Ako nepribrať z diéty

04.04.2020 16:00
raňajky, výživa, chudnutie
Pri úprave stravy si musíme zvoliť správne potraviny. Autor:

Zhodenie nadbytočných kilogramov je len polovicou úspechu. Ak sa vám podarilo zbaviť sa nadbytočného tuku z brucha, stehien a bokov, buďte na pozore. Takzvaný jo-jo efekt dokáže rýchlo zmeniť chudnutie na priberanie. Ako tomu zabrániť?

Na bode mrazu

Niektorí odborníci tvrdia, že za úspechom v chudnutí stojí predovšetkým znižovanie kalorického príjmu. Vychádzajú z rovnice, pri ktorej je potrebné spáliť viac energie, ako v skutočnosti prijímame. Takýto výsledok sa dosahuje cvičením a najmä úpravou stravy, pri ktorej sa škrtajú nadbytočné kalórie predovšetkým zo sacharidov. Znižovanie objemu prijatých cukrov však nemôže podľa nich trvať večne. Spočiatku úspešné chudnutie sa tak môže po dlhých týždňoch zastaviť na bode mrazu.

Rozdiel v kalóriách

Odborníci vysvetľujú tento proces tým, že telo na začiatku chudnutia stráca rýchlejšie prebytočnú vodu a tuk, pričom sa prudko naštartuje aj samotný metabolizmus. Ak sa príjem kalórií zastaví v určitom bode, alebo sa neustále znižuje, môže dôjsť k opačnému efektu, k spomaleniu metabolizmu a priberaniu. Pri redukcii kalórií počas, ale aj v udržiavacej fáze po chudnutí, sa preto odporúča sledovať nielen množstvo kalórií, ale najmä ich zdroj. Vedci sa dušujú, že medzi sto kalóriami kukuričného sirupu a sto kalóriami brokolice existuje zásadný rozdiel. Pri prvom menovanom jedle sa totiž ľudské telo vyrovnáva so spracovaním živín omnoho horšie, než je to v prípade zeleniny. Sladené sirupy navyše obsahujú veľké množstvo fruktózy, ktorá zaťažuje pečeň. Naopak, brokolica prospieva nielen tráveniu, ale aj prečisťuje spomínaný telesný orgán.

Ako sa nám ukladá tuk

K iným metódam udržania stabilnej telesnej hmotnosti po diéte nepatrí počítanie kalórií, ale skôr spôsob ukladania tuku po konzumácii sacharidov. V tomto prípade zohráva veľkú úlohu hormón inzulín, ktorý produkuje pankreas. Pri nadmernej konzumácii jedál bohatých na cukry vstupuje do krvného obehu glukóza. Na udržanie hmotnosti, s čím súvisí aj stabilizovanie cukru v krvi, je preto dôležité najprv spáliť kalórie z cukrov než tukov. Ak je jedlo bohaté na sacharidy, pričom hovoríme najmä o cestovinách, ryži, chlebe, zemiakových lupienkoch či hranolkách, telo uvoľňuje do krvi väčšie množstvo inzulínu. Okrem tejto funkcie má spomínaný hormón na organizmus ďalšie účinky. Po prvé zabraňuje tomu, aby sa uvoľňovala energia z tukových zásob a použila sa na palivo pre organizmus. Po druhé vytvára viac tukových buniek, do ktorých sa ukladá všetka energia, ktorú ľudský organizmus nedokáže spáliť. Keďže sa takýmto spôsobom spaľujú iba sacharidy, viacej túžime po sacharidoch, čo v konečnom dôsledku môže zmariť naše šance na úspech v podobe trvalého zhodenia kilogramov tuku.

Zdravé tuky sú dovolené

Pre udržateľné výsledky v podobe stabilnej hmotnosti sa neodporúča redukovať potraviny, ktoré obsahujú tuk. Podľa odborníkov diéty založené na zníženom obsahu tuku v jedle neprinášajú požadované výsledky. V nízkotučných jogurtoch, takzvaných light syroch síce nenájdeme priveľa tuku, chýbajúcu základnú zložku potravy však musia firmy nahradiť inou zložkou, najmä cukrom. Aj keď teda siahame po odtučnených potravinách, v konečnom dôsledku môžeme prijímať viacej cukru. Navyše, pri diétach a po nich sa odporúča konzumovať primerané množstvo najmä takzvaných zdravých tukov, ktoré sú nápomocné pri regulovaní hmotnosti, zvládaní zlej nálady a únave. Nenasýtené mastné kyseliny známe tiež ako omega-3 mastné kyseliny sa nachádzajú v avokáde, orechoch, semenách rastlín, tofu, ale aj v mastných rybách akými sú sleď, losos a makrela. Ak teda stojíme pri voľbe, či si máme z času na čas dopriať na raňajky kúsok slaniny, alebo sladký muffin, odpoveď je jednoznačná. Konzumácia slaniny nevyvolá v tele také vyplavovanie inzulínu ako je to v prípade jedenia sladkého jedla.

Psychika ničí chudnutie

K udržaniu hmotnosti prispieva aj kontrola hladu. Na jedlo totiž častejšie myslíme pri strese, úzkosti a depresiách. I napriek tomu, že nepotrebujeme v danom momente navyše kalórie z jedla, psychika si ich žiada na potlačenie psychických problémov. Katastrofou pre chudnutie je tiež konzumácia veľkého množstva nezdravého jedla večer pred televízorom, či jedenie sladkostí a slaných jedál, keď prežívame pocity strachu, osamelosti alebo nudy. V tejto súvislosti sa odporúča rozpoznávať emocionálne stimulátory, ktoré nás vedú k väčšej spotrebe jedla. Ak napríklad v strese siahame po sladkostiach, vhodné je identifikovať tento problém a pripraviť sa na neho do budúcnosti.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zdravé tuky #psychika #kalórie #jo-jo efekt #cukry #chudnutie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku