Pohyb, otužovanie aj spánok posilnia imunitu. Ako na to v aktuálnej situácii?

, 12.03.2020 07:00
cvičenie, fit lopta, osteoporóza, chrbtica, fitnes
Pokiaľ vám to dovoľuje situácia a možnosti, zacvičte si v nasledujúcich dňoch pokojne aj doma. Autor:

Viac ako kedykoľvek predtým sa rieši v týchto dňoch imunita. Prirodzený obranný mechanizmus ľudského tela môžeme vylepšiť aj sami, upozorňujú odborníci.

Typické obdobie chrípkových epidémií, ktoré často už začne sprevádzať jarná únava sa teraz prepojilo aj so strachom z koronavírusu. Posledný menovaný priniesol do života niekoľko nových skutočností.

Situácia, v rámci ktorej sa jednotlivé krajiny snažia zabrániť šíreniu vírusu, si vyžaduje aj isté osobné obmedzenia. Aj s nimi je však možné stále imunitu posilňovať.

Medzi pomocníkov patrí napríklad dostatočný spánok, správne stravovanie, optimistický prístup či otužovanie alebo športová aktivita.

1. Spánkový režim

Je to jedna z vecí, ktorú môžete v aktuálnom čase ešte zlepšiť. Vzhľadom na odporúčania zostávať doma môžete svoj spánkový režim dostať do vyváženej podoby. Spať je dobré zhruba 7 až 8 hodín. Ak máte možnosť pracovať z domu a dovoľuje vám to momentálna situácia, pokojne môžete do dňa zaradiť aj krátky popoludňajší spánok. Pre telo je prospešný a dokáže dodať novú energiu aj v prípade, ak doma zároveň sedíte za počítačom a dokončujete prácu, ktorú ste si so sebou vzali. Samozrejme, pre mamičky a otcov s deťmi to bude náročnejšie. Skúste však zbytočne neponocovať a v prípade detí v predškolskom veku skúste zachovať popoludňajší spánok aj pre ne.

2. Zdravá strava

Odporúčania odborníkov znejú jasne. Dôležité sú vitamíny, pre telo je prospešná čerstvá zelenina či ovocie. Siahajte skôr po sezónnej ponuke, v prípade ovocia sú to najmä citrusy, ktoré pomôžu. Skvelé sú tiež pochutiny s obsahom probiotík, teda kyslá kapusta, zakysané mliečne výrobky, jogurty a podobne. Neuškodí vám, ak do stravy zaradíte aj semienka či orechy a prípadne aj doplnky výživy v podobe šumivých tabliet alebo vitamínových tabliet. Obmedzte príjem alkoholu či jednoduchých cukrov a zbytočne nezaťažujte žalúdok ani ťažkou stravou.

3. Športová a pohybová aktivita

Pravidelná pohybová aktivita trvajúca 30 až 40 minút, vykonávaná tri- až päťkrát v týždni, výrazne zvyšuje výkonnosť imunity. V čase, keď sa v krajine odporúča zostávať doma, nie je najlepší nápad navštevovať posilňovne a fitness-centrá. Vyhýbajte sa im určite v časoch, keď zažívajú najväčší nápor. Ak sa predsa len rozhodnete dopriať si pravidelnú dávku pohybu pod strechou fitka (čo neodporúčame!), dezinfikujte prístroje pred aj po použití a snažte sa dodržiavať všetky pravidlá zvýšenej hygieny aj vzdialenosti od iných osôb. Lepší nápad je však v týchto dňoch pravidelná prechádzka, prípadne ľahšia forma kardio tréningu pod holým nebom. Počasie praje tým, ktorí sú zvyknutí na beh alebo jogging. Samozrejme, absolvujte tieto aktivity len sami, prípadne v malom okruhu s vlastnou rodinou. Na prechádzkach sa neodporúča vytvárať väčšie skupiny (dôvodom je riziko prenosu koronavírusu). Platí to pre deti, aj pre rodičov, ktorí ich sprevádzajú. Pobyt pod holým nebom však nevynechávajte, najmä v slnečných dňoch pomáha totiť k tvorbe vitamínu D. Precvičiť si vlastnú zostavu môžete aj doma medzi štyrmi stenami. Nezabudnite pred ňou a potom po nej v miestnosti dostatočne vyvetrať.

4. Otužovanie

Dobrý vplyv na stav obranyschopnosti má aj otužovanie, striedanie teplej a chladnej sprchy pomôže stimulovať vlastnú imunitu. Ale pozor, nezačínajte zhurta, aby ste si zbytočne neprivodili ochorenie! Otužovanie na posilnenie imunity je proces, s ktorým je nutné začať postupne a pomaly a následne zvyšovať „záťaž“ na organizmus. V aktuálnej situácii je určite dobré, ak začnete maličkými krôčikmi. Pomôže už napríklad aj zníženie teploty v prekúrených miestnostiach. Spánok by ste mali absolvovať v chladnejších miestnostiach. Čo sa týka sprchy, je na vlastnom zvážení, ako k otužovaniu pristúpite. Určite si však doprajte čerstvý vzduch. Platí to, čo je uvedené v bode 3.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zdravie #šport #spánok #otužovanie #imunita
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku