Ako sa chudne s raw stravovaním

10.01.2020 15:00
orechy, šalát, zelenina
Konzumácia rastlinnej stravy má hydratačný a detoxikačný účinok. Autor:

Výlučne rastlinná strava, ktorá sa pripravuje bez výraznej tepelnej úpravy sľubuje svojim fanúšikom rýchle výsledky nielen v zlepšení zdravotného stavu, ale aj pri zhadzovaní kilogramov.

Ako funguje?

„Raw food je považovaná za novodobý trend stravovania, spôsob detoxu organizmu. Nie je to diéta, ale filozofia, určitý životný štýl,“ hovorí pre Pravdu výživová poradkyňa Ľubica Trnková. Ide pritom o stopercentnú rastlinnú stravu pripravovanú mixovaním, klíčením, odšťavovaním, namáčaním alebo sušením pri teplote do 42? Celzia. Tento spôsob alternatívneho stravovania využíval už v 19. storočí švajčiarsky lekár Maximilian Oskar Bircher Benner, ktorý sa považuje za priekopníka zdravej výživy.

Samé dobroty

Hlavnými zložkami surovej stravy sú ovocie, zelenina, oriešky, semená rastlín, strukoviny, obilniny, rastlinné mlieka. „Základom raw food je presvedčenie, že to čo je v potravinách živé sa pri tepelnom spracovaní nad 42 – 45 °Celzia ničí, a tak sa strava stáva mŕtvou. Tepelné spracovanie potravín mení štruktúru a vlastnosti termolabilných potravín. Ničí vitamíny, najmä kyselinu listovú, vitamín C, A, B6, B12 a enzýmy,“ vysvetľuje špecialistka na zdravé stravovanie. Raw food sa pýši dostatočným množstvom enzýmov, ktoré sa podieľajú na všetkých chemických procesoch v tele. Strava má nižší obsah omega-3 mastných kyselín a neobsahuje žiadne živočíšne tuky. Neobsahuje tiež farbivá, konzervačné prísady a prídavné cukry.

Urýchľuje chudnutie

Raw food pomáha znížiť telesnú hmotnosť, ak sa to nepreháňa s tukmi, ovocným cukrami a veľkosťou porcií a je ľahko stráviteľná. Pri príprave potravín je tiež potrebné venovať zvýšenú pozornosť hygiene, aby sa pri nižšej teplote spracovania jedla vyhlo potravinovej nákaze. Raw food so sebou prináša veľa zdravotných benefitov. „Eliminuje zápchu, zlepšuje kvalitu pleti, vlasov, nechtov, obmedzuje výskyt aterosklerózy, hypertenzie, cukrovky, ochorenia žlčových ciest aj zubného kazu,“ rozpráva Ľubica Trnková. Konzumácia rastlinnej stravy má zároveň hydratačný a detoxikačný účinok, vďaka ktorému takzvaní rawfoodisti pociťujú psychickú a fyzickú pohodu.

Nezabudnite na bielkoviny

I napriek tomu si však pri zostavovaní raw jedálnička treba dávať pozor na dodržiavanie minimálneho adekvátneho kalorického príjmu a vyvážený príjem bielkovín. Keďže sa strava „obmedzuje“ na rastlinné zdroje, do úvahy neprichádzajú živočíšne zdroje bielkovín, ktorými sú najmä mäso, mliečne výrobky, syry. Naopak, k vítaným potravinám patria rastlinné zdroje proteínov, a to najmä strukoviny, orechy či semená rastlín.

Aké sú riziká?

Dlhodobé raw stravovanie nesie so sebou riziko nedostatku vitamínov, minerálov esenciálnych omega-3 mastných kyselín. „Neodporúča sa s ňou však začínať pri chorobách pankreasu, funkčných poruchách žlčníka, zápalových ochoreniach hrubého čreva, u pacientov po operácii tráviaceho traktu, pri potravinových alergiách a metabolických poruchách. Pri akejkoľvek chronickej chorobe nezačínajte so surovou stravou bez porady s lekárom alebo nutričným špecialistom,“ uzatvára Ľubica Trnková.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#životná filozofia #raw stravovanie #rastlinná strava #chudnutie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku