Dokážeme aj mozgom spaľovať tuk?

Pokiaľ únavné cvičenie a diéta neprinášajú vytúženú postavu, niekde je problém. Odborníci presviedčajú, že chudnutie bez zdravého tráviaceho systému nemá zmysel. Jedným dychom dodávajú, že črevá k štíhlej postave nestačia. Pomôcť môže aj telesný orgán, o ktorom by sme to vôbec nepovedali.

20.04.2022 09:31
chudnutie, kilogramy, diéta Foto:
Chudnutie sa nedarí?
debata

Zdravie je najdôležitejšie

Tajomstvo chudnutia nenájdeme v diétnych režimoch, ale v zdravom trávení. Kľúčové sú predovšetkým naše črevá, v ktorých sa usídľujú baktérie. Ide najmä o zdraviu prospešné mikroorganizmy. Takzvané dobré baktérie podporujú trávenie, imunitný systém, ale podpisujú sa aj pod rýchlejšie chudnutie. Aj v tomto prípade platí, že baktérie musia byť v rovnováhe. Pokiaľ dochádza k disharmónii, ľudský organizmus sa stáva zraniteľnejší voči rôznych chorobám, ale aj priberaniu. Kombinácia zdravých potravín pomáha znižovať zápaly v tráviacom systéme, vyrovnáva chuť do jedla, zmierňuje žalúdočné problémy a urýchľujú chudnutie.

Zázračné bacily

Črevné baktérie povzbudzujú ich „súrodenci“, ktorých poznáme ako probiotiká. Ide o živé baktérie a kvasinky. Známe sú tiež aj takzvané prebiotiká. Tento druh živín podporuje rast dobrých baktérií a patrí medzi základné pomôcky pri dosahovaní štíhlej línie. Priberanie na hmotnosti totiž súvisí s pomerom baktérií v našich črevách. Sídlia v nich dva hlavné druhy baktérií. V prvej skupine sú tie, ktoré pomáhajú spaľovať kalórie z jedla. V druhej skupine sú napríklad bifidobaktérie a laktobacily. Tie spomaľujú rast baktérií, ktoré sú zodpovedné za rozvoj infekcií v tele a minimalizujú tiež priestor pre množenie zlých baktérií.

ovsené vločky Čítajte aj Nápoj z ovsených vločiek! Upraví trávenie, zaženie vlčí hlad. Jeho príprava? Naozaj ľahká

Čo sme možno netušili?

Medzi črevami a mozgom je blízke prepojenie. Hoci sa to na prvý pohľad zdá zvláštne, tieto dva orgány majú toho veľa spoločného. V nervovej sústave sa nachádzajú neurotransmitery. Ide o látky, ktoré napríklad upravujú náladu, ale aj chuť do jedla. Nachádzajú sa nielen v mozgu, ale vo veľkom množstve aj v tráviacom trakte. Medzi tieto neurotransmitery (hormóny) patrí napríklad serotonín. Ide o najznámejší hormón, ktorý sa nazýva aj ako hormón šťastia. Až 95 % serotonínu v ľudskom tele sa tvorí v črevách. Tvorba tejto látky v našom zažívacom systéme tak dáva jednoznačnú odpoveď na to, prečo sme nervózni, keď sme hladní a naopak, prečo sme spokojní, keď sme najedení.

Stres likviduje chudnutie

V prípade, keď sa dostávame do nepohody a emocionálneho stresu, ovplyvňujeme tým negatívne aj naše trávenie. Vystresovaní ľudia majú dokonca tendenciu jesť nezdravé potraviny. Vedci potvrdili, že dysfunkčné trávenie vedie aj k poruchám nálady. Stres pôsobí aj na vyplavovanie kortizolu. Ide o takzvaný stresový hormón, ktorý v malom množstve pomáha, vo väčšom spôsobuje problémy, napríklad s chudnutím. Probiotiká dokážu znižovať hladinu kortizolu, čím dochádza aj k zmierňovaniu úzkosti a depresie. Niektorí vedci vravia, že stojí za to popremýšľať nad prevenciou vzniku depresie, napríklad aj udržiavaním zdravého tráviaceho traktu.

Preukázané výsledky

Spomínanú teóriu podporuje aj nedávna štúdia, ktorú publikoval časopis Journal of Physiology. Vedci zistili, že myši s extrémne nízkym množstvom dobrých baktérií v črevách neprimerane reagujú hoci už len na mierny stres. V opačnom prípade, pri silnom strese, boli odolnejšie a vo väčšej pohode. Odborníci majú však dobré správy aj pre ľudí. Štúdie totiž ukazujú, že probiotiká majú pozitívny vplyv na našu náladu. Vychádzajú z tridsaťdňového výskumu, počas ktorého podávali jeho účastníkom prospešné baktérie. Výskumná vzorka pocítila zníženie stresu a vedci u nej zaznamenali aj nižšie hladiny kortizolu v porovnaní s ľuďmi, ktorí dostávali placebo. Ďalší výskum sa zameral na vplyv probiotického jogurtu na ľudské zdravie. Po troch týždňoch sa ukázalo, že ľudia pociťujú lepšiu náladu. Probiotiká sú prospešné aj pri únavovom syndróme a zmierňovaní úzkosti, a to dokonca po dvoch mesiacoch pravidelného užívania.

VIDEO: V relácii Ide o nás s Luciou Okoličányovou, prezidentkou Slovenskej asociácie nordic walking a cvičiteľkou a fyzioterapeutkou Darinou Polášovou o tom, prečo sa Slováci nehýbu, čo nás pripútava do sedačiek a ako to zmeniť, aby sme sa stali ohybnejšími a zdravšími.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #chudnutie #stres #probiotiká #črevný mikrobióm #črevná mikroflóra #probiotické baktérie
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy

+ Znesiete oveľa viac ako si myslíte, nepodceňujte však horúce počasie.
Mali by ste využiť príležitosť a ísť do...

+ Presvedčovať vás nikto nebude, potrebu pohybu si uvedomíte sám.
Máte mimoriadne priaznivé obdobie na...