Ako si poradiť s falošným pocitom hladu

12.05.2019 08:00
zeler, zelenina, chudnutie, výživa
Osobitné miesto pri potláčaní pocitov hladu má zelenina. Autor:

Neuplynula od posledného jedla ani len hodina a už túžite dať si niečo pod zub? V prípade, že sa hlad ozýva príliš často, zbystrite pozornosť. Voda, vláknina a zelenina. Hravo si poradia s pocitom hladu.

Keď má žalúdok stále pocit prázdnoty

Hlad sa považuje nielen za fyziologický, ale aj za psychologický proces. Jeho podstata spočíva vo vysielaní nervových impulzov zo žalúdka do mozgu, ktorému vysiela správu o tom, že je prázdny. Úsilie o zhadzovanie nadbytočných kilogramov tuku môže niekedy práve tento proces skomplikovať. Ak sa hlad ozýva príliš často, môžete sa ocitnúť v takzvanej kalorickej pasci. Jednoducho povedané, prijímate stále viac energie bez toho, aby ich organizmus vôbec potreboval. Niektorí odborníci zastávajú starý známy názor, že hlad je prezlečený smäd. Signalizácia hladu medzi hlavnými jedlami môže tiež podľa nich znamenať miernu dehydratáciu. A vyriešiť to môže práve doplnenie tekutín. Nielen na tomto princípe je tak založený boj proti častým pocitom hladu.

Voda oklame pocit hladu

Podľa odborných štúdií ľudia podceňujú pravidelné prijímanie tekutín, najmä vody. Ľudské telo, ktoré pozostáva z 55 – 75 % vody, sa bez tejto vzácnej tekutiny nezaobíde. Zúčastňuje sa na všetkých metabolických funkciách, vyplavuje toxíny, pomáha odstraňovať fyzické ale i psychické ťažkosti. Mozog človeka reaguje intenzívnejšie na hlad, ako na samotný smäd. Z tohto dôvodu sa často stáva, že po pohári vody siahame až vtedy, keď sme už mierne dehydrovaní. Udržiavanie dostatočného množstva tekutín v stravovacom pláne pomáha potlačiť falošný pocitu hladu. Ako uvádza jedna zo štúdií, diéta, ktorá je založená na potravinách bohatých na obsah vody môže výrazne znížiť pocity hladu a v konečnom dôsledku udržať telo dlhšie sýte. Voda pomáha vytvárať pocit plnosti, čím sa vysiela signál do mozgu, že netreba prijímať ďalšie jedlo, píše portál fitnessandpower­.com. Medzi potraviny, ktoré obsahujú vysoké množstvo vody patrí ovocie a zelenina.

Ako si zvýšiť príjem vlákniny?

Osobitné miesto pri potláčaní pocitov hladu má zelenina, na ktorej by sme si mali pochutnávať viackrát za deň. Odporúčajú sa tri porcie zeleniny, a to najmä listovej, ale aj oranžovej či červenej, kde patrí paprika, paradajky či červená repa. Výhoda zeleniny spočívajú nielen vo vysokom množstve vitamínov, minerálnych látok, ale aj vlákniny. Posledná menovaná zložka potravín si dokáže najlepšie poradiť s falošnými pocitmi hladu. Príjem vlákniny nie je potrebné zvyšovať konzumáciou výživových doplnkov. V tomto prípade postačí úprava jedálneho lístka. Pre získanie dostatočného množstva sa odporúča vymeniť chlieb z bielej múky za celozrnný chlieb a pečivo, ryžu za takzvanú natural ryžu a dostatok vlákniny zabezpečia aj celozrnné ražné alebo špaldové cestoviny. Výborným zdrojom tejto látky sú aj ľanové a chia semienka, ktoré majú dokonca nízku kalorickú hodnotu. Lyžica semienok obsahuje niečo viac ako 50 kilokalórií.

Cukor navodí pocity prázdneho brucha

Pocity hladu môžu na rozdiel od prijímania tekutín a konzumácie ovocia a zeleniny zvyšovať pojedanie sladkostí a všelijakých slaných dobrôt. Sladkosti obsahujú vysoký podiel bieleho rafinovaného cukru a stužených rastlinných tukov. Cukor spôsobuje v tele rýchle vyplavovanie inzulínu, čo sa v konečnom dôsledku premietne do rýchleho poklesu energie, únavy a do silných návalov pocitov hladu. Slané pokrmy, ako zemiakové lupienky, hranolky či tyčinky, na seba viažu vodu a môžu zavodniť organizmus a tým aj zvýšiť telesnú teplotu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#voda #zelenina #sladkosti #vláknina #slané pečivo #pocit hladu
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Neničte svoje zdravie zlozvykmi, prestaňte s nimi a to okamžite.
Doprajte si dnes čo potrebujete,...

+ Dbajte na svoju hygienu a častejšie si začnite umývať ruky.
Neskladujte peniaze na bažnom účte, informujte...