Koľko kalórií treba priškrtiť, aby sme schudli?

30.12.2019 17:00
Kalórie spočítané presne! Na chudnutie...
Kalórie spočítané presne! Na chudnutie potrebujete techniku. Autor:

Trochu matematiky pri rátaní energetickej hodnoty jedla nemusí byť na škodu. Práve naopak. Pokiaľ sa chceme zbaviť nadbytočných kilogramov tuku, potrebujeme poznať nielen to koľko kalórií spálime, ale aj prijmeme.

Čo je bazálny metabolizmus

Známy slovenský tréner Marek Vojník pre Pravdu tvrdí, že pre viditeľné výsledky v podobe štíhlej línie je potrebné denne okresať príjem energie o približne 500 kilokalórií. Spánok, kancelárska práca, sedenie. Aj pri týchto činnostiach sa míňajú kalórie. Ich súčet predstavuje takzvaný bazálny metabolizmus, ktorý určuje koľko kalórii spálime pri minimálnej telesnej aktivite. „Stále vychádzame z bazálneho metabolizmu, ktorý je individuálny a vypočítava sa z veku, váhy a výšky. Bazálny metabolizmus je látková premena pri minimálnej aktivite, ktorá postačí na udržanie základných životných funkcií. K nemu sa pripočítava denná aktivita v práci, kde záleží na tom, či máme sedavé zamestnanie alebo sa viac pohybujeme a rovnako aj tréning. Oproti tomu je príjem energie z toho čo jeme po celý deň,“ vysvetľuje kondičný tréner najvyššieho piateho kvalifikačného stupňa.

Rozdiel medzi pohlaviami

Bazálny metabolizmus u žien je iný ako u mužov. Napríklad, tridsaťpäťročná žena s výškou 175 cm a 70 kg má takzvaný základný metabolizmus na úrovni 1500 kcal. Ak si dopraje hodinu cvičenia na bežiacom páse, minie ďalších asi 600 kcal. Denný výdaj energie je tak 2100 kcal. Tridsaťpäťročný, 185 cm vysoký muž s váhou 90 kg má základný metabolizmus na úrovni asi 2000 kcal. V prípade, že počas dňa pri tréningu spáli ďalších 600 kcal, celkovo sa za deň zbaví až 2600 kcal.

500 kalorií dole a chudneme?

K účinnému chudnutiu však dochádza až vtedy, ak je výdaj energie vyšší ako samotný príjem. Podľa nášho príkladu, ak chce žena schudnúť, mala by denne skonzumovať jedlo, ktoré má menej ako 2100 kcal. Bez počítania kalórií z jedla nám chýba prehľad o tom, ako sme na tom s výdajom a príjmom energie. „Spočiatku je dobré si zapisovať kedy, koľko a čo jeme. K dispozícii sú zaujímavé aplikácie, napr. kaloricketabul­ky.sk, kde si zapisujeme všetko čo za deň zjeme. Vďaka týmto tabuľkám rýchlo zistíme, koľko obsahujú tieto potraviny kalórií. Z dlhodobého hľadiska znižovanie denného príjmu energie o približne 500 kcal oproti celkovému dennému výdaju vedie k cielenému zhadzovaniu nadbytočných kilogramov,“ uzatvára Vojník.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Marek Vojník #kalórie #chudnutie #bazálny matabolizmus
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku