Odvrátená tvár Vianoc? Zlú náladu spôsobuje množstvo sladkostí

22.12.2019 11:00
vianoce, jedlo, prejedanie, brucho, žalúdok,...
Zastavte prejedanie sa! Autor:

Tím psychológov z Kansaskej univerzity radí, aby sme to s vianočnými pokrmami nepreháňali.

Vysoký obsah cukru, ktorý väčšinou mávajú pochúťky typické pre sviatky, môže podľa vedcov rozpútať metabolické, zápalové a neurobiologické procesy spojené s depresiami. Píše o tom taliansky denník La Repubblica.

Vedci spájajú ponurú náladu týchto dní s nedostatkom denného svetla typickým pre toto ročné obdobie a s poruchami spánku. Nadmiera cukru v spojení s týmito dvoma faktormi môže vyvolať úplnú búrku, ktorá negatívne ovplyvňuje duševné zdravie.

„V mnohých prípadoch obmedzené vystavovanie sa slnečnému svitu počas zimy narušuje cirkadiálny rytmus a osviežujúci spánok, takže päť až desať percent populácie prežíva depresívne epizódy,“ vyhlasuje klinický psychológ Stephen Ilardi. Inak povedané, vstupuje do hry had, ktorý si hryzie vlastný chvost: práve tieto príznaky zimnej depresie môžu viesť ľudí k tomu, že konzumujú viac sladkostí.

Vianoce nie sú len náboženskými sviatkami. Je to tiež gastronomická liturgia. Je to posvätenie pospolitosti a reciprocity, kde sú excesy nielen povolené, ale priamo posvätené. Preto sú zákazy napchávať sa kaloricky výdatnými jedlami každoročne s blížiacim sa vianočným maratónom porušované. Keby tomu tak nebolo, boli by Vianoce zbavené svojho slávnostného rázu. Ten spočíva v tom, že sa púšťame do hýrenia a pociťujeme uspokojenie spoločne s ostatnými. Duch Vianoc sa prejavuje predovšetkým pri stole. A počas týchto svätých dní je zakázané zakazovať.

Dôsledkom neustáleho pojedania cukroviniek a výdatných obedov a večerí potom býva nielen nadúvanie, pálenie záhy, hnačka, zápcha či dokonca žlčníkový záchvat, ale takisto oslabená imunita. Svojmu zažívaniu veľmi uľahčíme prácu tým, že všetku stravu riadne rozdrvíme v ústach žuvaním a hryzením a tiež tým, že budeme jesť pomaly. Ak jeme j príliš rýchlo, je väčšie riziko, že sa prejeme. Všeobecne sa totiž uvádza, že náš mozog prijme zo žalúdka signál o tom, že sme už sýti, až o 20 minút. Pokiaľ do seba teda celú porciu na tanieri „nahádžeme“ za desať minút, pravdepodobne si ešte pôjdeme pridať, pretože sa nebudeme cítiť nasýtení. Neskôr sa ale dostaví ťažký žalúdok a únava spôsobená zbytočným zaťažením organizmu.

Tento nápor na našu tráviacu sústavu môžeme čiastočne kompenzovať tým, že zvýšime aj príjem zásaditých potravín: ovocia, zeleniny, sóje, orechov, semien, niektorých byliniek… Dôležité podľa lekárov je jesť počas sviatkov pravidelne, ako je človek zvyknutý po celý rok. Pokiaľ sa práve nepodáva spoločné jedlo, nemalo by na stole nič byť. Dá sa tak vyhnúť pojedaniu medzi jednotlivými chodmi.

#Vianoce #prejedanie sa #depresia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku