Čo sa deje s telom pri otužovaní? Nie vždy je chlad zdravý

Otužovanie je jedna z aktivít, ktorá počas pandémie koronavírusu zažila nečakaný boom. Mnohí zobrali otužovanie ako nové hobby, zábavu, výzvu a súčasne podporu imunity. Nie vždy je však voľba chladu dobrým nápadom.

30.01.2021 13:00
otužovanie, žena, sprcha Foto:
S otužovaním začnite doma v sprche.
1

Telo v chlade pracuje inak

Ak si dáte namiesto zimnej bundy plavky a vyberiete sa po snehu okúsiť chlad jazera, vaše telo zareaguje okamžite. Začne ochraňovať vnútorné orgány, uzatvorí cievy, teplú krv udrží pri životne dôležitých orgánoch a vám zrazu prestane byť chladno. Po opätovnom zahriatí prichádza prílev energie spôsobený endorfínmi, činnosťou mitochondrií a okamžite máte viac energie. Budujete si pružnejšie cievy a odolný organizmus.

Aktivujete si hnedý tuk

Mať tuk nemusí byť vždy zlé. Možno ste si všimli, že malé deti sa v zime netrasú. Je to preto, že majú hnedý tuk, ktorý dospelý človek stráca a vytvára si biely, nezdravý. Otužovanie môže opätovne naštartovať tvorbu hnedého tuku. Vďaka nemu sa stanete štíhlejší a odolnejší voči zime. Dobrá správa pre tých, čo chcú chudnúť. Len 50 gramov hnedého tuku dokáže spáliť za jeden deň zhuba 500 kalórií, čo predstavuje približne 25 kilogramov tuku za rok.

Zvýšenie odolnosti voči chladu aj chorobám

Veľkým bebefitom je, že vaše telo sa stane flexibilnejšie. To znamená, že lepšie bude zvládať výkyvy teploty. Najviac ľudí ochorie totiž na sezónne respiračné ochorenia práve vďaka prudkým výkyvom teploty. Tie ale otužilcom nevadia a preto sú odolnejší. Pravidelným otužovaním posilníte srdce a cievy. Aj to je dôvod, prečo pravidelným pobytom v chladnej vode alebo na vzduchu, dokážete eliminovať syndróm studených nôh a rúk.

Otužilcom sa stávate až po dvoch sezónach

Telo sa na chlad aklimatizuje relatívne rýchlo. Avšak až po dvoch až troch otužileckých sezónach sa telo stáva odolné voči teplotnému šoku. To hovoríme o sezónach, počas ktorých otužilec svoju odolnosť pestuje nielen v zime, ale studenými sprchami a počas leta. Dve až tri návštevy ľadového jazere za rok ešte nikoho z otužilca nespravili. To je skôr kontraproduktívne.

Otužovanie môže vyvolať pokles imunity

Pravidelné otužovanie imunitu posilňuje. Menej sa však hovorí o situáciách, kedy vám ľadová voda imunitu doslova rozbije. Pre začiatočníka je vhodné vydržať vo vode maximálne minútu až dve. V opačnom prípade ľadová voda organizmus vysilí. Preto je možné, že deň až dva po potužovaní sa dostaví nachladnutie, herpes, prípadne podľahnete ochoreniu. Vaša imunita totiž po takomto šoku výrazne poklesne. Otužovanie nie je súťažná disciplína a je potrebné počúvať len vlastné náznaky tela. A postupovať pomaly a obozretne. Iba vtedy vám otužovanie pomôže a neuškodí.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #studená sprcha #otužovanie #ľadové osvieženie #imunitný systém