Oplatí sa letný detox?

Pokiaľ sa neviete dostať do formy, zbystrite pozornosť. Viac energie a elánu do života môže priniesť aj prečistenie organizmu, ktoré sa tradične spája s jarným obdobím. A hoci vo vzduchu cítiť leto, detox je stále na programe dňa. Nasledujúce rady na očistu tela ponúka v rozhovore pre Pravdu výživová špecialistka NUTRIADAPT RUŽINOV Ing. Katarína Chomová.

18.07.2022 05:00
smoothie Foto:
Vyhľadávajte sezónne a lokálne druhy ovocia a zeleniny.
debata (2)

1. Bez vody to nejde

Základom efektívnej zmeny je dostatočný a kvalitný pitný režim. Najvhodnejšou tekutinou je voda, bez sýtenia, prípadne len jemne ochutená, napríklad citrónovou šťavou. Dostatočný príjem tekutín pomôže bunkám pracovať rýchlejšie a zlepší aj funkcie lymfatického systému, čím podporíte prirodzenú schopnosť zbavovať sa škodlivín. Doprajte si každý deň minimálne 3 dcl tekutín na 10 kilogramov hmotnosti.

2. Treba sa rozhýbať

V rámci očisty zaraďte do svojho programu aj pravidelnú pohybovú aktivitu. Vyberte si pohyb, ktorý nielen prinesie výsledky, ale bude vás aj dlhodobo baviť. Pri rozmanitejších pohybových aktivitách dosiahnete lepšie výsledky. Ak sa necítite na pravidelné „miesenie železa“ vo fitness centre, pokojne začnite obyčajnou chôdzou v rýchlejšom tempe. Doprajte si pohyb minimálne trikrát do týždňa aspoň po dobu 45 – 60 minút. Nielen, že budete dobre vyzerať a mať viac energie, ale si aj vďaka množstvu endorfínov zlepšíte náladu.

3. Obmedzte alkohol, kofeín aj fajčenie

Pravdepodobne nie je nutné vysvetľovať, prečo je dôležité vzdať sa alkoholu, nikotínu a kávy. Zmyslom detoxikácie je aj zbaviť sa akýchkoľvek škodlivín či návykových potravín (sladkých aj slaných pochutín) a pomôcť tak pečeni využiť jej detoxikačný potenciál naplno. Napriek tomu, že existuje mnoho dôkazov o pozitívnom vplyve konzumácie kávy v primeranom množstve, kofeín nepriaznivo vplýva na spomínané procesy v organizme. Skúste ju preto počas tohto obdobia obmedziť na minimum.

zdravá strava, ovocie, zelenina, bielkoviny Čítajte aj Ako by mal vyzerať letný jedálniček? Nezabudnite na ovocie, orechy a pozor na...

4. Doprajte si dostatok zeleniny a ovocia

Zelenina a ovocie sú bohaté na vodu, vlákninu, vitamíny a minerálne látky. Vďaka tomu majú vysokú schopnosť podporiť očistný režim, prísun rastlinnej vlákniny pomôže črevám optimalizovať trávenie. Zelenina sa dokonca môže popýšiť aj minimálnym obsahom kalórií. Doprajte si preto dostatok zeleniny, nielen v surovom stave, ale i tepelne upravenej. A nezabudnite ani na ovocie. Vyhľadávajte sezónne a lokálne druhy ovocia a zeleniny, vášmu tráveniu prospejú viac ako exotické druhy, ktoré nezrelé precestovali pol Európy.

5. Spánok

Kvalitný a dostatočne dlhý spánok je pre zdravie nevyhnutný. Doprajte si ho denne, nielen počas tohto očistného obdobia. Nezabúdajte aj na predspánkovú hygienu. Pokúste sa krátko pred spaním eliminovať používanie všetkých obrazoviek, pretože modré svetlo výrazne znižuje hladinu spánkového hormónu melatonínu a vedie k skráteniu spánkového cyklu a zníženiu jeho kvality. V dospelom veku by ste si mali dopriať minimálne 7 hodín spánku, ideálne v čase medzi 22:00 – 05:00. Zaistíte si tak kvalitnú regeneráciu.

6. Ukážka detox jedálnička

Na raňajky si doprajte smoothie, ktoré pripravíte z 2 kusov sezónneho ovocia, malého množstva špenátu, 1 polievkovej lyžice ovsených vločiek, 4– 5 kusov orechov a 200 – 300 ml vody alebo rastlinného nápoja. V rámci desiaty odporúčam konzumovať porciu bobuľového ovocia a biely jogurt gréckeho typu. Na obed vyskúšajte napríklad chutné rizoto z quinoy. Potrebujete pol hrnčeka tejto potraviny, sezónnu zeleninu (špargľu, cuketu, hrášok), 1 čajovú lyžičku olivového oleja, šalotku, zeleninový vývar, soľ, korenie a bylinky podľa vlastného výberu. K tomu môžete podávať filet z bielej ryby – tresky, ostrieža, halibuta. Spomínaný obed si pripravíte nasledovne: Na olivovom oleji osmažíte šalotku, pridáte vopred namočenú quinou, ochutíte a podlejete vývarom, dusíte cca 15 – 20 minút. Podľa potreby podlievate vývarom. Následne pridáte špargľu zbavenú tvrdých častí, nakrájanú na menšie kúsky, nakrájanú cuketu a hrášok. Už len krátko podusíte. Počas prípravy rizota si opečiete filet z ryby na troške olivového oleja. Servírujte spoločne. Olovrant je ideálnym priestorom na konzumáciu orechov alebo semienok rastlín (tekvicových, slnečnicových). Na večeru si doprajte hustú zeleninovú polievku, ktorú si treba pripraviť bez takzvanej zásmažky a zátrepky.

Tip na záver

Očistu je vhodné zrealizovať vtedy, keď ste na ňu poriadne pripravení. Neskúšajte nový režim v situácii, keď máte priveľa povinností a nebudete sa na neho môcť plne sústrediť, nachystať si pravidelne stravu a venovať sa sám sebe. Zbytočne sa vystavíte frustrácii zo zlyhania, ktoré vás môže odradiť od realizácie očisty. Ak máte na to vytvorené podmienky a začali ste, vydržte aspoň 14 dní.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #pohyb #chudnutie #spánok #regenerácia #zdravý životný štýl #detox #očista organizmu
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy