Dokáže pitný režim zatočiť s tukom na bruchu?

Odborníci sa svorne zhodujú, že zmena návykov pitného režimu dokáže mať na svedomí úbytok tukových vankúšikov zo stredu tela. Na čo sa treba zamerať, aby sme sa definitívne zbavili nadbytočných kilogramov na váhe a prečo priberáme v tejto časti tela, keď starneme?

23.04.2022 13:00
chudnutie, kilogramy, diéta Foto:
Vo vyššom veku máme tendenciu konzumovať jedlo a piť tekutiny tak ako v mladosti, pričom nerešpektujeme zmeny nášho tela.
debata

S každým rokom navyše priberáme aj na bruchu

Ľudský organizmus pod vplyvom starnutia spomaľuje metabolizmus, ktorý ovplyvňuje látkovú výmenu a tým aj ukladanie tuku pod kožou. Metabolizmus, ktorý prioritne spaľuje tuky, stráca na intenzite asi o 1 – 2 % ročne. Vplyvom starnutia sa zmenšujú svaly, čo má vplyv aj na spomalenie látkovej výmeny. V prípade žien dochádza aj k hormonálnym zmenám a naviac v období po menopauze, kedy dámy priberajú veľmi rýchlo. Okrem toho máme vo vyššom veku tendenciu konzumovať jedlo a piť tekutiny tak ako v mladosti, pričom nerešpektujeme zmeny nášho tela. Zabúdať však netreba aj na to, že s pribúdajúcim vekom sa menej hýbeme, cvičíme a viac času venujeme pohodliu gauča ako „nepohodliu“ športu.

Takto rýchlo priberáme

Zaujímavá štúdia, ktorú publikovali vedci z univerzity v Alabame prezrádza, že všetky vyššie uvedené faktory majú priamy vplyv na ukladanie tuku, známeho tiež pod názvom viscerálny tuk. Tento druh tkaniva sa teda ukladá medzi telesné orgány, obklopuje ich a najviac sa „usídľuje“ v tele medzi tridsiatym a sedemdesiatym rokom života. Rozdiel je aj medzi pohlaviami. V spomínanom období sa viscerálny tuk zvyšuje u mužov o 200 %, ale u žien ešte dvakrát tak rýchlo, teda o 400 %. Dobrou správou je, že zabrániť tomuto trendu môžeme zmenou stravy, cvičením a posilnením svalovej hmoty, ktorá podporuje metabolizmus. Okrem toho je v stávke o zdravé a štíhle telo aj kvalitný pitný režim.

banán, žena diéta, chudnutie, hmotnosť Čítajte aj Nenápadné veci, vďaka ktorým priberáte

Pozor na nápoje, skrývajú kalórie

Kalórie sa spájajú väčšinou s konzumáciou potravín, pričom sa často zabúda na to, že ich zdrojom sú aj viaceré nápoje. Ide najmä o rôzne sladené kávy, limonády, džúsy, proteínové kokteily a podobne. Dietologička Blanca Garcia z Health Canal navrhuje začínať každý deň vypitím veľkého, aspoň trojdecilitrového pohára pitnej vody a potom pravidelne počas dňa. „Neustálym pitím vody znižujeme našu túžbu po konzumácii nápojov, ktoré sú bohaté na kalórie,“ pokračuje Blanca Garcia. Ako hovorí, vypitie pohára vody pred každým jedlom zníži množstvo konzumovaného tuku. Pútavá štúdia z International Journal of Obesity tvrdí, že ľudia, ktorí nahradili sladené nápoje pitím vody schudli v priemere poldruha kilogramu počas jedného roka.

Pitie kávy môže mať dvojaký účinok na naše telo

Ak je ochutená cukrom, smotanou, prípadne likérmi je pohromou pre chudnutie. Čierna káva bez cukru je o niečom inom. Čierny mok obsahuje kofeín. Ide o prírodný alkaloid, ktorý stimuluje ľudské telo, povzbudzuje ho a osviežuje. Rovnako zvyšuje takzvaný bazálny (základný) metabolizmus a tlmí tiež hormóny hladu. Pre porovnanie, šálka čiernej kávy bez prísad obsahuje zanedbateľné dve kilokalórie. Naopak, ochutená káva môže mať až do 200 kcal. Americká profesorka výživy Trista Best upozorňuje, že pridávanie cukru a smotany do kávy môže mať na svedomí priberanie na váhe. Skvelým pomocníkom proti „brušnému“ tuku je alternatíva kávy, zelený čaj. Obsahuje kofeín, ale aj katechíny. Ide o fytochemikálie, ktoré pomáhajú zlepšovať spaľovanie tukových zásob. Vyhýbať by sme sa mali zvýšenej konzumácii alkoholických nápojov, napríklad pivu. K ich nevýhodám, okrem iného, patrí vysoký obsah energie, ale aj skutočnosť, že spomaľujú metabolizmus.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #pitný režim #kofeín #priberanie #metabolizmus #viscerálny tuk #športovanie #kalorický príjem
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy

+ S pohybom to nepreháňajte, budú horúčavy, mohlo by vám prísť nevoľno.
Nepotrebné oblečenie darujte, urobíte...

+ Skontrolujte svoju hmotnosť, idete tým správnym smerom.
Netrápte sa ohľadom vysokých výdavkov, dovolenku si...