Ako udržať hlad na uzde

02.04.2020 17:00
jedlo, zdravá strava, zelenina, ovocie, vláknina
Vysokým obsahom vlákniny sa chváli ovocie, zelenina aj celozrnné potraviny. Autor:

Škvŕkanie v bruchu, neodolateľná chuť na sladké či nočné nájazdy na chladničku. Aj takúto podobu máva hlad. Zdravý jedálny lístok sľubuje trvalé potlačenie neutíchajúcej chuti na jedlo. Ktoré potraviny patria do tohto jedálnička?

Vláknina potlačí chuť do jedla

K ideálnym prostriedkom na zmiernenie neodolateľných chúťok na sladkosti, mastné a slané jedlá zaraďujeme vlákninu. Ide o druh sacharidu, ktorý na seba dokáže naviazať v tráviacom trakte vodu, toxické látky a ďalšie škodliviny. Takýmto spôsobom zaplní objem žalúdka a do mozgu sa vysiela signál, ktorý oklame telo a napovie mu, že už nie je hladné. Odporúčaná denná dávka vlákniny je na úrovni tridsiatich gramov denne. Nejde o malé množstvo, a preto je vhodné ustrážiť si, či ho dokážeme pre telo skutočne zabezpečiť. Vlákninu budeme darmo hľadať v rýchlom občerstvení, múke, sladkostiach, múčnych jedlách a mäse. Skvelým zdrojom tejto látky je predovšetkým celozrnná múka, nelúpaná ryža, zemiaky. Okrem toho sa vysokým obsahom vlákniny chváli aj ovocie a zelenina, a to listová, koreňová aj hlúbová.

Boj s hladom vyhrávajú dobré baktérie

Odborníci odporúčajú proti hladu aj zopár iných šikovných trikov. Málokto tuší, že svoju úlohu dokážu v tomto prípade zohrať aj fermentované potraviny. Tento druh potravy zvyšuje v zažívacom ústrojenstve množstvo dobrých baktérií, ktoré sú potrebné na udržanie hladu na uzde. Vedci zároveň tvrdia, že vyvážená mikroflóra v črevách sa môže podpísať aj pod potlačenie striedavých chutí na sladkosti či slané jedlá. Dobré baktérie zároveň pomáhajú udržiavať v tele rovnováhu, ktorá je napríklad nevyhnutná pri potláčaní infekcií a pri celkovom posilňovaní imunitného systému. Výbornou voľbou spomedzi týchto potravín sú preto biele jogurty, kvasené mliečne výrobky. Z rastlinných zdrojov dominuje najmä kyslá kapusta, ale aj exotické špeciality kimči a miso. Prvé spomínané jedlo patrí k tradičným kórejským jedlám a skladá sa z čínskej kapusty, bielej reďkovky, mladej cibuľky, póru a mrkvy. Miso je špeciálna japonská pasta, ktorá sa vyrába zo sóje a používa sa na dochucovanie jedál.

Proteíny naplnia hladný žalúdok

Pocit plného žalúdka vyvoláva aj strava bohatá na kvalitné bielkoviny. Proteíny patria medzi základné stavebné látky a sú nevyhnutné na regeneráciu a rast svalov. Ich výhodou oproti iným zložkám potravy je to, že nás dokážu zasýtiť na dlhší čas. Niektoré štúdie pripisujú bielkovinám schopnosť znižovať chuť do jedla a vytvárať pocit zasýtenia na niekoľko hodín. Vedľajším benefitom konzumácie proteínov je udržiavanie mozgu v skvelej kondícii, pretože nie je zaťažovaný cukrom a zabezpečenie stabilnej hladiny cukru v krvi. Medzi najlepšie zdroje bielkovín patria kuracie, hovädzie mäso, vajcia, syry. Pokiaľ z rôznych dôvodov netúžime po proteínoch zo živočíšnych zdrojov, nahradiť ich môžeme rastlinnými potravinami, a to orechmi či semenami rastlín.

Sladké sny, menej jedla

Nepríjemné pocity hladu sa objavujú aj v čase nedostatočného spánku. Chabý nočný odpočinok si vyžiada od ľudského organizmu svoju daň, a to v podobe neutíchajúcej chuti do jedla. Spánok je nevyhnutný na správne fungovanie mozgu, imunitného systému a vďaka kvalitnému odpočinku sa znižuje riziko srdcovocievnych chorôb a rakoviny. Pokiaľ trpíme nedostatkom spánku, organizmus začne produkovať hormón grelín, ktorý stimuluje chuť do jedla. Naopak, dostatok spánku v trvaní minimálne 7 – 8 hodín uvoľňuje do tela hormón leptín, ktorý podporuje pocit nasýtenia.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vláknina #spánok #jedálny lístok #hlad #fermentované potraviny #bielkoviny
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku