Prečo sa tuk ukladá v strede tela a ako sa ho zbaviť?

16.09.2020 13:00
žena, cvičenie, šport, TRX, tréning, telocvičňa
S tukovými zásobami dokáže pohnúť intenzívny intervalový tréning (HIIT) a striedanie pomalého behu so šprintom. Autor:

V značnej nevýhode sú dve telesné partie žien. Brucho a zadok. Dostávajú zabrať hneď na niekoľkých frontoch. Ohrozuje ich totiž podkožný a vnútorný tuk. Chudnutie z týchto častí tela nie je vôbec ľahké, a to ani v prípade držania prísnejšej diéty.

Počuli ste o dvoch druhoch tuku?

Vynechanie mastných mäsitých jedál, slaných a sladkých pokrmov je základom každého zdravého chudnutia. K tomu pridáme poctivé cvičenie a výsledok v podobe štíhlej línie by mal byť na svete. Tento proces však komplikuje telesný tuk, ktorý rozdeľujeme na podkožný a takzvaný viscelárny (hnedý) tuk. Prvý spomínaný sa nenápadne ukladá pod kožou a druhý si nachádza svoje miesto medzi telesnými orgánmi. Výsledkom je objemný stred tela, nafúknuté brucho a široký pás. Pri zhadzovaní nadbytočných kilogramov sa treba zbaviť tak vnútorného ako aj vonkajšieho tuku. Obidva druhy sú totiž nebezpečné a okrem špatenia postavy prispievajú k rozvoju ochorení kardiovaskulárneho systému, cukrovky 2. typu, metabolických porúch a obezity.

Do diéty viac zeleniny než ovocia

Medzi hlavných zabijakov tuku patrí predovšetkým vláknina, ktorá sa nachádza v strave v rozpustnej a nerozpustnej forme. Ide o základný regulátor chuti do jedla. Rozpustná vláknina na seba viaže objem žalúdka, tekutiny a škodlivé látky. Vytvára gélovú hmotu, ktorá vytvára pocit, že je žalúdok plný. Vedci potvrdili, že konzumácia už 10 gramov vlákniny denne počas dlhšieho obdobia dokáže znížiť podiel viscelárneho tuku o približne 4 %. Celková denná potreba tejto látky sa však pohybuje na úrovni 20 – 30 g. Dennú potrebu vlákniny pokryje sčasti konzumácia dvoch jabĺk alebo šálka uvarenej šošovice, fazule či hrachu. Zdrojom vlákniny je tiež ovocie a zelenina. Počas diéty je vhodné jesť viac zeleniny ako ovocia. V ovocí sa nachádza viac jednoduchých cukrov, napríklad fruktózy, ktorá nadmerne zaťažuje pečeň.

Voda a čaj zabojujú proti „špekom“

Redukciu tuku komplikuje popíjanie sladených nápojov. Nenápadne pôsobia diétne nápoje a sladené minerálky. V niektorých prípadoch však obsahujú až 5 gramov cukru na 100 ml drinku. Ak vypijeme liter vody, môžeme skonzumovať 50 g, čo sú približne tri a pol polievkové lyžice cukru. V diétnych nápojoch je namiesto cukru väčšie množstvo umelých sladidiel, ktoré oklamú telo, zvyšujú hladinu inzulínu a spôsobujú vážne problémy. V dôsledku manipulácie s inzulínom dochádza k metabolickým poruchám, vzniku nadváhy a obezity. Sladené nápoje, ktoré obsahujú ovocnú šťavu alebo sirupy sú bohaté na spomínanú fruktózu. Výskumy ukázali, že fruktóza priamo súvisí s objemom pásu a brušným tukom. Namiesto ochutených nealko drinkov je vhodné piť vodu, minerálne vody, zelený a biely čaj. Posledný spomínaný údajne blokuje tvorbu nových tukových buniek a pomáha telu odbúravať už existujúci uložený tuk.

Nie každý šport je na chudnutie

Výskumy ukazujú, že úmorné športovanie v podobe nekonečného behu nie je ideálnym prostriedkom na zhadzovanie nadbytočných tukových zásob. Behanie pri vyššej srdcovej činnosti buduje skôr kondíciu. S tukovými zásobami na tejto telesnej partii dokáže pohnúť intenzívny intervalový tréning (HIIT) a striedanie pomalého behu so šprintom. Ukázalo sa, že práve šprintovanie pomáha ľuďom pri chudnutí zbytočných centimetrov v okolí pásu, na bruchu a zadku. Ak zvolíme na chudnutie beh, ideálne je prerušovať ho chôdzou. Srdcový tep by sa mal pohybovať na takej úrovni, pri ktorej dokážeme rozprávať, príjemne sa potíme a nezadýchavame sa. Tukové zásoby dokáže rozbiť aj striedanie športových aktivít, a to napríklad beh s bicyklovaním alebo posilňovanie s plávaním.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#viscerálny tuk #tuk v tele #Tuk na bruchu #telesný tuk #chudnutie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Dnešné raňajky si poriadne vychutnáte, budete mať pekný začiatok dňa.
Dáte prednosť vyššiemu platu pred...

+ Pite dostatočné množstvo tekutín. Dehydratácia vám môže veľmi uškodiť.
Začnite si peniaze aj užívať,...