Odborníčka radí: Ako sa dostať do formy po Novom roku

Zatiaľ čo sa vianočné i novoročné dobroty pominuli, kilogramy na našej váhe sú na tom inak. Mesiac január je pritom ideálnym obdobím na začiatok každoročného diétneho maratónu. Jeho výsledkom môže byť telo akurát pripravené do plaviek aj o čosi skôr než začne letná sezóna. Výživová špecialistka z kliniky Nutriadapt Ing. Katarína Chomová v rozhovore pre Pravdu varuje, aby sme sa nevrhali bezhlavo do novoročných diét a nesiahali po „zázračných detoxoch“. Toto sú jej rady ako si poradiť s vyššou váhou:

21.01.2022 09:00
jedlo, strava, výživa, potraviny, ovocie,... Foto:
Základným pravidlom je nastaviť si v strave rutinu.
debata

1. Naučte sa pravidelnosti

Základným pravidlom je nastaviť si v strave rutinu. Opäť začnite každý deň jedávať denné jedlá v presne vymedzenom čase, v pravidelných intervaloch. Pravidelný príjem stravy zabezpečí dostatok energie a tiež stabilnú hladinu cukru, čo vás zachráni pred návalmi vlčieho hladu a nájazdom na chladničku. Zvyknite si nevynechávať žiadne denné jedlo a pomedzi hlavné chody nemaškrtiť.

2. Hydratujte svoj organizmus

Ľudské telo je z veľkej časti tvorené vodou. Len pár dní po narodení sme tvorení vodou z 97 % percent, po prvom roku života tvorí voda stále 80 % ľudského organizmu a v 65 rokoch je to 70 % percent. Je teda viac ako jasné, že zanedbávať pitný režim vedie k obmedzeniu výkonu vášho tela. Odporúčaný príjem vody závisí od veku, hmotnosti aj pohlavia. Všeobecne odporúčaný príjem vody je 300 ml na 10 kg hmotnosti.

3. Neexperimentujte

Zázraky na počkanie sľubujúce rýchle schudnutie v priebehu pár dní. Pár dní plných odriekania a utrpenia, ktoré síce pomôžu, no len na krátku chvíľu a čoskoro ich vystrieda neslávne známy jo-jo efekt. Zásoby tuku sme si tvorili niekoľko dlhých mesiacov, no zbaviť sa ich chceme rýchlo. Tu však pomôže len jediné a to je trvalo udržateľná zmena stravovacích návykov. Ak si s nastavením jedálnička presne podľa vašich potrieb neviete rady, neváhajte a vyhľadajte pomoc na niektorej z kliník venujúcich sa manažmentu hmotnosti. Len tak docielite vysnívanú postavu na celý život.

beh, žena, tréning, bežec, bežkyňa Čítajte viac Prečo treba vyhľadať osobného trénera po sviatkoch?

4. Športujte

Šport zvyšuje sebavedomie, posilňuje zdravie a produkuje endorfíny. A troška šťastia predsa každého poteší! Nezáleží na tom, akú formu pohybovej aktivity si zvolíte. Podstatné je, aby ste ju robili s radosťou a hlavne pravidelne. Už 60 minút pohybu trikrát týždenne si vaše telo bude pochvaľovať. Svaly spevnejú a z podkožných tukových tkanív bude postupne ubúdať. Vďaka pravidelnému športovaniu zlepšíte aj kvalitu spánku a regenerácie. To je asi dosť dôvodov na to, aby ste si obuli tenisky.

5. Vyhýbajte sa niektorým potravinám

Vyraďte zo svojho jedálnička všetky vysoko priemyselne spracované potraviny. Obsahujú množstvo aditívnych (prídavných) látok a tie veru zdravie nepodporia. Základom zdravého stravovacieho plánu by mal byť dostatok čerstvých, lokálnych a sezónnych potravín rôznych druhov. Nevynechávajte zdroje bielkovín, tukov ani kvalitných sacharidov. Vždy keď je to možné navarte si doma jedlo z jednodruhových potravín, namiesto obedu kúpeného v najbližšom food courte.

6. Vzorový jedálniček na jeden deň:

Raňajky: Päť polievkových jemných ovsených vločiek uvaríme vo vode, ochutíme troškou škorice a čajovou lyžičkou medu, po uvarení ozdobíme hrsťou bobuľového ovocia a pár kúskami vlašských orechov.

Desiata: Biely jogurt s kusom sezónneho ovocia.

Obed: 150 ml zeleninovej polievky bez zásmažky, dusené morčacie mäso, batátové pyré, čerstvý šalát zo sezónnej zeleniny.

Olovrant: Zeleninové palacinky (mrkva a uhorka) s hummusom.

Večera: Cuketový prívarok so zemiakmi a vareným vajíčkom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #chudnutie #zdravá strava #jedálniček #chudnutie v novom roku #zdravý jedálniček #výživová poradkyňa
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy

+ Počasie je nevyspytateľné, veľký pozor pri šoférovaní, hrozia kolízie.
Nebojte sa pred šéfom rozprávať o...

+ Prechladnutie a bolesti v hrdle je nevyhnutné vyležať v posteli.
Budete mať lepší prehľad o financiách, ak...