Prečo sa priberá z drastickej diéty?

16.08.2019 17:00
výživový poradca Radoslav Cabúk, fitnescentrum
Výživový poradca Radoslav Cabúk varuje pred hladovaním, ktoré spôsobuje spomalenie metabolizmu a priberanie na váhe. Autor:

Stačia tri dni prísneho stravovania a telo začne biť na poplach. Pokiaľ sa chystáte radikálne meniť stravovací plán a priškrtiť množstvo kalórií v strave, zbystrite pozornosť.

Konzumácia nižších dávok jedla sa nemusí automaticky premietnuť do postavy snov. Ľudský organizmus odpovie na znížený príjem energie už po 72 hodinách protiopatrením, spomalením metabolizmu.

Toto je motor na spaľovanie energie

Metabolizmus, tiež označovaný ako látková premena, zabezpečuje využívanie cukrov, tukov a bielkovín v ľudskom tele. Spomínané makroživiny sú nevyhnutné pre správne fungovanie organizmu, rast a regeneráciu. V prípade, že túžite zhodiť nadbytočné kilogramy, potrebujete naštartovať látkovú premenu na vyššie obrátky. „Je prirodzené, že pokiaľ chcete schudnúť, snažíte sa, aby si telo bralo čo najviac energie z tukov. Rozlišujeme metabolizmus tukov a cukrov. Pri metabolizme cukrov ide o využívanie cukrov, ktoré získame z potravy. Tieto cukry si naše telo premení na glukózu, teda rýchly zdroj energie. Túto energiu následne využíva ako zdroj energie na svoje fungovanie,“ vysvetľuje pre Pravdu výživový poradca a profesionálny tréner Radoslav Cabúk.

Spomalenie metabolizmu spôsobí priberanie

Podobne pracuje metabolizmus aj pri spaľovaní tukov, ktoré telo premieňa na ketóny a využíva ich ako zdroj energie. Tuky a sacharidy rovnako v ľudskom tele ovplyvňujú činnosť viacerých hormónov. „Metabolizmus cukrov je jednoduchší a rýchlejší ako metabolizmus tukov. To znamená, že naše telo si vie jednoduchšie vyrobiť energiu z cukrov ako z tukov,“ podotýka výživový poradca. Hlavnú príčinu spomalenia metabolizmu treba hľadať vo veľmi nízkom kalorickom príjme, a to napríklad pri prísnych diétach. „Ľudské telo sa po 72 hodinách začne brániť nedostatočnému príjmu potravy tým, že sa nám spomalí metabolizmus. Je to prirodzené, telo sa snaží v prvom rade prežiť. Keďže dostáva málo kalórií, musí sa naučiť s nimi vyžiť. Preto si spomalí svoj motor, uberie nohu z plynu,“ hovorí Radoslav Cabúk.

Keď sa nepáli tuk, ale ničia svaly

Zároveň si telo v tomto núdzovom režime začne brať energiu zo svalov a nie z tukov. Tuk je totiž pre telo vzácnejší, pretože chráni vnútorné orgány. Výsledkom tohto procesu je to, že pri mnohých prísnych diétach strácame váhu v podobe kvalitnej svalovej hmoty. „Ľudské telo primárne spaľuje to, čo mu v strave dávate. Ak jete veľa cukrov, telo je naučené spaľovať cukry. Ak máte v strave viac tukov, bude telo lepšie spaľovať tuky. Ale ak máte v strave veľa tukov aj cukrov, telo bude primárne spaľovať cukry, lebo je to preň jednoduchšie. Zároveň energiu z tukov uloží do tukových zásob.“

Chudne sa aj po tréningu

Najviac energie sa spaľuje pri športe. K ideálnym fyzickým aktivitám na zhadzovanie tuku patrí najmä silový tréning a HIIT. V danom prípade totiž dochádza k spaľovaniu energie aj po tréningu, pretože svaly potrebujú na zotavenie minúť väčšie množstvo energie. „Výsledkom je naštartovanie metabolizmu a spaľovanie kalórií, aj keď budete oddychovať,“ zdôrazňuje známy slovenský tréner. V súvislosti s úpravou stravy je potrebné zamerať sa najmä na dostatočný príjem kvalitných bielkovín v podobe mäsa, vajec a mliečnych výrobkov, nakoľko majú vyšší sýtiaci efekt. Do jedálnička je potrebné doplniť aj menšie množstvo sacharidov z ryže, zemiakov, cestovín a pečiva. Obávať sa naopak netreba kvalitných tukov, ktoré sú v bohatom množstve obsiahnuté v avokáde, olejoch, orechoch, semienkach rastlín a horkej čokoláde. „Z pohľadu relaxácie odporúčam lymfatickú masáž. Správne fungovanie lymfatického systému v našom tele je veľmi dôležité. Zároveň nezabúdajte piť dostatok tekutín,“ uzatvára Radoslav Cabúk.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Radoslav Cabúk #priberanie #kalórie #cvičenie #chudnutie #spomalený metabolizmus
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Slnečné dni využite na prechádzky v prírode, prospeje vám to.
Rozširujte si svoje kontakty a komunikujte,...

+ Ak potrebujete deň sami pre seba, urobte si ho.
Nový týždeň, nové úlohy a práca, začnite na tom...