Ktoré potraviny môžu skomplikovať otehotnenie?

19.06.2019 17:00
tehotenské bruško, materstvo
Ak chcete otehotnieť, vyberajte si správne potraviny. Autor:

Obdobie prípravy na bábätko si vyžaduje zvýšené nároky na stravovanie. Zatiaľ, čo niektoré potraviny sú pre graviditu nevyhnutné, iným sa treba radšej v tomto citlivom čase vyhnúť.

Červené mäso nesvedčí tehotenstvu

Pokiaľ sa snažíte otehotnieť, pri konzumácii červeného mäsa zbystrite pozornosť. Pochutnávanie si na klobáskach, slanine a iných údených lahôdkam môže tento proces prekaziť. Vedci z Harvard University presviedčajú, že ženy, ktoré jedli príliš veľa živočíšnych proteínov mali až 39 % pravdepodobnosť neplodnosti oproti iným dámam. Naopak, prijímanie veľkého množstva rastlinných bielkovín je pre graviditu prospešné a zvyšuje dokonca aj šance na úspešné splodenie bábätka. Namiesto hovädzieho či bravčového mäsa je vhodné siahať po strukovinách alebo výrobkoch zo sóje.

Ryby áno, ale skôr sladkovodné

Niektorí vedci zároveň varujú, že strašiakom v danom prípade nemusí byť iba takzvané červené mäso, ale aj niektoré druhy rýb. Pokiaľ ide o ryby, ktoré sa lovia v oceánoch či moriach, predpokladá sa, že sa v nich môže vyskytovať vyššie množstvo ťažkých kovov. Spomedzi nich je najnebezpečnejšia ortuť. Tento ťažký kov môže počas tehotenstva poškodiť mozog a nervový systém dieťaťa. K vhodným alternatívam sa zaraďujú sladkovodné ryby a tie z voľného chovu. V stravovacom pláne by sa vďaka nevyhnutným omega-3-mastným kyselinám, teda zdravým tukom, mali ryby objavovať minimálne dvakrát do týždňa.

Grécky jogurt vyčnieva nad tým presladeným

Nevyhnutnou súčasťou stravovania pred a počas tehotenstva je konzumácia mlieka, mliečnych výrobkov a syrov. Niektoré druhy jogurtov však nemusia v danom období prinášať potrebné benefity pre bábätko. Ženy si často z dôvodu udržiavania si štíhlej línie vyberajú jogurty s nízkym obsahom tuku. Táto makroživina je však v spomínaných výrobkoch nahrádzaná inou zložkou, napríklad cukrom. Príliš sladké jogurty s nízkym obsahom tuku však nepriaznivo pôsobia na hladinu cukru krvi a hodnoty inzulínu. Ako píše eaththis.com, štúdia publikovaná v časopise Human Reproduction zistila, že ženy, ktoré konzumovali veľké množstvo nízkotučných mliečnych výrobkov, mali až o 85 % vyššie riziko súvisiace s problematických otehotnením oproti tým, ktoré si denne dopriali dávku kvalitného gréckeho jogurtu.

Biely či tmavý chlieb?

Ani jedna voľba nie je správna. V prvom prípade obsahuje príliš veľa sacharidov a minimum vlákniny a jeho tmavý variant má v mnohých prípadoch to isté zloženie vrátane farbiva, ako je jačmenný slad či karamel. Biely chlieb z dôvodu vyššieho obsahu cukru rýchlejšie zvyšuje hladinu cukru v krvi a zvyšuje tak nároky na produkciu inzulínu. Komplikácie s krvným cukrom odborníci často spájajú so syndrómom polycystických ovárií (PCOS), ktorý zaraďujeme k jednej z najčastejších endokrinných porúch u žien, pričom postihuje 5 – 10 % žien v reprodukčnom veku a vedie k ženskej neplodnosti. Vyššie hodnoty inzulínu môžu spôsobiť aj stav takzvanej inzulínovej rezistencie, čo znamená, že tento hormón nepostačuje na štiepenie cukrov, čím môže dôjsť k vážnym zdravotným problémom vrátane cukrovky 2. typu. Skvelou voľbou je konzumácia celozrnného pečiva. Vďaka obsahu vlákniny sa sacharidy z tohto druhu potraviny dostávajú do krvi pomalšie a zabezpečuje tak stabilný prílev energie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#chlieb #tehotenstvo #Ryby #jogurt #červené mäso #otehotnieť #gravidita
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Koniec používania mobilu v posteli, zabudnite na sociálne siete, zníčí to vzťah.
Chcete zarobiť viac,...

+ Dbajte na svoj zrak, nenechajte si ho viac pokaziť.
Robte hlavne to, čo vás baví, nestrácajte čas niekde,...