Prvá diéta, ktorá zasýti a zbavuje telesného tuku?

, 21.07.2019 12:00
jedlo, strava, výživa, bageta, jesť, jedenie
Jesť tak, aby ste boli sýti a pritom chudnúť? Podľa novej diéty to vraj ide. Autor:

Experti na výživu prichádzajú so zvláštnym stravovacím plánom nazvaným „Satiating“ diéta.

Už z anglického názvu vyplýva, že hlad vás počas tejto diéty rozhodne obíde. A navyše, ubudnú aj nadbytočné kilogramy telesného tuku. Ako to funguje?

Inšpiruje sa aj známymi diétami

Vedci si už dávnejšie lámu hlavu nad tým, ako zabezpečiť rýchle chudnutie bez toho, aby dochádzalo k striktnému obmedzovaniu stravy a následnému hladovaniu. Zatiaľ čo mnoho úspešných diét si svoju úlohu v podobe zhodených kilogramov ukážkovo plní, iné si „slávu“ vydobyli vynechávaním niektorých makroživín z jedálneho lístka, ku ktorým patria bielkoviny, tuky a sacharidy. Satiating, teda zasycujúca diéta sa považuje za kombináciu stredomorskej a keto diéty. Posledná menovaná je založená na vysokom príjme tukov, mierne zvýšenom príjme bielkovín a striktnom obmedzovaní sacharidov.

Nepočíta s vynechávaním sacharidov

Keto stravovací plán sa teda v niektorých prípadoch dokáže doslova pohrať s nervami ľudí, ktorí túžia schudnúť. Priškrtenie sacharidov sa môže najmä v prvých dňoch držania diéty prejavovať nervozitou, únavou či nedostatkom energie. Stredomorská diéta je mixom španielskej, gréckej a talianskej kuchyne. Prezentuje sa najmä pestrou paletou jedál, kde základ tvorí zelenina, ovocie, orechy, strukoviny, semienka rastlín, celozrnné potraviny, ale aj ryby a morské plody. S konzumáciou hydiny, vajec a mliečnych výrobkov je to v tomto prípade o čosi ťažšie.

Všetky živiny sú kľúčové

Satiating diéta si z obidvoch stravovacích programov berie to najlepšie. Chváli sa vysokým obsahom bielkovín, ktorých zdrojom sú najmä ryby, chudé časti mäsa, celozrnné potraviny v podobe cestovín či ryže. Neobchádza ani konzumáciu ovocia a zeleniny a popýšiť sa môže aj vysokým podielom zdravých tukov ukrytých v avokáde, orechoch. Zakázané nie sú ani mliečne výrobky, a to najmä jogurty. Netreba zabúdať, že pointou tejto diéty je to, aby nedochádzalo k zbytočnému vynechávaniu rôznych druhov jedla. Z tohto dôvodu sú z času na čas povolené aj iné, viac či menej kalorické jedlá.

Pomôžu aj ostré jedlá

Odborníci na výživu tvrdia, že satiating diéta pomáha tlmiť hlad, znižuje telesný tuk, upravuje hladinu glukózy v krvi, zrýchľuje metabolizmus a dokonca zlepšuje krvný tlak. Zaujímavosťou je skutočnosť, že zakladatelia tohto zvláštneho jedálnička vyslovene odporúčajú konzumáciu štipľavých korenín, z ktorých preferujú predovšetkým chilli papričky. Látka kapsaicín obsiahnutá v chilli má totiž tuk spaľujúce účinky a znižuje hmotnosť. Vynechávanie potravín teda nie je nosnou myšlienkou zasycujúcej diéty, na rozdiel od mnohých iných. Tvorkyňa programu Bonnie Taub-Diex je podľa portálu prevention.com presvedčená, že vynechávanie rôznych potravín zo stravy síce pomôže pri chudnutí, ale z dlhodobého hľadiska je takýto plán neudržateľný.

Prvé výskumy pochválili novú diétu

Satiating diéta sa výsledkami opiera aj o prvé výskumy. Jeden z nich sa zameral na skúmanie 34 obéznych mužov, ktorí boli nastavení na uvedenú diétu počas obdobia šestnástich týždňov. V nej sa nastavil príjem bielkovín na úroveň 20 – 25 % z celkového príjmu potravy. Ďalšia skupina 35 obéznych mužov mala klasickú diétu s úrovňou proteínu 10 – 15 %. Výsledky boli prekvapujúce. Prvá skupina totiž stratila väčšie množstvo hmotnosti a telesného tuku, pričom po jedle cítila zasýtenie a pocit plnosti. Druhá skupina chudla pomalšie a s horšími výsledkami. Podľa Bonnie Taub-Dixovej zohráva pri držaní akejkoľvek diéty, aj tej zasycujúcej, dôležitú úlohu poznanie vlastného tela. „Musíte poznať svoje vlastné telo a koľko by ste mali jesť, aby ste sa mohli cítiť sýti. Je dôležité rozpoznať, kedy ste skutočne hladní a prestať jesť, keď ste už zasýtení. Žiadna diéta vám toto nedokáže zabezpečiť,“ vysvetľuje.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#dieťa #zdravie #jedlo #sýtosť
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Nepoľavujte zo svojich nárokov, bude to pre vás len krok späť.
Pri cieli sa nikdy nevzdávajte, môžete...

+ Aj ten najmenší pohyb je lepší ako žiaden, nezabúdajte na dôsledky.
Nepodceňujte sa, mali by ste poznať...