Prečo z extrémnej diéty priberáme?

14.11.2020 15:00
výživový diagram, zdravá strava,
Treba si uvedomiť, že zmena stravovania nemá byť len na pár dní či týždňov, ale má to byť dlhodobá, ideálne celoživotná zmena. Autor:

Uberanie si z taniera a škrtenie kalórií neznamená ihneď chudnutie na váhe. Práve naopak, tvrdé diéty môžu ohroziť hormonálny, tráviaci systém a psychiku ženy. Certifikovaná výživová poradkyňa a šéfka portálu nedietuj.sk Jana Rybárová v rozhovore pre Pravdu vysvetľuje to, aké sú nástrahy diét a známeho jo-jo efektu.

V čom spočíva nebezpečenstvo pre ženy v prílišnom držaní diét?

V prvom rade si treba uvedomiť, že diéty nie sú riešením a nie sú určené pre všetkých. Sú určené pre ľudí, ktorí potrebujú svoju stravu zmeniť, pretože u nich nastal nejaký zdravotný problém. Napríklad, celiatik potrebuje ísť na bezlepkovú diétu, pretože jeho organizmus odmieta lepok, alebo diabetik potrebuje nastaviť diétu, ktorá bude pre neho vhodná a pomôže mu upraviť jeho zdravotný stav.

Čiže diéta predstavuje pre organizmus stres?

Ak budeme telo neustále stresovať rôznymi diétami, v konečnom dôsledku mu len ublížime. Môžeme si tým privodiť rôzne zdravotné ťažkosti ako napríklad, že nám prestane fungovať hormonálny systém. Ženy väčšinou prestanú menštruovať alebo ich cyklus je úplne rozhádzaný. Trávenie nefunguje tak ako by malo, vzniká nafukovanie, pocit plnosti, nepravidelná stolica. A taktiež aj naša psychická stránka môže byť naštrbená.

Ako funguje diéta a prečo po nej dochádza často k jo-jo efektu?

Ak je žena zdravá a chce upraviť svoju hmotnosť, tak by sa určite nemala púšťať do diéty, ktorá má extrémne nízky kalorický príjem, alebo namiesto bežne dostupných potravín ju núti konzumovať rôzne prášky či popíjať koktejly. Diéty zaručujú síce rýchly úbytok hmotnosti, ale keď žena schudne a vráti sa späť k svojej pôvodnej strave (pretože diéty ju nenaučia racionálne sa stravovať), tak sa váha vráti aj s nejakým tým prídavkom, takzvaný jo-jo efekt. A tu väčšinou dochádza ku kolotoču neustáleho diétovania a hladovania a telo je v neustálom strese. Až príde do bodu, kedy už nie je schopné svoju váhu znižovať a všetko si ukladá do tukových zásob, pretože sa bojí, že viac jedla nedostane, tak si to ukladá akoby na “horšie časy”.

Aký je teda efekt extrémnych diét?

Efekt týchto extrémnych diét v konečnom dôsledku vždy znamená paradoxne nadváhu až obezitu. Keby diéty naozaj fungovali, tak by ich nebolo na svete toľko a všetci by sme boli štíhli.

Ako reaguje metabolizmus na striktné diéty?

Metabolizmus na tieto diéty nereaguje určite dobre. Každá extrémna diéta znamená pre telo stres. Všetci máme nejakú minimálnu kalorickú hodnotu, ktorú naše telo potrebuje prijať na to, aby prežilo, aby sme mohli dýchať, aby naše orgány mohli fungovať. Nazýva sa to tzv. bazálny metabolizmus (BMR) a je to naozaj minimálna hodnota, ktorú naše telo potrebuje, na to aby pokrylo svoje základné životné potreby, keby sme celý deň len ležali a spali, bez akéhokoľvek pohybu. Ak už človek niečo počas dňa vykonáva, napríklad upratuje, ide do práce, premýšľa v práci, učí sa. V tomto prípade musí byť jeho príjem vyšší, pretože toto všetko už predstavuje výdaj človeka. Každá striktná diéta sa však často pohybuje hlboko pod touto minimálnou hodnotou a keďže telo nedostane ani len to minimum čo potrebuje, tak sa metabolizmus spomaľuje a prestáva správne fungovať. A tu nastáva problém.

Aké sú zásady správneho stravovania, ktoré môžu plnohodnotne nahradiť akúkoľvek diétu?

Dobrým základom je určite správne nastavená strava. Stravovať sa pestro a vyvážene bez vynechania nejakej základnej makroživiny – sacharidy, tuky či bielkoviny (pokiaľ je samozrejme človek zdravý a nemá nejaké alergie, či intolerancie, ktoré ho obmedzujú). Odporúčam vynechať vysoko spracované potraviny (sladkosti, biele pečivo, polotovary) a zamerať sa na plnohodnotné potraviny ako ovocie, zelenina, celozrnné obilniny, mäso, ryby, strukoviny, orechy, semienka, vajíčka, kvalitné ideálne kváskové pečivo a podobne.

Čiže tento proces by nemal byť krátkodobý?

Treba si uvedomiť, že zmena stravovania nemá byť len na pár dní či týždňov, ale má to byť dlhodobá, ideálne celoživotná zmena, čo pri diétach nehrozí. Veď kto by celý život pil len nejaké koktejly a nechcel si občasne vychutnať dobré jedlo s priateľmi či rodinou. Ďalším dôležitým bodom je trpezlivosť. Nečakajte zázraky a nezúfajte, ak po týždni nemáte na váhe žiadny úbytok, pretože ani tie kg, ktoré chcete “zhodiť”, ste nenabrali zo dňa na deň, ale váha sa zvyšovala postupne, možno aj niekoľko rokov. S nikým sa neporovnávajte, každá z nás má svoju cestu a aj to chudnutie môže ísť niektorej žene pomalšie a niektorej rýchlejšie.

Čo treba robiť, aby pri úprave stravy nedochádzalo k jo-jo efektu? Aké sú základné zásady?

Ako som spomínala, treba jesť vyváženú a plnohodnotnú stravu, čiže žiadne koktejly, smoothie, zázračné tabletky či prášky na chudnutie, ale naozaj plnohodnotné potraviny, ktoré zabezpečia nášmu telu živiny a dodajú potrebnú energiu. Odporúčam jesť dostatočne, pretože ak telo bude prijímať nedostatočné množstvo energie a živín, tak po čase prestane chudnúť a prepne sa do tzv. “šetriaceho režimu”. Netreba zabúdať ani na pohyb, pretože vyvážená strava a pohyb sú kľúčom k tomu, aby sme dosiahli náš cieľ. A nezabudnime byť trpezliví.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zdravá strava #priberanie #jojo efekt #Jana Rybárová #dieťa #chudnutie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku