Ak schudnete kilo, život si predĺžite o tri mesiace

27.04.2019 08:00
chudnutie, diéta, žena, tréning
Pomer obvodu pásu a bokov by mal byť u mužov 0,90 a u žien 0,85. Autor:

Alarmujúce výsledky. Približne až dve tretiny obyvateľov Slovenska má nadváhu alebo trpí obezitou.

Kilá navyše prinášajú nielen zdravotné komplikácie, ale výrazne skracujú dĺžku života. Toto sú triky, ako denne minút viac energie, ako jej prijmete zo stravy.

Obvod pásu prezradí problém

Ako vysvetľuje oddelenie podpory zdravia Úradu verejného zdravotníctva v Žiari nad Hronom, vyššia hmotnosť nemusí automaticky znamenať zdravotné riziko. Problémy nastávajú, ak sa začína hromadiť zvýšené množstvo tuku najmä v hornej časti tela, teda v oblasti brušnej dutiny. Jedná sa o takzvanú centrálnu obezitu, ktorú môžeme zistiť bez náročných vyšetrení. Postačí nám na to obyčajný krajčírsky meter. Na zistenie množstva telesného tuku v organizme sa používa práve meranie obvodu pásu a bokov. Odborne sa výsledok tohto merania nazýva index WHR. Ten by mal byť u mužov 0,90 a u žien 0,85. V prípade, že obvod pásu je 95 cm a obvod bokov 90 cm, index WHR je 1,06, čo je v prípade oboch pohlaví výrazne nad požadovanou normou.

Menej tuku, viac rokov do života

Redukcia hmotnosti spočíva predovšetkým v správnej kombinácii jedla a pohybovej aktivity. „Skúsenosti odborníkov poukázali, že zníženie hmotnosti musí byť pomalé a postupné: priemerne 0,5 kg za týždeň. Zníženie hmotnosti o 1 kg predlžuje život o 3 mesiace,“ uvádza úrad na svojej webovej stránke. Pri rozhodovaní sa pre ideálnu fyzickú aktivitu na chudnutie je rozhodujúce poznať, koľko energie sa spáli pri tom-ktorom športe. Napríklad pri čítaní, písaní alebo sledovaní televízie minieme iba do 400 kilojoulov, t. j. iba približne 95 kcal. Čokoládová tyčinka, alebo oblátka v mliečnej čokoláde má viac ako 300 kcal.

Pri sexe „odíde“ aj zo 500 kcal

O niečo lepšie je na tom umývanie riadu, utieranie prachu, ale aj žehlenie, či šoférovanie. Spaľovanie kalórií sa oproti predchádzajúcim činnostiam zdvojnásobuje. Ak sa rozhodnete vešať bielizeň, umývať okná a pracovať v záhradke, zvýšite si výdaj energie o ďalších asi 50 kcal. Zaujímavé je spaľovanie kilokalórií pri chôdzi, aerobiku strednej intenzity, volejbale, či stolnom tenise. V priemere sa dokážete pri týchto aktivitách zbaviť 240 – 360 kcal za hodinu. Sexuálna aktivita zhltne o ďalších približne 200 kcal viac a najlepšie sú na tom pri redukcii hmotnosti cyklistika, tenis, plávanie, chôdza do schodov, basketbal alebo rýchle plávanie.

Pri TV zabúdame, čo máme na tanieri

Stravovanie je tradične zamerané na rozdelenie jedla do piatich porcií za deň, pričom jedlo sa odporúča vychutnávať, nehltať, nepozerať sa pri ňom do mobilného telefónu a obmedzovať čítanie novín. Pri sledovaní televízie prestávame vnímať čo konzumujeme a ako rýchlo zjeme porciu jedla. Päť porcií stačí na dopĺňanie energie počas dňa, a preto sa neodporúča dopĺňať ho rôznymi maškrtami, cukrovinkami či mliečnymi čokoládami. Redukovať hmotnosť pomáha aj rozlišovanie medzi skutočným pocitom hladu a chuťou na všelijaké kalorické dobroty. Skúškou odvahy sú oslavy. Ak poznáte reštauráciu, do ktorej vás pozvali, vopred si naštudujte jedálny lístok a nechajte sa pohostiť stravou, ktorá spĺňa požiadavky na redukciu hmotnosti.

Vlčí hlad porazí vláknina

Z jedálnička, a to nielen počas osláv, uprednostnite radšej varené jedlá a pohrdnite vysmážanými pokrmami, smotanovými omáčkami a jedlami s nadmerným obsahom soli. Netreba však zabúdať, že častokrát našu celodennú snahu spočívajúcu v spaľovaní energie, dokáže zmariť večerné nárazové vyjedanie chladničky. Pocity vlčieho hladu efektívne potlačí konzumácia ľahkej, nízko kalorickej stravy s dostatočným množstvom vlákniny, ktorá sa ukrýva v celom rade obilnín a zelenine.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#pohyb #chudnutie #kalórie #obezita #nadváha #viscerálny tuk #telesný tuk #WHR
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Nezaťažujte si telo neustále rôznymi nezdravými produktami.
Urobte si poriadok vo financiách, súrne to už...

+ Ak potrebujete deň sami pre seba, urobte si ho.
Nový týždeň, nové úlohy a práca, začnite na tom...