Budem cvičiť a chudnúť! Už je to tu opäť. Čo na podobné vyjadrenia hovorí tréner?

02.01.2020 10:00
strečing, tréning, žena, cvičenie
Opäť začínate? Autor:

Aj vy patríte medzi ľudí, ktorí si po sviatočnom hodovaní dajú jasné predsavzatie - budem cvičiť a chudnúť.

Ako dlho vám vaše nadšenie vydrží? Sú takéto novoročné predsavzatia vôbec na niečo dobré? Alebo vás aj vďaka nim po pár týždňoch prevalcuje smútok z toho, že ste opäť zlyhali…

Tu je názor trénera Ľuboša Gsch – sú novoročné predsavzatia dobré? "Vo všeobecnosti sú ciele výborné, avšak z praxe viem, že novoročné predsavzatia nevychádzajú z pohnútky 'Chcem niečo robiť alebo musím niečo urobiť,‘ ale preto, že ide o novoročné predsavzatie. A to zlyháva nielen na predsavzatí, ale už na samotnej pohnútke,“ hovorí Ľuboš Gsch, autor kníh Začni cvičiť s POHYBom.

Každý človek by si mal dávať ciele na základe svojho hodnotového rebríčka a prihliadať pritom na čas, ktorý je schopný a ochotný stanovenému cieľu venovať. "Viem, že je možné všetko, ale je aj potrebné si dať také ciele a s takou pohnútkou ísť do nich, aby bol človek schopný ich aj zrealizovať,“ hovorí Ľuboš Gsch. Na začiatku svojej kariéry profesionálneho trénera sa aj Ľuboš stretával s "novoročnými“ cvičencami, ktorí prišli v januári plný nadšenia, no to im do februára vyprchalo.

„Mojou filozofiou je, stretnúť sa s človekom, oboznámiť sa s jeho plánmi, povedať mu svoju filozofiu a keď to spolu ladí, môžeme začať. Aj tak však u niektorých ľudí, narážam na určité nesprávne stanovené ciele. Keď spolu začneme cvičiť a dohodneme si 4 tréningy do týždňa, vydrží im to možno niekoľko týždňov a následne sú schopní realizovať tak jeden – dva tréningy do týždňa. Dôvodom je nedostatok času, únava, či nestíhanie vecí z ostatných oblastí života. Znamená to, že cieľ nebol stanovený reálne, teda východisková situácia, ktorú ten človek v danej chvíli mal, nevyhodnotil správne a tým pádom cieľ padol,“ konštatuje Ľuboš Gsch.

Jednou zo základných otázok predtým, ako človek začne cvičiť teda je, koľko má času a tiež, čo je ochotný preto urobiť a ideálne, v akej dobe. Dôležité je tiež to, určiť si, kde sa práve nachádzam. Sú dva typy ľudí, s ktorými sa tréner stretáva. Jedna skupina sa preceňuje, ide najmä o mužov. Druhá skupina sa podceňuje a tu ide najmä o ženy. U žien sa stáva, že zvládnu oveľa viac, ako si stanovia a u mužov presný opak. Často nezvládnu ani polovicu stanoveného cieľu.

Profesionálny tréner Ľuboš Gsch.
Profesionálny tréner Ľuboš Gsch. Autor: archív Ľ. G.

Aké najčastejšie chyby ľudia robia a je nejaká rada, ktorú im môže profesionálny tréner Ľuboš Gsch dať do začiatku? "Najlepšou radou je triezvosť. Veľa ľudí si myslí, že presúvať záťaž sem a tam, je vykonávanie cviku. Nie je to celkom tak, správne cvičenie má určité zákonitosti. Niekto zastáva striktnú techniku, ktorú si naštudoval a nič iné pre neho neexistuje. Ja patrím do druhého tábora, ktorý hovorí o tom, že sú cviky, nie jeden, ale viac a treba sa pohybovať v určitých medziach. Dôležité je, aby človek vedel, čo vlastne robí. Často to ľudia nevedia a potom necvičia správne. Mali by si teda naštudovať aspoň nejaké základy, alebo sa s niekým poradiť. Premiestňovaním záťaže sem a tam si totiž môžu viac ublížiť ako pomôcť. Čo by mohlo byť veľmi osožné pre telo aj dušu v tom fitness centre, je tak zraňujúce pre fyzický aj psychický stav,“ hovorí tréner.

Nemáte čas chodiť pravidelne na tréningy? Knihy Začni cvičiť s POHYBom pre mužov a Začni cvičiť s POHYBom pre ženy sú napísané tak, že s nimi môžete cvičiť kdekoľvek a kedykoľvek. Poskytujú konkrétny postup čo trénovať (cviky, série, opakovania) a tiež presné informácie o tom, ako trénovať (konkrétne popisy cvikov a ich prevedenia) spolu s autentickými fotografiami a postupom. Podľa jeho kníh si úspešne tvarujú postavu aj herečky Petra Bubeníková a Zuzana Vačková.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#tréner #Ľuboš Gsch
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku