Prečo sa nevyplatí podvádzať pri chudnutí?

01.06.2019 14:20
zelenina, ovocie, strava, výživa, zdravie,...
Zdravé chudnutie má byť založené na vyváženej strave. Autor:

Keď nadbytočné kilogramy ubúdajú závratnou rýchlosťou, vo vzduchu možno vetriť riskantné metódy chudnutia. Týmto spôsobom zhadzovania váhy sa radšej definitívne vyhnite.

Len sto kalórií denne

Sto kalórií denne pokryjú približne dve jablká. V porovnaní s príjmom energie, ktorý má denne dosiahnuť zdravá žena je to dvadsaťpäťkrát menej kalórií potrebných na riadne fungovanie tela. Výsledkom takejto diéty nie je očakávané chudnutie, ale skôr zníženie energie, spomalenie metabolizmu a v krajných prípadoch aj rozvoj anorexie. Podobné negatívne účinky môže mať aj pôst. Pokiaľ sa dodržiava niekoľkokrát do roka, pomáha. Pri častom hladovaní a „detoxikovaní“ organizmu spôsobuje hormonálnu nerovnováhu, nespavosť a stratu energie.

Nebezpečné preháňadlá

Vyprázdňovanie čriev pomocou laxatív má výhodu len pri chronickej zápche, ak sa, samozrejme, riadi radami lekári či lekárnika. Tieto prostriedky na zriedenie stolice sa však často využívajú aj pri rýchlych diétach, čím sa má dosiahnuť redukcia tukového tkaniva. Ich používanie u zdravých ľudí má z dlhodobého hľadiska za následok omnoho vážnejšie nepríjemnosti, a to v podobe porúch čriev, tráviaceho systému a dokonca aj pečene.

Keď sa bojíme sacharidov

Vynechávanie sacharidov zo stravy môže mať, ak sa nerobí často, vplyv na udržanie si štíhlej línie. Netreba zabúdať, že medzi základné zložky potravín (makroživiny) patria okrem sacharidov tiež bielkoviny a tuky. Obmedzenie stravovania len na posledné dve spomínané živiny môže mať za následok spomalenie metabolizmu a v konečnom dôsledku aj priberanie na váhe. Zákaz všetkých cukrov narobí „paseku“ aj so psychikou, navodí pocity únavy a straty energie. Základom pre tento typ diéty je vynechanie bieleho rafinované cukru, sladkostí a sladených nápojov. Naopak, dovolené sú celozrnné pečivo, ryža, cestoviny i zemiaky.

Marilyn a detská výživa

K nebezpečným spôsobom chudnutia patrí aj takzvané preskakovanie jedla, či stravovanie založené len na konzumácií tekutej stravy, napríklad polievok. V obidvoch prípadoch hrozia problémy s látkovou premenou a na svoje si nepríde ani tráviaci systém. Okrem „polievkovej“ diéty bolo v minulosti obľúbené aj stravovanie založené na pojedaní detskej výživy, ktorému holdovala slávna Marilyn Monroe. K nezdravým metódam zhadzovania nadbytočných kilogramov sa zaraďuje tiež fajčenie, nadmerné cvičenie, či časté saunovanie.

Populárna pásomnica i arzén

V minulosti sa na chudnutie používali omnoho razantnejšie spôsoby. Veľké boom zažili diéty v 19. storočí, keď sa na získavanie štíhlej línie používal parazit zvaný pásomnica. Pochádzal predovšetkým zo surového mäsa, v tele dorástol do niekoľkých metrov a odčerpával tak živiny, ktoré boli určené pre telo človeka. Výsledkom takéhoto experimentu boli hnačky, zvracanie, slabosť, podvýživa a v krajných prípadoch až smrť. Obľúbeným prostriedkom na chudnutie bol v minulom storočí tiež jed arzén, ktorý sa objavoval v prvých „liekoch“ na chudnutie. Arzénová diéta často vyústila do otravy a smrti. K populárnym spôsobom zbavovania sa nadváhy patrilo tiež „stravovanie“ založené na rozžutí a vypľúvaní jedla, ktoré preslávil Američan Horace Fletcher.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#cvičenie #fajčenie #chudnutie #sacharidy #hladovanie #pôst #preháňadlá #kalorický príjem
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Neničte svoje zdravie zlozvykmi, prestaňte s nimi a to okamžite.
Doprajte si dnes čo potrebujete,...

+ Dbajte na svoju hygienu a častejšie si začnite umývať ruky.
Neskladujte peniaze na bažnom účte, informujte...