Čo stojí za rýchlym priberaním na váhe?

Na raňajky, desiatu, olovrant a možno aj večeru. Tri až štyri porcie obľúbeného pečiva môžu byť príčinou nenápadného naberania kilogramov tuku. Prečo by sme si mali dať pozor najmä na konzumáciu bieleho chleba a aké zdravotné ťažkosti sa spájajú s prejedaním sa touto cereálnou pochúťkou?

15.05.2021 10:00
chlieb Foto:
Nie každý tmavý chlieb je celozrnný. Pozor na to.
4

Extrémy nepomáhajú

Pečivo neodmysliteľne patrí k zdravému životnému štýlu. Obsahuje totiž základnú makroživinu, ktorá je nevyhnutná pre fungovanie organizmu. Ide o sacharidy, ktoré dodávajú telu energiu na pohyb, premýšľanie, ale dokonca aj na spánok. Aj v tomto prípade však platí, že pri výbere výrobkov z múky treba byť na pozore. Niektoré druhy pekárenských produktov, napríklad biely chlieb, môžu spôsobiť priberanie na hmotnosti. A to najmä vtedy, ak sa konzumuje často a vo väčších množstvách.

Farba nerobí z chleba zázrak

Do povedomia ľudí sa za ostatné roky dostal mýtus, že za zdravý chlieb sa považuje ten s hnedou farbou. Ak je vyrobený z celozrnnej, prípadne špaldovej múky, ide vskutku o kvalitný zdroj sacharidov a proteínov. Mnoho takzvaných hnedých chlebíkov sa od svojich bielych „príbuzných“ líšia iba vďaka farbe. Tmavšia farba pečiva sa môže niekedy dosiahnuť pridaním prírodného farbiva, a to napríklad jačmenného sladu či karamelu. So zdravým životným štýlom tak nemá veľa spoločného.

Prečo je vlastne biely?

Pojmom biely sa označuje bežne používaný pšeničný chlieb. Na 100 gramov obsahuje vyše 50 g sacharidov, 8 g bielkovín, 2 g tuku a 4 g vlákniny. Energetická hodnota je pri spomínanom množstve až na úrovni 250 kilokalórií. Pre porovnanie, pšenično-ražný celozrnný chlieb má o niečo menej cukrov, asi 240 kcal, približne rovnaké množstvo proteínov a až 9 g vlákniny. Posledná spomínaná látka tvorí základný rozdiel medzi bielym a „tmavým“ chlebom. Vláknina spôsobuje, že cukor z chleba sa do krvi uvoľňuje postupne. V takomto prípade nekolíše hormón inzulín, ktorý je zodpovedný za priberanie na hmotnosti.

čaj, schudnúť Čítajte aj Štúdia potvrdila: Pitím tohto čaju naozaj spaľujete viac kalórií

Netreba všetko zajedať chlebom

Vedci varujú, že časté pochutnávanie si na bielom chlebe môže priniesť viac kilogramov na váhe. Pokiaľ by sme konzumovali chlieb napríklad iba na raňajky, problém v tom nevidia. Iné to však je v prípade, ak si ho doprajeme kontinuálne počas celého dňa niekoľko dní v týždni. Podľa štúdie BMC Public Health už jedenie dvoch a viac krajcov bieleho chleba denne sa spája so vznikom nadváhy alebo obezity. Ďalší výskum potvrdzuje, že jedenie spomínaného druhu pečiva môže súvisieť aj so zvýšeným krvným tlakom. Štúdiu publikoval časopis Nutrients a varoval, že hodnoty tlaku sa môžu meniť už pri nízkej konzumácii pšeničného chleba. Zníženie príjmu tejto potraviny môže podľa výskumu prispieť k zníženiu krvného tlaku.

Pozor na lepok

Pochutnávanie si na pšeničnom chlebe nesúvisí len s priberaním, ale niekedy aj s tráviacimi ťažkosťami. Samozrejme, ide o výnimky. Ak sa vyskytnú, treba spozornieť. Väčšinou sa za zažívacími problémami skrýva intolerancia na bielkovinu zvanú lepok. Prejavuje sa po jedle v podobe silného nadúvania či hnačiek. Podľa amerického Národného ústavu pre diabetes a choroby tráviacej sústavy a obličiek sa u približne 10% osôb s celiakiou vyvinie nejaká forma kožného ochorenia. Kožné vyrážky sa môžu objaviť na chrbte, zadku, lakťoch, kolenách a na pokožke hlavy.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
4 debata chyba
Viac na túto tému: #zdravá výživa #priberanie #chudnutie #chlieb #biele pečivo #biela múka

+ Ošetrujte a chráňte svoju pleť, potrebuje to.
Jednajte vždy slušne a férovo, nech idete kamkoľvek, v každej...

+ Dnes sa pozerajte jedine na seba, ostatných neriešte.
Máte toho dosť, s peniazmi môžete byť spokojný....