Z ktorého ovocia a zeleniny sa môžeme najlepšie napiť?

28.07.2019 08:00
ovocie
V čase prázdnin dajte zbohom smädu, kožným chorobám, poruchám imunity či pomalému metabolizmu. Autor:

Majte ich v lete vždy po ruke. Pitný režim v horúcom počasí spestrí zopár doslova šťavnatých druhov ovocia a zeleniny.

Okrem výdatnej dávky vody však potešia aj svojím vplyvom na celkové zdravie organizmu a chudnutie. Broskyne, ananás, pomaranče, grapefruity či vodný melón dajú v čase prázdnin zbohom nielen smädu, ale aj kožným chorobám, poruchám imunity či pomalému metabolizmu.

Pohladia pleť, potešia diétu

Broskyne sa chvália až 88 % obsahom vody. V lahodných mäkkých plodoch ovocia sa nenachádzajú žiadne tuky ani cholesterol, pričom sa považujú nielen za skvelý zdroj vody v letných horúčavách, ale sú ideálne aj do diéty. Ľudskému organizmu zároveň dodávajú vitamíny A, C a K. Prvý spomínaný chráni pokožku a oči pred degeneratívnymi ochoreniami. Vitamín C posilňuje obranyschopnosť, zlepšuje kvalitu pleti a posledný menovaný sa podieľa na zdravej krvotvorbe. Na sto gramov tohto ovocia pripadá desatina obsahu sacharidom, čo predstavuje energetickú hodnotu len na úrovni 39 kilokalórií.

Cenné enzýmy pokoria tuk

Ananásový džús, šťava alebo len tak nakrájaný v ovocných šalátoch. Tropickému ovociu s výraznou žltou farbou a typickou sladkou chuťou dominuje 87 % vody, ktorá v sebe skrýva vitamíny a minerálne látky každého druhu. Netreba sa preto čudovať, že vitamín C spolu s karotenoidmi skrášľujú pokožku, vlasy a zároveň posilňujú kosti a zuby. O štíhlu líniu sa hravo postará enzým bromelín, ktorý spolu s vlákninou zabezpečuje dlhodobý pocit zasýtenia. I napriek tomu, že ide sladké ovocie, s obsahom cukru len mierne prevyšuje spomínané broskyne. Sto gramov šťavnatého ananásu má 13 g sacharidov, z čoho cukor tvorí 10 g. Celková energetická hodnota sa pri spomínanej hmotnosti vyšplhá na úroveň 50 kcal.

Dvojica citrusov naštartuje chudnutie

Zlaté jablko, ako sa v gréckej mytológii hovorilo šťavnatému pomaranču, poteší vysokou dávkou vitamínu C a antioxidantov, ktoré bojujú proti takzvanému oxidačnému stresu. Ten vzniká v dôsledku uvoľňovania voľných radikálov v ľudskom tele a má za následok vznik rôznych druhov rakoviny. Pomaranče sú vodnaté a sladké plody, pričom samotné množstvo tekutín závisí od tej ktorej odrody. V priemere však majú približne 87 % vody. O trochu viac vody má grapefruit, a to až 91 %. Grapefruit zrýchľuje metabolizmus, pomáha pri chudnutí, prečisťuje ľudský organizmus a výborne sa hodí aj na liečbu kožných ochorení. Okrem vitamínu C ponúka aj vitamín A a niektoré vitamíny radu B. Poteší, samozrejme, aj vzácnymi minerálmi a stopovými prvkami, medzi ktorými najviac žiaria zinok, železo, vápnik a mangán.

Leto je časom vodných melónov

Vodný melón sa na rozdiel od iných druhov zeleniny pýši až 92 % obsahom vody a vysokým množstvom beta-karoténu. Uvedená mikroživina sa v ľudskom tele mení na vitamín A, no a pri pravidelnej konzumácií dokáže ochrániť pokožku pred nebezpečným UV žiarením. Okrem toho sa beta-karotén používa aj na získanie jemného bronzového nádychu po opálení. Zaujímavosťou na vodnom melóne je to, že dokáže hydratovať telo intenzívnejšie ako samotné tekutiny. Povráva sa, že pri dopĺňaní tekutín v ľudskom tele je účinnejší, než samotná voda. Iba 30 kcal na sto gramov dyne červenej, ako sa inak hovorí tomuto druhu zeleniny, poteší najmä všetkých nadšencov štíhlej línie. Cukor je v melóne zastúpený len šiestimi gramami. Dyňa červená tiež poteší obsahom minerálnych látok, a to najmä draslíkom potrebným pre správne fungovanie srdca a horčíkom, ktorý chráni pred stresom.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#chudnutie #ovocie #zelenina #metabolizmus #hydratácia #grapefruit #ananás #pomaranč #vodný melón #broskyne
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Všetko čo si prajete sa vám raz splní, máte sa na čo tešiť.
Vzdelávajte sa vo všetkom čo vás zaujíma,...

+ Vypnite myseľ a urobte si pár dní voľno a nič neriešte.
Dnes vás v práci určite potrebovať nebudú, nemajte...