Chudneme v lete rýchlejšie?

Maškrty na kúpalisku, oddychovanie na pláži a menej času na varenie sa v tomto ročnom období nespája so zhadzovaním nadbytočných kilogramov. I napriek tomu sa vraví, že v lete predsa len chudneme o čosi viac v porovnaní s chladnými mesiacmi. Výživová odborníčka z BodyClinic Jarka Hritzová v rozhovore pre Pravdu vysvetľuje, na čo si dať v lete pozor, ak si chceme udržať štíhlu líniu.

11.08.2022 08:04
brucho, bruško, žena, bikini, tréning, pláž,... Foto:
V jarných mesiacoch smerom do leta sa jemne zrýchľuje metabolizmus.
debata

Hovorí sa, že v lete ľudia chudnú. Je pravda, že nám menej chutí jesť?

Chuť do jedla je individuálna záležitosť. Niekomu vo veľkom teple nechutí, no napríklad pri mne to vôbec nefunguje (smiech), hoci by niekedy naozaj mohlo. Niekoho apetít vôbec nie je závislý na počasí a teplotách. Čo je ale pravdou, že v jarných mesiacoch smerom do leta sa jemne zrýchľuje metabolizmus. Máme prirodzene viac pohybu. Chodíme častejšie von, plávame, prechádzame sa, staráme sa o záhradku a podobne, takže máme viac pohybu a chudnutie v lete je istotne ľahšie. Aj kvôli tomu, že máme dostupnú chutnejšiu a kvalitnejšiu zeleninu.

Leto je časom sezónneho ovocia. Ako je to s cukrom v ovocí a nadmernou konzumáciou ovocia v lete najmä s ohľadom na chudnutie?

Toto je skutočne veľmi častá otázka, nedávno som na ňu robila video odpoveď na moju fanpage Odborné výživové poradenstvo s Fitness by Jarka na Facebooku. Je to kontroverzná téma a názor výživových poradcov i trénerov sa líši.

Aký je teda váš názor?

Môj názor je na základe nielen mojich osobných skúseností, ale aj skúseností tisícok klientov, ktorí prešli mojimi rukami, že s ovocím to pri chudnutí preháňať netreba. To platí obzvlášť, ak niekto nešportuje. Ovocie obsahuje fruktózu, z ktorej väčšina metabolizuje v pečeni priamo na tuk. Napríklad Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča denne pre priemerného človeka konzumáciu 15 g fruktózy, čo zodpovedá polovici jablka. To by ešte nebol problém, ak by potravinársky priemysel nepoužíval glukózovo-fruktózový sirup aj tam, kde by ste ho vôbec neočakávali. Čiže, ak by sme si napočítali denné množstvo fruktózy zo spracovaných potravín plus z ovocia, boli by sme zrejme prekvapení, koľko fruktózy do seba denne dostávame. Fruktóza spolu s jednoduchými cukrami a priemyselne spracovanými tukmi sa často spája s rozvojom civilizačných chorôb.

zelenina, celiakia, bezlepková diéta, zdravá strava Čítajte aj Pomôže prechod k vegetariánom zhodiť nadbytočné kilá?

S kúpaliskami sa spája horšie stravovanie, menej vareného jedla a viac langošov, rýchleho občerstvenia a alkoholu. Na čo si teda majú ľudia dávať pozor, aby si udržali štíhlu postavu aj počas leta?

S langošmi, fast foodmi a alkoholom sa štíhla línia naozaj ťažko udržuje. Tu je potrebné mať to upratané v hlave a mať svoje priority. Ak je niekoho prioritou jeho zdravie a štíhla línia, nemá problém prísť aj na kúpalisko s prenosnou termotaškou, do ktorej si pokojne môže dať napríklad tuniaka, ovocie, zeleninu, celozrnné pečivo, kvalitné mäso vo vlastnej šťave a podobne.

Ako funguje metabolizmus v lete (kvôli teplu) a ako v iných mesiacoch. Sú alebo nie sú v tom rozdiely?

Sú. Nie príliš výrazné, ako by sme si možno želali, ale v lete je metabolizmus jemne rýchlejší, plus podporený aktívnejším životom ako v zime.

Pitný režim je kľúčový po celý rok, leto dáva na neho ešte väčšie požiadavky. Ako vplýva nedostatočný pitný režim na ľudské telo a aj na priberanie na hmotnosti?

Pitný režim je celoročný problém u väčšiny našich klientov. V lete je to o to horšie, že teplota je väčšinu dní vyššia a telo potrebuje vodu nielen z dôvodu bežného života, ale o to viac, o koľko viac jej vypotí pri samotnom ochladzovaní tela. Pri nedostatočnom príjme tekutín dochádza k dehydratácii a s tým nastávajú rôzne komplikácie. Pitný režim je pre naše telo kľúčový nielen preto, že na ňom fungujú v tele všetky metabolické procesy, ale taktiež zabezpečuje termoreguláciu, vyplavuje odpadové látky z nášho tela a je potrebný pre správne fungovanie mozgových funkcií.

Akú úlohu zohráva pri chudnutí?

Pri redukcii hmotnosti je pitný režim obzvlášť dôležitý. Nedostatok tekutín je pre naše telo stres. Pri strese sa spomaľuje odbúravanie tukov a naopak sa podporuje získavanie energie spaľovaním svaloviny. Celkovo sa proces chudnutia spomalí, alebo dokonca zastaví. V prípade, ak sa chcete o zdravej výžive dozvedieť viac môžete navštíviť moju webovú stránku www.fitnessbyjarka.sk.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #leto #životný štýl #pitný režim #chudnutie #zdravé stravovanie #fyzická aktivita #letné jedlá

+ Ak potrebujete odbornú pomoc, obráťte sa na odborníka.
Plňte si svoje sny nech to stojí čo to stojí, peniaze...

+ Zabudnite na stres a strach, pokúste sa to prekonať.
Budete robiť podvody, nečudujte sa keď to niekto urobí...