Desať krokov, ktoré pomôžu vyrovnať sa s úzkosťou

24.03.2020 12:00
žena, plač, depresia, úzkosť
V časoch, ako je tento, sa objavuje zahlcujúce množstvo informácií, ktoré môžu byť spúšťačom úzkosti alebo depresie. Autor:

Kvôli pandémii nového koronavírusu väčšina z nás pracuje z domu a zostáva v karanténe, čo je zásadná zmena vzorca správania.

Obzvlášť náročné je to pre osoby, ktoré trpia úzkosťou, depresiami a ďalšími psychickými problémami, pretože stres z pandémie v spojení s nutnosťou zostať v izolácii môže byť zdrvujúci. Pre tých, ktorí sa stretávajú s tým, ako zostať v čase karantény v pokoji, prinášame rady, ktoré by mohli pomôcť:

1. Vystavujte sa počas dňa slnku

Vyjsť na balkón a nachytať trochu slnka je osviežujúce. Pomôže to vášmu mozgu udržať rozdiel medzi dňom a nocou a zjednotiť biologické a spoločenské hodiny. Keď ste celý deň doma, vzduch začne byť vydýchaný. Vetrajte, nadýchnite sa čerstvého vzduchu a nechajte odplynúť všetky starosti.

2. Každý deň nadviažte kontakt aspoň s jedným alebo dvoma ľuďmi

Ak ste v karanténe s rodinou alebo priateľmi, potom je tento krok relatívne jednoduchší. Avšak ak ste v karanténe sami, potom sa interakcia s ostatnými neodporúča. Ale aj tak si môžete dopriať zábavný videohovor s priateľmi a príbuznými. Nájdite si on-line aktivity, ktoré si môžete užívať spoločne, aby ste sa necítili osamelí.

3. Vytvorte si pekné spomienky, s ktorými budete zaspávať

Ak ste v karanténe s ostatnými, potom sa môžete spoločne pozerať na film alebo si zahrať hru. Ak ste sami, pustite si film v rovnakom čase ako váš priateľ alebo priateľka, prípadne príbuzní, aby ste zaspávali s peknou spomienkou. Vďaka tomu sa budete na konci dňa cítiť spokojnejší.

4. Urobte si čas na starostlivosť o seba

Obyčajná tvárová maska alebo pedikúra môžu znamenať zásadný rozdiel. Len preto, že ste v karanténe, nemusíte sa prestať starať o svoje telo a myseľ. Zapáľte si pár sviečok, pustite si obľúbenú hudbu a tancujte po izbe. Môžete tiež skúsiť trochu meditácie.

5. Nepovaľujte sa v pyžame. Osprchujte sa a pekne oblečte

Môžete snívať o tom, ako sa budete celý deň povaľovať na pohovke v pyžame, ale nie je to produktívne. Výskum preukázal, že keď si vezmete pracovné oblečenie, pomôže vám to dostať sa do správneho duševného rozpoloženia. Nemusí to byť práve kancelársky kostým alebo oblek – stačí si dať sprchu a obliecť niečo pekné, aby sa vám zlepšila nálada.

6. Obmedzte množstvo informácií, ktorým sa vystavujete

V časoch, ako je tento, sa objavuje zahlcujúce množstvo informácií, ktoré môžu byť spúšťačom úzkosti alebo depresie. Akokoľvek je dôležité byť informovaný, snažte sa obmedziť množstvo informácií, ktorým sa vystavujete. Je tiež lepšie sa im vyhnúť nejaký čas pred spaním, aby ste nešli do postele rozrušení alebo znepokojení.

7. Urobte si harmonogram a zahrňte do neho svoje obľúbené aktivity

Štúdie ukazujú, že máme tendenciu pracovať dlhšie, keď pracujeme z domu. V krajnom prípade sa čas strávený prácou môže pretiahnuť na celý deň, a preto pomáha stanoviť si časový plán. Kým ráno začnete pracovať, skúste si urobiť hodinku sami pre seba a pripraviť si zdravé raňajky alebo si zacvičiť. Nezabúdajte si tiež robiť pravidelné pauzy – na šálku kávy alebo nadýchnutie čerstvého vzduchu.

8. Organizujte si pracovný priestor aj myšlienky

Čím chaotickejší životný priestor, tým chaotickejšia myseľ. Upracte si doma a rozhodne sa budete cítiť lepšie. Čím príjemnejšie sa cítite vo svojom prostredí, tým ľahšie sa vyrovnáte so vzniknutou situáciou.

9. Nájdite si nové hobby alebo sa naučte niečo nové

Internet je stále dostupný, tak využite terajší čas na to, aby ste sa naučili niečo nové. Máte gitaru, na ktorú ste ešte nesiahli? Knižky, ku ktorým ste sa nedostali? Teraz máte príležitosť rozšíriť si obzory.

10. Uistite sa, že sa môžete spojiť s lekárom alebo s terapeutom

Karanténa môže byť náročná pre človeka trpiaceho úzkosťou, depresiou alebo inými zdravotnými problémami. Preto sa uistite, že máte možnosť spojiť sa s lekárom v prípade, že toho na vás bude veľa. Nezabudnite si zaobstarať dostatok liekov, ak nejaké užívate. Majte po ruke telefónne čísla na linky pomoci a na svojich blízkych. Buďte v bezpečí a doma.

#úzkosť #psychika #pomoc #koronavírus
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku