Bojíte sa začať cvičiť? Tréner radí, ako na to

Pokiaľ päť rokov zanedbávame svoju fyzickú kondíciu, nemôžeme očakávať, že sa počas jedného mesiaca dáme do poriadku. Tvrdí to odborník na slovo vzatý Martin Tavel, ktorý spolu s ďalšími trénermi tvorí zaujímavý a najmä motivačný program zvaný Cvičisko. Skupina nadšencov pomáha ľuďom získať vysnívanú postavu, zdravie, lepšie držanie tela a radosť z pohybu. Martin Tavel v rozhovore pre Pravdu vysvetľuje ako začať s cvičením.

27.06.2022 10:00
žena, cvičenie, chrbát, chrbtica, pohyb Foto:
Tréner by mal byť pre ženu do istej miery motivátor, psychológ a pohybový terapeut.
debata

Ktoré faktory najviac ovplyvňujú ženy v rozhodovaní začať cvičiť a pracovať na svojej postave?

Kedysi by som povedal, že je to určite najmä vzhľad postavy a vnútorný pocit zo seba. V súčasnosti ide o nejaký problém s pohybovým aparátom, najčastejšie je to bolesť krku a hrudnej časti chrbtice alebo problém s driekovou chrbticou.

Aké majú predstavy, keď sa rozhodnú vyhľadať trénera a či ich možno reálne dosiahnuť?

Určite áno, keďže nás navštevujú uvedomelí a inteligentní ľudia, ktorým keď vysvetlí tréner, že ten proces je veľmi náročný a na dosiahnutie akéhokoľvek cieľu je potrebná istá dávka disciplíny a času, tak to chápu. Keď niekto päť rokov fláka svoj fyzicky stav nemôže čakať, že za mesiac bude fit.

Prečo je dôležité, aby ženy vyhľadali pomoc trénera a čo od neho môžu očakávať?

Tréner by mal byť pre ženu do istej miery motivátor, psychológ a pohybový terapeut. Mal by zohľadňovať všetky aspekty jej života, aby dokázal vytvoriť individuálny tréningový program na mieru, tak aby sa dosahovali požadované výsledky.

Edo Majerczak, zena, trening, Čítajte aj Tréner radí: Toto je šport na postavu do plaviek

Čo sa môže stať, keď ženy začnú cvičiť napríklad samy podľa rôznych videí, na strojoch, so závažiami, alebo robia iné cviky na vlastnú päsť?

Môže to mať veľmi negatívny dopad na ich zdravie. Pri tréningoch, kde nie je vedomá práca a kontrolu pohybu a správne nastavenie tela, v danom cvičení si môže žena uškodiť a mať problémy ako bolesti chrbta, kolien, ramien a podobne. Výhoda osobného tréningu s kvalitným trénerom je práve to, že zabezpečuje správne nastavenie a aktivitu svalov v danom pohybe tak, aby si klientka týmto cvičením naozaj pomáhala a dosahovala ciele, ktoré si špecifikovala na začiatku tréningového procesu.

Aké sú začiatky tréningov, čo preberá tréner so svojou zverenkyňou?

Začiatky tréningového procesu sú špecifické, všeobecne si myslím, že na prvom tréningu by mala klientka absolvovať diagnostiku pohybového aparátu a tak isto úvodnú konzultáciu, kde si preberú zdravotnú anamnézu, ciele, stravovanie a ďalšie dôležité informácie, aby tréner dokázal komplexne posúdiť všetky informácie a vytvoriť kvalitný tréningový program.

Ktoré druhy cvikov, resp. tréningov sú vhodné pre ženy, ktoré chcú schudnúť a získať spevnenú postavu?

Podľa môjho názoru je to kombinácia silového a vysoko intenzívneho tréningu, určite by som to dopĺňal ľahkým kardiom s nízkym tepom. Je to veľmi individuálne a všetko záleží na fyzickom stave ženy.

Poďme k projektu cvičisko.sk. Vyzerá to tak, že spojil zaujímavú a šikovnú skupinu ľudí s dobrým cieľom. Prezraďte nám ako vznikol tento nápad?

Cvičisko je naša srdcová záležitosť. Vznikli sme ako skupinka šiestich až siedmich trénerov pred približne šiestimi rokmi a dnes nás je spolu asi dvadsaťpäť. Snažíme sa priniesť do sveta fitness priemyslu niečo, čo bude ľudom prinášať ozajstné hodnoty a výsledky, no a ku každému pristupujeme vysoko individuálne. Trénuje sa u nás len pod dohľadom vysokoškolsky vzdelaného trénera, a to z dôvodu, aby sme zabezpečili čo najefektívnejší tréningový program, dosahovali požadované výsledky a ciele.

Pre tých, ktorí sa boja tréningov. Ako to vyzerá v praxi na cvičisku?

Každý na začiatku tréningového procesu absolvuje úvodnú konzultáciu, kde sa porozpráva s trénerom o životospráve, cieľoch, problémoch a potom absolvuje vstupnú diagnostiku pohybového aparátu, aby tréner vedel, čo ma daný človek oslabené, skrátené alebo preťažené. Po úvodnom tréningu tréner vytvára individuálny tréningový program a tak isto špecifické rozcvičenie tak, aby sa odstránili v prvom rade obmedzenia, zlé pohybové vzory, zlé držanie tela a keď je na to fyzický pripravený a je naučený správnu techniku a držanie tela, prechádzame do riešenia sekundárnych cieľov ako je chudnutie telesnej hmotnosti, alebo spevnenie, prípadne nabratie svalovej hmoty.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #cvičenie #tréning #šport #zdravý životný štýl #spevnenie #osobný tréner #pohybová aktivita
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy