Kapustová diéta. Podvod či zázrak?

28.12.2019 08:00
kapusta
Kapusta má vysoký obsah vody a vlákniny. Autor:

Rýchle chudnutie sľubuje stravovací plán v hlavnej úlohe s kapustovou polievkou. Zatiaľ čo nadšenci rôznych diét nedajú na tento spôsob chudnutia dopustiť, odborníci radia, aby sme boli radšej na pozore. Funguje zhadzovanie kilogramov pomocou kapusty?

Kilá vraj idú dolu

Diéta založená na populárnej zelenine sa objavila v 80. rokoch minulého storočia. Niesla rôzne názvy, a to Vojenská kapustová diéta, ale tiež Ruská vojenská strava. Možno aj z dôvodu, že zaručovala ľuďom rýchle chudnutie za relatívne krátky čas a bola lacná. Ak chcel niekto schudnúť, konzumoval počas týždňa kapustovú polievku a zopár doplňujúcich jedál. Spomínaný stravovací plán má po siedmich dňoch prísneho stravovania zaručiť stratu až 4 a pol kilogramu hmotnosti, čo sa nezaraďuje práve k najzdravším spôsobom chudnutia.

Viac než len polievka

Diétny program je teda založený na konzumácii kapustovej polievky, ku ktorej si počas dňa môžeme dopriať v prvom dni chudnutia neobmedzené množstvo ovocia, okrem banánov, nesladený čaj, brusnicovú šťavu a vodu. Počas druhého dňa je dovolené jedenie veľkého množstva čerstvej alebo tepelne spracovanej zeleniny, pričom dôraz sa dáva predovšetkým na listovú zeleninu. Nemali by sme jesť sušenú fazuľu, hrach a kukuricu. Na večeru si však môžeme dopriať pečené zemiaky. Stred týždňa patrí kombinácii ovocia a zeleniny, nasledujúci deň je možné konzumovať aj banány a odtučnené mlieko. V piatok sa jedálniček dopĺňa o hovädzie mäso a ryby. V závere týždňa si môžeme pochutnávať na hovädzom mäse, hnedej ryži a stopercentných ovocných šťavách.

Žiadna kalorická bomba

Kapusta sa popri kelu zaraďuje k najzdravším druhom zeleniny. K jej výhodám patrí to, že poslúži nielen počas sezóny, ale aj ako kvasená po zvyšok roka. Podporuje trávenie, chráni srdce pred chorobami, znižuje krvný tlak a pozitívne upravuje hladiny cholesterolu. Podľa viacerých odborníkov, varením môžeme z kapusty získať veľké množstvo jednoducho stráviteľných látok. Spomedzi vitamínov sa pýši najmä obsahom vitamínu C a K. Vitamín C podporuje imunitu, bojuje proti oxidačnému stresu, čím znižuje riziko vzniku nádorových ochorení. Vitamín K prospieva krvotvorbe, upravuje krvný tlak a má silné protizápalové vlastnosti. Z minerálnych látok mu dominuje draslík a sodík. Sto gramov potraviny má len 24 kilokalórií a 6 g sacharidov.

Odvrátená strana diéty

Podľa Jonathana Valdeza z Akadémie výživy v New Yorku kapustová polievka zabezpečí, že sa budeme cítiť na chvíľu plní. Postará sa o to vysoký obsah tekutín a vlákniny. Keďže kapuste chýbajú bielkoviny a tuky, nedodá telu potrebnú energiu a neudrží nás sýtymi po dlhšiu dobu. Aj z tohto dôvodu je uvedená diéta doplnená konzumáciou hovädzieho mäsa, rýb, ovocia a hnedej ryže. Ako Valdez ďalej tvrdí, celkový príjem energie počas dňa môže klesnúť aj o 1000 kcal. Zároveň však upozorňuje, že chudnutie môže mať krátkodobý efekt. „Väčšina hmotnosti bude tvorená vodou, ktorú neskôr po návrate do normálneho režimu získame späť,“ vysvetľuje. Rovnako varuje, že kapustová diéta má z dlhodobého hľadiska viacero nevýhod. Ak totiž drasticky znížime príjem kalórií, telo sa prehupne do režimu hladovania, čo spomaľuje metabolizmus. Pomalý metabolizmus spôsobuje zastavenie chudnutia a prírastok na hmotnosti. Pri dlhodobej kapustovej diéte môže dôjsť aj k strane svalového tkaniva. Svaly predstavujú aktívnu telesnú hmotu a pri ich zmenšení dochádza k spomaleniu procesu chudnutia.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#metabolizmus #kapustová polievka #kalórie #hladovanie #chudnutie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku