Ktoré jedlá komplikujú menštruáciu?

17.08.2019 17:00
ovocná, zeleninová šťava, vitamíny, minerály
Nepríjemné pocity počas menštruácie môže zmierniť vyvážená strava s nižším obsahom cukru. Autor:

Výkyvy nálady, neutíchajúca túžba po jedle a pocity nadúvania. Aj tieto nepríjemné pocity trápia ženy počas menštruačného cyklu.

Konzumácia niektorých druhov jedál a nápojov môže tento stav zhoršiť. Čomu sa treba vyhýbať počas periódy?

Pauza pre zemiakové lupienky a alkohol

I napriek tomu, že dúšok opojného alkoholu môže zmierniť kŕče počas menštruačného cyklu, odborníci odporúčajú sa mu v tomto období radšej vyhnúť. Dôvod, prečo je potrebné zvýšiť opatrnosť pri konzumácií alkoholických drinkov, je predovšetkým vo zvyšovaní hladiny ženského pohlavného hormónu estrogénu, ktorý sa podpisuje pod nepravidelný cyklus. Samotná nerovnováha hormónov v ženskom tele môže zvýšiť pocity nepohodlia, kŕčov a nervozity. Používanie alkoholu vo väčších množstvách počas menštruácie spôsobuje pocity nafúknutej brušnej dutiny. Okrem alkoholu sa odporúča v tomto čase vyhýbať sa pochutnávaniu na príliš slaných maškrtách. Zemiakové lupienky, hranolky a slané tyčinky obsahujú vysoké množstvo soli, ktorá zadržiava vodu v ľudskom organizme. Následkom toho vznikajú v tele opuchy, pocit smädu a nafúknutého brucha.

Káva vystupňuje úzkostné stavy

Spomínané obdobie sa spája aj so zvýšenou potrebou konzumácie mastných potravín. Hamburgery, klobásky, tučné mäsá, lahôdkové šaláty či slaninka sú pre ženy v perióde neodolateľné. Nadmerný príjem najmä živočíšnych tukov však výrazne spomaľuje trávenie, čo sa prejaví najmä v tvorbe plynov. Maškrtenie na tučných mäsových pochúťkach zanecháva stopy aj na pokožke žien. Nakoľko je koža počas menštruácie citlivejšia na vonkajšie podnety, na zvýšenú konzumáciu mastných jedál môže zareagovať tvorbou akné, vysúšaním a dehydratáciou. Podobné účinky má aj káva a všetky kofeínové nápoje, ktoré tiež výrazne odvodňujú organizmus. To však nie je všetko. Ženy sa trápia počas periódy aj nepríjemnými výkyvmi nálad, depresiami a úzkosťami. Kofeín, ktorý tvorí hlavnú zložku kávy výrazne povzbudzuje stavy úzkosti a spomaľuje nástup zaspávania. Skvelou náhradou kávy je preto zelený, ovocný čaj, pitná voda a nesýtené alebo jemne sýtené minerálky.

Pozor na polotovary a konzervačné látky

Vedci presviedčajú, že komplikované prežívanie menštruácie môžu spôsobiť aj niektoré druhy konzervačných látok, ktoré sa nachádzajú predovšetkým v polotovaroch. Mrazené potraviny, rýchle občerstvenie, konzervované polievky vraj spôsobujú počas menštruácie komplikácie predovšetkým na hormonálnej úrovni. K zakázaným potravinám sa tiež radia biely chlieb, raňajkové cereálie so zvýšeným obsahom cukru, pizza, koláče a zákusky. Nedostatok vlákniny v týchto potravinách zapríčiňuje problémy s trávením, zápchu a nadúvanie. Namiesto polotovarov a potravín s nízkym obsahom vlákniny je vhodné pochutnávať si na hnedej ryži, celozrnných cestovinách a zemiakoch. Nepríjemné pocity počas menštruácie môže zmierniť tiež vyvážená strava bohatá na všetky druhy zeleniny a ovocie s nižším obsahom cukru, ako sú napríklad jablká, avokádo, maliny či čučoriedky.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#úzkosť #soľ #polotovary #menštruácia #konzervanty #káva #estrogén #čipsy #alkohol
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Viac pohybu by vám dnes určite nezaškodilo, myslite nato.
Vyberte si dnes do práce vhodné oblečenie, bude...

+ Zachovajte si zdravý rozum a nepanikárte zbytočne.
Začnite byť v práci viac nápaditý a kreatívny.
...