Poznáte návod na chudnutie bez trápenia a omylov? Odborníci radia, ako na to

Odborníci na výživu varujú, že ak pri chudnutí odrátavame hodiny, kedy sa diéta skončí, tak to nemá zmysel. Tvrdia to manželia Veronika a Dávid Takáčovci, ktorých poznáme zo stránky schudnisdave.sk. V rozhovore pre Pravdu prezrádzajú ako nefungujú takzvané zaručené diéty a ako sa dostať do formy zdravo a nastálo.

12.07.2022 11:05
fototakacovci02 Foto:
Len reálne ciele: Manželia Veronika a Dávid Takáčovci založili projekt na chudnutie počas pandémie. Odvážny plán priniesol vytúžené výsledky. Doteraz schudli vďaka ich radám ľudia dokopy približne 30-tisíc kilogramov.
debata

Ktoré metódy chudnutia sú najviac efektívne pre ženy?

Nielen pre ženy, ale celkovo pre chudnutie je podstatné vytvoriť optimálny kalorický deficit. Zlé stravovanie nevieme žiadnym spôsobom vypotiť. Napríklad na spálenie pizze by sme potrebovali polovicu dňa len behať vo vysokom tempe, a to nikto nechce. Základom je teda menej energie prijať, ako vydať. Pri zdravom chudnutí je dôležitý aj pohyb.

Aké športy, respektíve druh pohybu dokážu v tomto prípade pomôcť?

Do bežného dňa môžeme zaradiť prechádzky, rýchlu chôdzu, skupinové tréningy, bicykel, plávanie či korčule. Veľmi dôležité je, aby človek zmenil stravovanie. Aj z fast foodu či spracovaných potravín vieme vytvoriť kalorický deficit, ale nie je to zdravé. Menej zdravé potraviny nahraďme zdravšími verziami, vytvorme si kalorický deficit a pridajme pohyb. Toto sú zaručené metódy pri chudnutí.

Čo nepomáha pri chudnutí, ktorým diétam by sa mali ženy vyhnúť?

Rozhodne sa musíme vyhnúť jednorazovým diétam, ktoré sú vo väčšine prípadov veľmi striktné. Hovoríme napríklad o keto diéte, paleo či nízkosacharidovej diéte. Existujú aj rôzne ryžové či kapustové diéty. Na to, aby sme to pochopili, v týchto diétach sa úmyselne vynecháva makroživina, alebo celá plejáda potravín. Áno, schudneme aj pri takejto diéte. Len otázka je, ako dlho to bude udržateľné.

Kedy sa teda nemáme púšťať do takýchto diét?

Ak si nevieme z dlhodobého hľadiska predstaviť takéto stravovanie, tak sa do toho púšťať nemusíme. Nemá zmysel chudnúť mesiac – dva len pár kíl. Keď s diétou prestaneme, tak tie kilá sa nám vrátia. Človek sa potom začne stravovať podľa seba, zaradí to, čo predtým vylúčil z jedálnička, napríklad sacharidy, a v konečnom dôsledku viac priberie ako predtým schudol.

Aké sú reálne ciele pri zhadzovaní hmotnosti?

Toto je veľmi individuálne. Každá osoba chudne rôzne rýchlo. Optimálne je schudnúť približne pol kila za týždeň. Chudnutie ovplyvňuje veľa faktorov. Ak máme vyššiu hmotnosť a nárazovo zmeníte životný štýl, chudneme väčšou rýchlosťou. Neplatí tu rovnica, že čím rýchlejšie schudneme, tak tým je to lepšie pre nás. Je to skôr naopak. Musíme si postupne vytvárať zdravé návyky. Chudnutie nie je šprint. Ak si dáme vysoké ciele, a to napríklad, že za mesiac schudneme vysoké číslo, tak to rýchlo stroskotá. Vrátime sa k nezdravému životnému štýlu a dostaví sa jojo efekt. Odporúčame, aby bol progres postupný a aby sme sa tešili aj z malých výsledkov.

Edo Majerczak, zena, trening, Čítajte aj Tréner radí: Toto je šport na postavu do plaviek

Zostaňme ešte pri zlyhaniach z dôvodu nereálnych cieľov. Prečo to nefunguje?

Predstavme si, že si dáme vysoký cieľ. Schudneme 15 kg za mesiac. Čo sa však stane, ak ich neschudneme? Budeme demotivovaní a sklamaní. Potom sa na všetko vykašleme a ospravedlníme si to tým, že veď sme to skúsili, ale asi na to nie sme stavaní. Chudnutie nemá byť trápenie, aj keď začiatky bývajú vždy ťažké. Telo môže na začiatku štrajkovať. Budeme unavení, môže bás bolieť hlava, dostaví sa svalovica, dennodenne budete rozmýšľať nad čokoládou či hamburgerom. Jednoducho, hotové utrpenie. Všetko to však prejde, treba byť len trpezlivý. Telo si zvykne a samé si začne pýtať zdravú stravu. Keď vydržíme a po čase si dáme ten vysnívaný hamburger, tak zrazu vám nepríde taký super.

Pri chudnutí je základom strava a jej úprava. Ktoré potraviny sú najväčším nepriateľom redukcie nadváhy a ktoré sú ideálne?

Nechceme škatuľkovať potraviny na dobré a zlé. Čo sa týka redukcie hmotnosti, mali by sme sa vyhýbať polotovarom. Majú síce malý objem, ale veľký obsah cukru a tuku. Mali by sme vyhľadávať celozrnné potraviny, nízkotučné výrobky a potraviny s vyšším obsahom vlákniny, ktorá má pre telo veľký význam. Zasýti nás a nebudeme potom toľko vymýšľať. Základom stravy je aj ovocie a zelenia. Vyradiť z jedálnička by sme mohli napríklad ochutené jogurty. Keď máme chuť na jogurt, tak si ho dajme, ale prečo zbytočne prijímame aj cukor? Marketing v tomto smere je veľmi silný. Podobne je to aj pri proteínovom, ochutenom tvarohu. Keď si pozrieme jeho zloženie, je tam skoro viac cukru ako tvarohu. Pritom tvaroh je sám o sebe bielkovina a nepotrebujeme ho ochutený. Takže v obchode siahnime po neochutenom jogurte, tvarohu, acidofilnom mlieku. Doma si ich môžeme dochutiť ovocím, škoricou, medom či džemom.

Video

VIDEO: V relácii Ide o nás sme sa zhovárali o obezite, jej nástrahách, zvykoch aj zlozvykoch Slovákov v stravovaní, či o tom, čo by sme mali zmeniť – hosťami bola lekárka, obezitologička a vedkyňa SAV Adela Penesová a lekár, dietológ Boris Bajer.

Prečo je dôležité nevynechávať makroživiny pri procese chudnutia a čo sa stane, ak tak robíme?

Každá makroživina je na niečo potrebná a ak človek nemá zdravotné komplikácie, je veľmi nešťastné, aby zámerne niektorú vynechával. Ak chceme cvičiť, behať, byť jednoducho aktívny, tak sacharidy sú dôležitá živina, ktorá dodáva energiu. Ak ju obmedzíme, budeme sa cítiť malátne. Na svete máme veľmi veľký výber diét založených na tomto princípe, ale nie všetko je pre všetkých. Niekomu môže vyhovovať aj spomínaná keto diéta. Každý by si mal nájsť to svoje, pričom sa bude cítiť dobre a nebude to pre neho veľký stres. Ak pri chudnutí odrátavate hodiny, kedy diéta skončí, tak to nemá zmysel.

Je možné chudnúť bez cvičenia?

Obetujte napríklad jeden diel seriálu a choďte sa na pol hodinku poprechádzať. To je to minimum, ktoré môžeme spraviť. Ale áno, schudnúť viete aj bez cvičenia, Nie je to však ideálne, sme stvorení na to, aby sme sa hýbali. Každý by si mal vybrať to, čo mu vyhovuje. Pre niekoho je ideálne plávanie, pilates, beh či box. Akákoľvek aktivita je plus, tým si vlastne zvýšime aj výdaj.

Manželia Veronika a Dávid Takáčovci. Doteraz... Foto: Archív schudnidave.sk
fototakacovci01 Manželia Veronika a Dávid Takáčovci. Doteraz schudli vďaka ich radám ľudia dokopy približne 30-tisíc kilogramov.

Ako si bezpečne znížime kalorický príjem?

Kalorický príjem si vieme znížiť tým, že si zmenšíme porcie a napríklad na raňajky si nedáme tri chlebíky, ale len dva. Toto však nemôžeme znižovať donekonečna. Radšej pridajme aktívny pohyb. Veľa ľudí sa vyhovára, že nemá čas ísť do fitness centra, nechce si platiť permanentku. Je to absolútne v poriadku, ale tak sa začnime aspoň prechádzať, behať, spravme si večer pri televízore pár drepov, zopár takzvaných angličákov či brušákov. Predstavme si modelovú situáciu. Pred nami stoja dve ženy, ktoré sú rovnako vysoké a majú 60 kíl. Jedna žena cvičí, tá druhá nie. Ich postavy však budú diametrálne odlišné. Žena, ktorá cvičí má vyformovaný zadok, stehná, ramená. U druhej ženy budeme vidieť ochabnuté svalstvo.

Téma chudnutia je vám skutočne blízka, keďže máte v tejto oblasti aj vlastný projekt Schudni s Da Ve. Aké výsledky ste s ním dosiahli?

Je to jedinečný 30-dňový online program s reálnymi premenami a výsledkami. Štartujeme každý mesiac, klientov učíme, ako sa zdravo stravovať z bežne dostupných potravín a ako sa hýbať. Vytvárame pre nich jedálniček na každý deň s optimálnym kalorickým deficitom, aby to bolo dlhodobo udržateľné. Zároveň máme podpornú skupinu, kde sa rozprávame o strave, učíme ľudí ako čítať zloženie potravín, ako sa vyhnúť emočnému jedeniu a prečo zajedáme stres. Ľudí tak školíme v oblasti zdravého životného štýlu. Búrame rôzne mýty, ako je napríklad to, že po piatej už nemôžeme jesť alebo, že ovocie môžeme konzumovať len doobeda. Máme prebytok informácií a my sa snažíme v nich ľudí zorientovať. Trikrát týždenne si spolu zacvičíme online. Vytvárame komunitu ľudí, ktorá sa chce lepšie cítiť, schudnúť, mať viac energie a navzájom sa podporujeme.

Zaujímavé je, že tento projekt vznikol v čase, keď bol pohyb vplyvom pandémie dosť potláčaný.

Áno, náš program vznikol počas pandémie. Za dva roky máme viac ako 11-tisíc spokojných klientov a blížime sa k 30-tisíc schudnutým kilogramom. Pomohli sme celým rodinám zlepšiť zdravie, nie každý má možnosť si platiť výživového poradcu a osobného trénera. Preto sme vytvorili jeden online balík, kde ľudia síce nenájdu zázračné čaje na chudnutie a rýchle diéty, ale naučia sa zdravo stravovať a hýbať.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #cvičenie #pohyb #chudnutie #kalorický príjem #počítanie kalórií #spaľovanie kalórií

+ Doprajte si veľa ovocia, ráno pite vodu s lyžicou medu, čo prospeje obličkám.
Organizácia pracovného...

+ Nájdenie hobby, ktoré milujete, vám prinesie vnútorné šťastie.
Zvýšte pozornosť pri zverejňovaní osobných...