Koľko kilogramov zhodíme pri behu?

Zbavovanie sa nadbytočného tuku je pri behu vraj rýchlejšie ako pri iných športoch. Koľko potrebujeme tejto fyzickej aktivity na zhodenie jedného kilogramu našej hmotnosti?

29.04.2021 15:00
kondícia, šport, zima, beh, manželia Foto:
Efektívny spôsob relatívne rýchleho chudnutia má na svedomí beh.

Základom je kalorický deficit

V praxi to znamená, že musíme vydať viac energie, než koľko prijímame zo stravy. Jednou z ciest k dosiahnutiu tohto cieľa je úprava jedálneho lístka a zníženie celkového prijatého množstva kalórií. Ďalší efektívny spôsob relatívne rýchleho chudnutia má na svedomí beh. Matematika nepustí ani v tomto prípade. Odborníci radia, že na zhodenie približne kilogramu telesnej hmotnosti, ideálne tuku, potrebujeme spáliť 3 500 kilokalórií. Denná spotreba energie je u žien na úrovni približne 2 200 – 2 400 kcal. To znamená, že pokiaľ sa túžime zbaviť spomínaného množstva energie, potrebujeme znížiť kalorický príjem o 500 kcal denne. Dosiahnuť tento výsledok za kratší čas pomôže nielen diéta, ale aj behanie.

Koľko kilometrov treba behať?

Vedci vypočítali, že gram tuku sa rovná približne deviatim kilokalóriám. Pokiaľ by sme vychádzali z tejto myšlienky, kilogram čistého tuku má až 4100 kcal. Telesný tuk, ktorý je v brušnej dutine, ale aj v podkožnom tkanive však obsahuje aj zmes tekutiny a bielkovín. Z tohto dôvodu je na zhodenie 1 kg tuku potrebné minúť energie menej, a to na úrovni 3 500 kcal. V prípade, že budeme chcieť denne športom spáliť približne 500 kcal, potrebujeme zabehnúť viac ako päť kilometrov. Dobrou správou je, že pri vyššej telesnej hmotnosti sa telo zapotí o čosi viac a vydá väčšie množstvo energie.

žena, koláč, kalórie , ovocie, zdravá
	strava, tréning Čítajte aj Koláčik po cvičení? Má potom tréning zmysel? Má, ale...

Tréning navyše pomôže

Ak chceme spaľovanie energie o čosi zvýšiť, je vhodné si k behaniu zaradiť ešte tréningovú aktivitu navyše. Odporúča sa staviť na silový tréning, ktorý spočíva v posilňovaní celého tela pomocou závaží, prípadne cvičením s vlastnou váhou. Metabolizmus sa totiž pri väčšom množstve svalovej hmoty zrýchľuje viac, ako keď jej máme pomenej. Svaly sa považujú za aktívnu svalovú hmotu, tuk za pasívnu hmotu. Jednoducho povedané, tuk nám prekáža, svalovina rýchlejšie likviduje kalórie. Okrem behu, silového tréningu či úpravy stravy je potrebné aj dostatočne odpočívať, aby nedochádzalo viac k úbytku svalovej hmoty, ale tuku.

Kto by mal staviť na beh?

Vo všeobecnosti sa neodporúča behať pri Body Max Indexe (BMI) nad hranicou 30 bodov. Len na pripomenutie. Normálna hmotnosť je medzi 19 – 25 BMI, nadváha pri 25 a obezita nad hranicou spomínanej tridsiatky. Obéznych ľudí môže beh ohroziť vo viacerých smeroch. Prvým z nich je nadmerná záťaž na kĺby kolien, členkov a spodnú časť chrbta. Odhaduje sa, že pri behu sa na kĺby vyvíja tlak trojnásobku našej hmotnosti. Druhým je nebezpečná záťaž pre srdce. Ľuďom s BMI nad 30 sa odporúča začínať rýchlou chôdzou a až neskôr po zhodení väčšieho množstva kilogramov sa naplno pustiť do behu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #zdravší životný štýl #spaľovanie kalórií #pohyb #chudnutie #behanie #aktivita

+ Pozor na úpal, noste klobúk alebo šiltovku.
Nehrajte sa na niečo čo nie ste, budete v kolektíve neobľúbený....

+ Nedávajte si na seba nánosy make upu, upcháva to vašu pleť.
Nenaháňajte sa stále za prácou, myslite aj na iné...