria návaly tepla, nočné potenie, priberanie na váhe a časté zmeny nálad.
debata

Najprv si povedzme, čo sa deje s telom a psychikou ženy v menopauze?

Keď som sa začala téme o prechode venovať, nemala som tušenie, že existuje perimenopauza, menopauza a postmenopauza. A mnohým ženám tieto názvy doteraz nič nehovoria. Perimenopauza začína niekoľko rokov pred menopauzou a končí, keď je žena 12 mesiacov bez menzesu. Na perimenopauzu nadväzuje samotná menopauza, ktorá je len krátkym úsekom v živote ženy. V tomto období dochádza k výrazným hormonálnym zmenám, hlavne v hladinách ženských pohlavných hormónov, progesterónu a estrogénu. Posledným štádiom je postmenopauza, kedy sa už väčšinou mnohé príznaky zmiernia, alebo postupne odznejú.

Aké sú najčastejšie príznaky menopauzy?

K najčastejším príznakom prechodu patria návaly tepla, nočné potenie, priberanie na váhe a časté zmeny nálad. Zmeny hormonálnych hladín sa prejavia aj na pleti, vlasoch, alebo na zmene postavy. Mnoho žien v tomto období priberá, hlavne na bruchu a na bokoch. Hormonálne zmeny oberajú ženy o spánok a z toho dôvodu pociťujú často únavu, nedostatok energie, alebo zvýšenú chuť do jedla. K tomu sa pridružia problémy s koncentráciou, zahmlenie mozgu, alebo zábudlivosť.

Koľko žien trpí týmito príznakmi?

Každá žena je iná, a tak, ako sa líšime po fyzickej a psychickej stránke, sú aj symptómy rôznorodé. Udáva sa, že viac ako polovica žien trpí príznakmi menopauzy. Zostatok sú ženy, ktoré prejdú týmto obdobím života s ľahkosťou.

Menopauza sa prirovnáva k búrke hormónov. Je ťažšie schudnúť v tomto období?

Obdobie menopauzy je spojené s hormonálnymi zmenami, ktoré ovplyvňujú aj metabolizmus. Ženy považujú nárast hmotnosti za najhorší príznak v období prechodu. Chudnutie je v tomto období oveľa ťažšie, ako keď boli ženy mladšie.

Prečo je to tak?

Príčinou sú hlavne nepríjemné príznaky spojené s nevyrovnanými hladinami hormónov. Problémy so spánkom, celková únava a strata energie sú dôvodom, prečo ženy častejšie siahajú po kalorických jedlách a zbytočne priberajú. Myslia si, že si úbytok energie vykompenzujú jedlom, čo je veľký omyl. V tomto období je vhodnejšie zamerať sa na výživnú stravu a viac oddychovať. Veľakrát moje klientky schudnú vďaka tomu, že sa začnú venovať viac samy sebe a zmenia skladbu svojho jedálnička. Počas menopauzy je problém schudnúť a ženy udávajú, že priberajú snáď aj zo vzduchu. Ocitajú sa v hormonálnom mixéri a nedokážu si svoju hmotnosť udržať. Chudnutie je oveľa ťažšie, ale zmenou životného štýlu, výživnou stravou, správnym pohybom a relaxáciou je možné dosiahnuť vynikajúce výsledky.

Ako je to so zmenami chuti, spája sa menopauza aj s chuťou na príliš sladké, slané či kyslé potraviny, napríklad ako to je u niektorých žien v tehotenstve?

V období menopauzy je u žien krivka emócií ako na hojdačke. Chvíľku majú dobrú náladu, potom im je do plaču, a v ďalšom okamihu sú na všetkých vo svojom okolí „nepríjemné“. Veľakrát sú preťažené, nahnevané, bez energie a siahajú po jedle, aby sa upokojili, alebo si urobili radosť. Uspokojenie v jedle nenájdu a zbytočne priberajú. Ženy si to mnohokrát neuvedomujú a jedia, aby si utíšili pocity hnevu, smútku, alebo zajedajú úzkosť, frustráciu či nudu.

Kedy sa dajú spozorovať prvý raz tieto príznaky?

Väčšina žien zachytí prvé signály zmien vo svojich chutiach už počas perimenopauzy, prekvapí ich hlavne chuť na sladké, ktorá im prináša uvoľnenie a majú pocit, že im dodá chýbajúcu energiu. Chute môžu byť podobné ako počas tehotenstva. Ale možno je vhodnejší výraz emočné jedenie. Ženy sa chcú zbaviť nepríjemných pocitov a prejedaním riešia stres a napätie, strach a úzkosť zo života, nedostatok sebalásky, alebo obviňovanie sa za všetko, aj za to, čo neurobili. Tu pomôže rozlišovanie fyzického a emočného hladu, plánovanie svojho jedálnička a zamyslieť sa nad sebaláskou. Prízvukujem ženám, aby sa naučili povedať NIE a mysleli viac na seba. Aj to je súčasťou životného štýlu, ktorý im pomôže prejsť obdobím menopauzy s ľahkosťou a v pohode.

Aké postupy je potrebné dodržiavať v tomto čase, aby sme nepriberali na hmotnosti?

Dôležitá je kvalita potravín a tiež spôsob stravovania. Tromi hlavnými zásadami, ktoré zabránia nechcenému priberaniu sú: sústrediť sa na pestrosť jedálnička, dopriať si primeraný pohyb a alfou a omegou je dostatok oddychu a relaxácie. Každé jedlo by malo obsahovať zdravé bielkoviny, sacharidy a zdravé tuky. Základom menu by mal byť pestrý výber zeleniny, čerstvej, tepelne upravenej a fermentovanej. Krémové koláče, alebo sladkosti je vhodné nahradiť ovocím.

Ako je to s frekvenciou stravovania počas dňa?

Určite odporúčam začať deň raňajkami. Aj keď sa mnohokrát ženy odvolávajú na nedostatok času, raňajky sú počas prechodu veľmi dôležité. Dodajú potrebnú energiu a naštartujú hormonálnu sústavu. Som proti akýmkoľvek diétam, pretože prinášajú nechcený jo-jo efekt a mnohokrát zhoršenie príznakov menopauzy. Vhodné je stravovať sa pravidelne, jedlá nevynechávať a jesť 3 – 4krát denne. Nájsť si na jedlo dostatok času, je základným predpokladom, že nepriberieme. Dôležitý je aj pitný režim a nemyslím tým sladené a energetické nápoje, ale čistú vodu. Nedostatok tekutín sa tiež podpisuje pod priberanie. Veľakrát sa za pocitom hladu skrýva smäd. Odporúčam jesť najneskôr tri hodiny pred spaním, aby sa posilnil tráviaci systém a predišlo sa prerušovanému spánku a nočnému poteniu, ktoré privádzajú ženy do začarovaného kruhu – musím jesť, aby som mala energiu.

Na čo sa treba pri udržiavaní si hmotnosti či chudnutí pripraviť a ako je to s reálnymi cieľmi?

V prvom rade je dôležité zistiť príčinu priberania. S vekom sa metabolizmus spomaľuje, k tomu pridáme hormonálne zmeny a následkom je ukladanie tuku na miestach, kde sa doteraz neukladal. Ako som už spomínala, najčastejšie je to na bruchu a na bokoch. Druhým faktorom je vysoký príjem energie a jej nedostatočný výdaj. Konzumáciou vysoko-kalorických jedál, prípadne príjmom veľkých porcií, dodáme telu zbytočne veľa kalórií a ak nepridáme žiadnu športovú aktivitu, o problém je postarané. U mnohých žien sa v tomto období prejavia zdravotné problémy súvisiace s vekom, alebo hormonálnymi zmenami. Napríklad dysfunkcia štítnej žľazy, alebo užívanie niektorých liekov môžu negatívne ovplyvniť snahu o chudnutie. Moje klientky majú výborné výsledky. Učím ich, že všetko je v našej hlave. Zdôrazňujem im, aby sa zastavili a mysleli viac na seba. Oddych a eliminovanie stresu sú veľkými pomocníkmi pri chudnutí. Základom je vyvážená strava a uvoľnenie. Je veľmi potrebné eliminovať stres, ktorý narúša hormonálnu rovnováhu a vplýva na trávenie.

V druhej časti rozhovoru s Tatianou Benčekovou sa dozviete, ktoré konkrétne druhy potravín pomáhajú s chudnutím a ktoré telu vyslovene škodia. Okrem toho sa spolu pozrieme aj na život po menopauze a osobný príbeh spomínanej autorky publikácií o tomto životnom období všetkých žien.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #životný štýl #chudnutie #zdravé stravovanie #menopauza #prechod #perimenopauza #klimaktérium #hormonálne zmeny

+ S úsmevom vám to pôjde lepšie a zabudnete na starosti, ktoré máte.
S financiami narábajte opatrne,...

+ Ak nemáte zaočkované deti riskujete, že sa vrátite domov s chorobou.
Nemíňajte na zbytočnosti, ušetrených...