Ako schudnúť dvakrát rýchlejšie?

12.01.2020 17:30
kardio cvičenie, kondícia, fitnes
Mierny kardio tréning zrýchľuje metabolizmus spaľovania tukov. Autor:

Vedci varujú, že ženy priberajú počas zimy viac ako v inom ročnom období. Pod zopár kilogramov navyše sa podpisuje predovšetkým chladné počasie, stres pred vianočnými sviatkami a prejedanie sa počas Vianoc. Na čo si treba dať pozor?

Kontrola pomáha

Podľa štúdie Cornell University ľudia, ktorí sa vážia každý deň majú väčšiu pravdepodobnosť rýchlejšie schudnúť. Za tento úspech môže neustále zaznamenávanie úspechov a lepšie udržiavanie nových cieľov. Pri pohľade na ručičky na váhach majú tendenciu ubrať zo stravy a poskytnúť tak zhadzovaniu kilogramov nový impulz. Výskum zdôrazňuje, že strata hmotnosti a odbúravanie tukov je dvakrát rýchlejšie než u ľudí, ktorí svoju telesnú hmotnosť vôbec nesledujú.

(Ne)vynechávanie jedla

Odborníci varujú, že vynechávanie jedla nemá pri chudnutí požadovaný efekt. Práve naopak, vyhladovanie organizmu vedie ľudské telo k väčšej túžbe po jedle a nekontrolovateľnému hladu, ktorý spomaľuje metabolizmus. Výsledkom tohto „snaženia“ je prírastok kilogramov, strata svalovej hmoty a naberanie tukových buniek v podkožnom tkanive. Základom pre správne stravovanie je konzumácia troch základných jedál počas dňa, ktoré majú byť doplnené malou desiatou a olovrantom.

Pozor na cukor

Svetová zdravotnícka organizácia neodporúča v rámci udržania optimálneho zdravia konzumovať viac ako 25 gramov pridaného cukru. Za každý gram cukru naviac sa považuje pridanie sladkej zložky do čaju, kávy, jedenie sladkostí a omáčok. Zdvojnásobenie rýchlosti zhadzovania kilogramov sa dá dosiahnuť vynechaním konzumácie pridaného cukru a jeho prirodzenou konzumáciou z ovocia, zeleniny, ryže, zemiakov či celozrnných cestovín. Výborným trikom na potlačenie hladu, ktorý môže vzniknúť pri zníženom príjme jednoduchých sacharidov je vyvážený príjem vlákniny. Spomínaná látka pomáha tiež vytvárať pocit plného žalúdka, reguluje trávenie a vyprázdňovanie. Podobne aj bielkoviny podporujú chudnutie. Dvojnásobné zvýšenie príjmu proteínov ochráni telo pred stratou svalovej hmoty a priberaním na váhe. K výborným zdrojom bielkovín patria chudé mäso, ryby, strukoviny, semená rastlín a orechy.

Čo sa k čomu hodí?

Rozhodnúť o štíhlej línii môže aj správna kombinácia jedla. Za všeobecne správne sa považuje, ak sa k mäsitým jedlám pridávajú zeleninové prílohy. Naopak, kombinácia príliš mastných a sladkých jedál sa môže podpísať pod neúspech pri chudnutí. Za naštartovanie metabolizmu sa môže postarať napríklad kombinácia kajenského korenia s mäsom alebo chilli papričkami, ktoré rýchlejšie spaľujú podkožný tuk. Výborným párom potravín pri znižovaní telesnej hmotnosti sú vajíčka a paprika. Chutná zeleninová omeleta môže byť skvelým nápadom na zdravé raňajky.

Spánok i tréning

Vedci tvrdia, že ľudia, ktorí spia menej ako päť hodín denne majú dva a pol násobne vyššie riziko priberania na hmotnosti. Pri pravidelnom spánku v priemere šesť až sedem hodín telo spaľuje približne o 200 kcal viac. Úprava jedla a spánok však sami o sebe nestačia na stratu hmotnosti. Pridanie tréningu do každodenného stereotypu pomáha rýchlejšie spaľovať tukové zásoby. Nie každý tréning však musí pôsobiť efektívne. Napríklad pri dlhých a náročných tréningoch dochádza k vyčerpaniu organizmu a strate motivácie. Pomôcť môže mierny kardio tréning, ktorý zrýchľuje metabolizmus spaľovania tukov a zlepšuje kvalitu svalovej hmoty. Striedanie rýchleho a pomalšieho tempa pri cvičení zaručí rýchle ubúdanie nadbytočných kilogramov.

Diéta a maškrty?

Poznáte takzvané cheat jedlá? Používajú sa pri striktných diétach, pri ktorých sa držia kalórie na minime. V praxi to vyzerá tak, že do precízneho a na tuk a sacharidy chudobného jedla sa občas zaradí poriadne kalorické jedlo. K cheat jedlám patrí najmä pizza, rýchle občerstvenie či koláče. Aj keď si takýmto druhom jedla robíme často radosť, lekári varujú pred nebezpečenstvom. Spomínané jedlá môžu podľa štúdie poškodiť zdravie ľudí, a to najmä zvýšením hladiny cholesterolu v krvi. Zbystriť by sme mali aj pred prílišným vysedávaním pred televízorom. Štúdia univerzity vo Vermonte zistila, že ľudia s nadváhou, ktorí „priškrtili“ sledovanie televízie a pred televíznymi obrazovkami trávili o polovicu menej času než predtým, spálili približne o ďalších 120 kilogramov naviac.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zima #priberanie #kontrola hmotnosti #hladovanie #chudnutie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku